Wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej niesie ze sobą zmiany w zasadach podróżowania. Z punktu widzenia kierowców ważne jest to, że do końca roku obowiązuje okres przejściowy, który utrzymuje dotychczasowe warunki w relacjach między Wielką Brytanią a UE. Po tym czasie mogą pojawić się komplikacje związane z członkostwem Biura Brytyjskiego w Systemie Zielonej Karty, a także prawem wspólnotowym wynikającym z Dyrektywy Komunikacyjnej.

Okres przejściowy

Zgodnie z osiągniętym porozumieniem określanym Umową Wyjścia w okresie przejściowym prawodawstwo Unii Europejskiej nadal ma zastosowanie do Wielkiej Brytanii i jego terytorium. W praktyce oznacza to, że prawo Unii Europejskiej nadal wywołuje takie same skutki prawne w odniesieniu do Wielkiej Brytanii do końca 2020 roku.

Brexit a regulacja szkód transgranicznych

Po okresie przejściowym (który może zostać przedłużony) mogą pojawić się komplikacje związane z członkostwem Biura Brytyjskiego w Systemie Zielonej Karty, a także prawem wspólnotowym wynikającym z Dyrektywy Komunikacyjnej. Natomiast od 1 lutego do 31 grudnia 2020 roku mają zastosowanie dotychczasowe zasady podróżowania do i z Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że w okresie tym:

  • Osoby podróżujące pojazdami zarejestrowanymi w UK mogą na dotychczasowych zasadach wjeżdżać na terytorium Polski oraz całej Unii Europejskiej.
  • Osoby podróżujące pojazdami zarejestrowanymi w Polsce mogą wjeżdżać na terytorium Wielkiej Brytanii na obecnych zasadach. 
  • Nie ulegają zmianie zasady dotyczące zgłaszania i likwidacji szkód transgranicznych  z udziałem pojazdów zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii.

W celu zapewnienia sobie niezakłóconego przejazdu i pobytu na terytorium Zjednoczonego Królestwa Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych rekomenduje, by posiadać przy sobie oryginał ważnego dowodu ubezpieczenia pojazdu (polisy OC), bądź certyfikat Zielonej Karty wydany przez Ubezpieczyciela, który obejmuje ochroną pojazd w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Źródło: PBUK