Szpital 360 to nowatorski projekt wprowadzany przez TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych. Jego główne założenia to wizytacje medyczne, szkolenia dla lekarzy i personelu medycznego, wsparcie szpitali w inwestycjach na rzecz bezpieczeństwa i zdrowia pacjentów, a także badania opinii pacjentów.
Nowatorski projekt TUW PZUW
Szpital 360 to innowacyjny projekt realizowany przez TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych. Obejmuje on wizytacje medyczne, szkolenia dla lekarzy i personelu medycznego, wsparcie szpitali w inwestycjach na rzecz bezpieczeństwa i zdrowia pacjentów. Nowatorski charakter mają badania opinii pacjentów, będące dopełnieniem pozostałych działań.
– Chcemy traktować podmioty lecznicze w sposób holistyczny, wdrażając wiele elementów, które wzajemnie się przenikają i uzupełniają – mówi w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawej” autor pomysłu, dyrektor Biura Zarządzania Ryzykiem Medycznym TUW PZUW Piotr Daniluk.
Przypominamy, że zasady projektu zostały po raz pierwszy przedstawione podczas zorganizowanego przez TUW PZUW kongresu medycznego, któremu patronowali Rzecznik Praw Pacjenta i Rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Bezpieczeństwo szpitali i pacjentów
Ubezpieczyciel podkreśla, że punktem wyjścia projektu są tzw. wizytacje medyczne prowadzone przez lekarzy z doświadczeniem medycznym i ubezpieczeniowym.
– Służą diagnozowaniu potencjalnych problemów i potrzeb szpitali pod względem bezpieczeństwa – wyjaśnia dyrektor Daniluk.
Wspomniane wyżej wizytacje polegają na analizie procedur, sposobu prowadzenia dokumentacji medycznej, komunikacji z pacjentami i innych obszarów, które wskazują sami ubezpieczeni i które mogą nieść ryzyko niepożądanych zdarzeń. Efektem tych działań będą raporty z zaleceniami dla szpitali i adekwatne przedsięwzięcia służące podnoszeniu jakości opieki zdrowotnej, w tym bezpłatne szkolenia dla lekarzy i personelu medycznego. Co ma służyć podnoszeniu ich kwalifikacji. Szkolenia mają także dotyczyć takich kwestii jak prowadzenie dokumentacji medycznej, unikanie zakażeń wewnątrzszpitalnych i innych niepożądanych zdarzeń.
Podnoszenie jakości opieki zdrowotnej
Ubezpieczyciel zaznacza, że ważne jest także to, by uczyć się na błędach.
– Jeśli więc jednak dojdzie do niepożądanego zdarzenia, to znów: analizujemy jego przyczyny i podejmujemy adekwatne działania, aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości. Tu też w grę wchodzą szkolenia, poprawa procedur, inwestycje w bezpieczeństwo i sprzęt medyczny, który ma je zwiększyć – wyjaśnia Piotr Daniluk.
Nowatorskim elementem projektu są badania opinii pacjentów, które stanowią dopełnienie wspomnianych wcześniej działań.
– Chcemy pytać pacjentów o ich doświadczenia z pobytu w szpitalu. Nad przygotowaniem ankiet pracujemy z ekspertami z Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Uzyskanie opinii pacjenta na temat efektów leczenia zamyka klamrą projekt Szpital 360, którego intencją jest podnoszenie jakości opieki zdrowotnej i zwiększanie bezpieczeństwa – dodaje dyrektor Daniluk.
Źródło: TUW PZUW