Instytucja, której zadaniem jest ochrona indywidualnych interesów klientów rynku finansowego – Rzecznik Finansowy działa już w Polsce przeszło rok. Z pomocy RzF może skorzystać każdy konsument, który ma problem związany z instytucją rynku finansowego.
Rzecznik Finansowy wypełnił pewną lukę w systemie prawnym. Dotychczas działalność większości organów takich jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Komisja Nadzoru Finansowego skupiała się na ochronie zbiorowych interesów.
Kto korzysta z pomocy?
Z pomocy RzF może skorzystać każdy konsument, który ma problem związany z instytucją rynku finansowego. Przede wszystkim zawsze jest możliwość zwrócenia się o wsparcie, gdy nieprofesjonalny uczestnik rynku finansowego czegoś nie rozumie lub potrzebuje porady. Eksperci odpowiadają na pytania zadane telefonicznie, mailowo, a także za pośrednictwem facebookowego profilu urzędu.
Kiedy Rzecznik pomaga klintom?
RzF może pomóc również wtedy, kiedy instytucja finansowa odrzuciła reklamację. Po złożeniu wniosku o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego eksperci urzędu przygotują argumentację, która ma szansę przekonać instytucję finansową do zmiany stanowiska. Jeśli tak się nie stanie, konsument ma możliwość złożenia do RzF wniosku o przeprowadzenie postępowania polubownego. W przypadku gdy nie uda się dojść do porozumienia z instytucją finansową, urząd przygotowuje oficjalną opinię z oceną prawną sprawy. Drugim rozwiązaniem jest wszczęcie postępowania sądowego. Warto wówczas złożyć do RzF wniosek o wydanie tzw. istotnego poglądu. Podobnie jak wspomnianą wcześniej opinię dokument ten można wykorzystać w trakcie procesu.
Źródło: www.infowire.pl