Rzecznik wyslcha skarg

Uchwała sejmu zlikwidowała urząd Rzecznika Ubezpieczonych. Na to miejsce został powołany Rzecznik Finansowy, którym  zostanie na kolejne cztery lata Aleksandra Wiktorow, pełniąca dotychczas funkcję Rzecznika Ubezpieczonych. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.

Za 30 dni, wraz z wejściem w życie aktu prawnego, obecna Rzecznik Ubezpieczonych prof. Aleksandra Wiktorow obejmie jednocześnie funkcję pełnomocnika Prezesa Rady Ministrów do spraw przekształcenia Biura Rzecznika Ubezpieczonych w Biuro Rzecznika Finansowego.
 
Postepowanie mediacyjne – zamiast sądów
 
Zakres obowiązków Rzecznika Finansów w znacznym stopniu różnić się będzie od Rzecznika Ubezpieczanych. Do obowiązków jego należeć będzie rozwiązywanie sporów pozasądowych, (wiele produktów finansowych nie jest zrozumiałe dla klientów). Co ważne, instytucje będą miały obowiązek do mediacji tych przystąpić. Postępowanie mediacyjne będzie prowadzone na wniosek klienta lub z urzędu, jeśli wymaga tego ochrona interesu klienta. Odstąpienie od mediacji nastąpi wówczas, gdy choć jedna ze stron nie wyrazi zgody na proponowane rozwiązanie sprawy.
 
Do innych obowiązków należeć będzie również:
 
– Rozpatrywanie skarg i wniosków indywidualnych klientów instytucji finansowych, które zostaną do niego skierowane;
 
– Opiniowanie aktów prawnych dotyczących rynku finansowego;
 
– Występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dot. organizacji i funkcjonowania rynku finansowego;
 
– Informowanie organów nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w działaniu podmiotów rynku finansowego;
 
– Inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego.
 
Kto finansuje funkcje Rzecznika?
 
Funkcja Rzecznika, oraz dzielność Biura, finansowana będzie z środków z innych instytucji finansowych takich jak: banki, zakłady ubezpieczeń, towarzystwa emerytalne, instytucje płatnicze, SKOK-i, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, oraz domy maklerskie. Instytucje finansowe będą miały obowiązek dostarczania raportów rzecznikowi na temat postepowań reklamacyjnych.
 
Reklamacje złożysz w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego
 
Podpisana przez Prezydenta ustawa ma wzmocnić pozycję klientów korzystających z usług instytucji finansowych. Według nowych przepisów klienci będą mieli prawo złożyć reklamacje w każdym banku, SKOKU, Towarzystwie Emerytalnym, Biurze Usług Płatniczych, Towarzystwie Ubezpieczeniowym, czy w Funduszy Inwestycyjnym. Na odpowiedź oczekiwać będziemy do 30 dni (jednak termin ten może z ważnych przyczyn, przesunąć się do 60 dni). Jeśli nie otrzymamy od instytucji żadnej odpowiedzi – reklamacja zostaje rozpatrzona zgodnie z wolą klienta.
 
Źródło: www.pap.pl