W ubiegłym tygodniu Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że samochód zarejestrowany w państwie członkowskim Unii Europejskiej musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Podkreślił też, że posiadacz pojazdu nie jest zwolniony z tego obowiązku nawet wówczas, gdy auto w danym momencie jest niezdolne do jazdy ze względu na swój stan techniczny. Konieczność posiadania OC znika dopiero, gdy pojazd zostanie formalnie wycofany z ruchu.
Orzeczenie TSUE dotyczyło pytania prejudycjalnego Sądu Rejonowego w Ostrowie Wielkopolskim, które zostało złożone w związku trwającym sporem pomiędzy Powiatem Ostrowskim a Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym. Powiat zakwestionował, bowiem opłatę nałożoną na niego przez UFG za brak spełnienia obowiązku ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. W całej sprawie chodziło o zarejestrowany w Polsce samochód, którego właścicielem Powiat Ostrowski został na mocy prawomocnego orzeczenia sądowego o przepadku mienia. Przez jedenaście tygodni, zaczynając od dnia uprawomocnienia się postanowienia o przepadku, na podstawie, którego samochód stał się własnością jednostki samorządu terytorialnego, Powiat nie zawarł obowiązkowej umowy ubezpieczenia OC. Z tego powodu UFG nałożył opłatę karną za niedopełnienie tego obowiązku.
W opisywanej sytuacji Powiat wniósł do Sądu Rejonowego w Ostrowie Wielkopolskim pozew o ustalenie, że w spornym okresie nie ciążył na nim obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Z kolei Sąd zwrócił się w tej sprawie do TSUE z pytaniem prejudycjalnym, które sprowadzało się do ustalenia, czy zawarcie umowy ubezpieczenia OC odnoszącej się do ruchu pojazdów mechanicznych ma charakter obowiązkowy w sytuacji, gdy dany pojazd jest zarejestrowany w państwie członkowskim, znajduje się na terenie prywatnym, jest niezdolny do jazdy ze względu na swój stan techniczny i decyzją właściciela został przeznaczony do zniszczenia.
W wydanym wyroku Trybunał przypomniał, że obowiązek zawarcia ubezpieczenia OC jest niezbędny do zapewnienia ochrony poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Podkreślił, że pojęcie „pojazdu” jest obiektywne i niezależne od użytku, jaki czyni się lub można z niego czynić. Okoliczność, iż zarejestrowany pojazd jest w danej chwili niezdolny do jazdy ze względu na swój stan techniczny, nawet jeśli pozostaje on w tym stanie od przeniesienia prawa własności, nie może prowadzić do wyłączenia obowiązku ubezpieczenia OC. Aby dany pojazd został wyłączony z konieczności posiadania OC musi on zostać formalnie wycofany z ruchu, zgodnie z przepisami prawa krajowego. Jak możemy przeczytać na stronie UFG, odpowiedź Trybunału jest jednoznaczna i potwierdza stanowisko jakie zajmował dotychczas Fundusz.
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Wraz z nadejściem wiosny na polskim niebie pojawia się coraz więcej dronów. Średnio od maja do lipca odbywa się aż…
Ile kosztuje RTG psa po wypadku, ile leczenie złamania. Czy rachunek można pokryć z polisy? W Polsce mieszka ok. 8…
W tym roku 75 przedstawicieli Nationale-Nederlanden zostało przyjętych do Million Dollar Round Table (MDRT) – prestiżowego, międzynarodowego stowarzyszenia, które zrzesza…
Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Jednak nie wszyscy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia do marca 2024 roku zarejestrowano…
UNIQA wdrożyła cyfrowe potwierdzanie tożsamości podczas składania wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia. Usługę mojeID dostarcza ubezpieczycielowi hub technologiczny KIR. Dzięki…