TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych zainicjował we współpracy z CBOS kilkumiesięczne kompleksowe badania opinii pacjentów na temat opieki zdrowotnej w szpitalach. Sondaż ma służyć diagnozowaniu źródeł potencjalnych problemów oraz zapobieganiu niepożądanym zdarzeniom. 

Jak zwiększać jakość opieki zdrowotnej i bezpieczeństwo pacjentów? 

CBOS z inicjatywy TUW PZUW przeprowadził  kilkumiesięczne kompleksowe badania opinii pacjentów na temat opieki zdrowotnej w szpitalach. Mają one służyć diagnozowaniu potencjalnych problemów oraz zapobieganiu niepożądanym zdarzeniom.  

– Ich konsekwencje dotykają nie tylko pacjentów, lecz stają się także coraz większym problemem dla szpitali ze względu na coraz wyższe kwoty zasądzanych odszkodowań – tłumaczył prezes TUW PZUW Rafał Kiliński w wywiadzie w „Dzienniku Gazecie Prawnej”. 

Podczas rozmowy przedstawiciel ubezpieczyciela zwracał uwagę na wyjątkowość badań. 

– Zbieramy opinie osób, które faktycznie korzystały w ostatnim czasie z opieki szpitalnej, a nie – jak to bywa przy okazji podobnych badań – opinie ogółu respondentów. Sondaż ma też służyć zdiagnozowaniu źródeł ewentualnych problemów. Pytamy więc o systemowe rozwiązania, jak czas oczekiwania na planowaną operację lub zabieg, a także warunki panujące w szpitalu oraz ocenę lekarzy i personelu medycznego – wyjaśniał prezes Kiliński. 

Pilotażowy projekt ankietowania pacjentów 

Z opublikowanych informacji wynika, że uzupełnienie sondażu stanowił pilotażowy projekt ankietowania pacjentów, który był realizowany w kilku szpitalach w całej Polsce także we współpracy z Centrum Badani Opinii Społecznej. Ma on dać odpowiedź na bardzo szczegółowe kwestie dotyczące tych konkretnych szpitali. Wyniki przeprowadzonych ankiet mają być ogłoszone w maju na organizowanym rokrocznie przez TUW PZUW Kongresie dla Szpitali. 

– Prezentacja wyników sondażu i ankiet będzie przyczynkiem do dyskusji o tym, jak podnosić jakość opieki zdrowotnej, a dzięki temu zapobiegać błędom medycznym, zakażeniom i innym niepożądanym zdarzeniom – zapowiedział prezes Kiliński. 

Okrągły stół służby zdrowia 

Prezes TUW PZUW w wywiadzie podkreślał także to, że troska o jakość opieki zdrowotnej i bezpieczeństwo pacjentów wymaga szerokiej współpracy i korzystania z różnych doświadczeń.  

– Musi łączyć wszystkie podmioty działające na rynku zdrowia. Z tą intencją chcielibyśmy zorganizować na kongresie okrągły stół służby zdrowia. Mamy nadzieję na udział bardzo różnych środowisk, zarządzających i zarządzanych, lekarzy i menedżerów służby zdrowia, rządowych decydentów i przedstawicieli organizacji pacjentów – dodał prezes TUW PZUW. 

Źródło: TUW PZUW