operacja

Podczas debaty zorganizowanej w ramach XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu mówiono o jakości zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjentów. Pionierskie projekty w tej dziedzinie wprowadza TUW PZUW. A współpracę z ubezpieczycielem deklarują Ministerstwo Zdrowia i Rzecznik Praw Pacjenta. 

Jakość opieki zdrowotnej 

Aby zadbać o jakość opieki zdrowotnej i bezpieczeństwo pacjentów, potrzebne jest korzystanie z różnych doświadczeń. Właśnie o tym mówiono podczas debaty „Pacjent w centrum uwagi – nowatorskie rozwiązania na rzecz jakości i bezpieczeństwa”, zorganizowanej w ramach XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Okazją do tego wydarzenia było wejście w życie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. 

Ustawa buduje fundament. Stawiamy na jakość i rozliczamy za jakość. Stawiamy na placówki, które analizują zdarzenia niepożądane i wprowadzają rozwiązana, które mają im zapobiegać – mówił Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. 

– Nie nauczyliśmy się jeszcze kultury pracy na błędach – zwracał uwagę dyrektor Departamentu Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia Michał Dzięgielewski. 

Pionierski projekt w dziedzinie bezpieczeństwa szpitali i pacjentów 

Właśnie w tej dziedzinie doświadczenie niesie projekt Szpital 360, który TUW PZUW już realizuje we współpracy z Biurem Rzecznikiem Praw Pacjenta.  

– Badamy wiele aspektów funkcjonowania podmiotu leczniczego, w tym roszczenia ze strony pacjentów i to, w jaki sposób personel podchodzi do świadczenia usług medycznych. Rozpoczynamy ten proces od wizytacji medycznej, której dokonują nasi lekarze z doświadczeniem medycznym i ubezpieczeniowym. W ten sposób poznajemy szpital, wiemy, gdzie leży ryzyko i staramy się je minimalizować – tłumaczył dyrektor Biura Zarządzania Ryzykiem Medycznym TUW PZUW Piotr Daniluk. 

Podczas debaty zwrócono także uwagę na to, by możliwie szybko reagować na błędy lekarskie i inne niepożądane zdarzenia oraz rekompensować szkody pacjentom. Takie rozwiązania przewiduje wchodząca w życie nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.  

– Elementem budowania strategii bezpieczeństwa jest system odszkodowań, który z jednej strony da pacjentowi odszkodowanie, z drugiej strony będzie w tym sensie korzystny dla placówki medycznej i dla personelu medycznego, że nie będzie powodował eskalacji roszczeń – opowiadał Bartłomiej Chmielowiec. 

Warto dodać, że podobny model funkcjonuje już w prawie 200 szpitalach ubezpieczanych przez TUW PZUW. Jest to tzw. proaktywna obsługa niepożądanych zdarzeń, która polega na tym, aby zapewnić pacjentowi natychmiastową pomoc medyczną. Może to być ponowna operacja, zabieg, wsparcie specjalisty czy rehabilitacja, które pozwolą odwrócić albo zminimalizować skutki feralnego zdarzenia. Chodzi także o to, aby szybko porozumieć się z pacjentem w sprawie wypłaty ewentualnego odszkodowania. 

Według przedstawiciela ubezpieczyciela nowe rozwiązania ustawowe będą mobilizować szpitale do współpracy i szukania porozumienia.  

– Jeśli nie ma ustawowych wytycznych, to jest tylko dobra wola albo jej brak. Kiedy mamy ustawę, to wiele działań, które zaczęliśmy prowadzić, będzie łatwiej wdrażać – zaznaczył Piotr Daniluk. 

Ubezpieczyciel wyprzedza ustawowe regulacje, wdrażając również badania opinii pacjentów. Są one realizowane we współpracy z Centrum Badania Opinii Społecznej – jego fachowcy pomogli w przygotowaniu ankiety, mają uczestniczyć w jej przeprowadzaniu i opracować wyniki.  

Ważne, żeby pacjent mógł się wypowiedzieć, jak jest i wpłynąć na to, jak być powinno – mówił podczas debaty naczelny lekarz i zastępca dyrektora ds. lecznictwa Szpitala Wielospecjalistycznego im. dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu Bartosz Myśliwiec. 

Współpraca z ubezpieczycielem 

W efekcie dyskusji wszyscy jej uczestnicy złożyli deklarację współpracy. 

– Będziemy korzystać z wszelkich dostępnych opinii, opcji i wszelkich możliwych form współpracy. Będziemy zasięgać języka u innych. Nie odżegnujemy się od współpracy z żadnym z podmiotów – zadeklarował dyrektor Michał Dzięgielewski z Ministerstwa Zdrowia. 

Kwestię tę potwierdził również Rzecznik Praw Pacjenta. 

Budowania jakości i bezpieczeństwa pacjenta nie da się wprowadzić samą ustawą. Potrzebna jest współpraca wszystkich interesariuszy: Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Rzecznika Praw Pacjenta, świadczeniodawców i pacjentów oraz środowiska ubezpieczeniowego. Bardzo dobrze się dzieje, że taka współpraca jest i chcemy ją rozwijać – podsumował Bartłomiej Chmielowiec. 

Źródło: TUW PZUW