Ile kosztuje obowiązkowe OC taksówki? Nie każdy wie, że wydatki na ubezpieczenie taxi mogą być nawet trzykrotnie wyższe niż w przypadku zakupu ubezpieczania dla pojazdu wykorzystywanego wyłącznie do celów prywatnych. Zatem czy taxi wystarczy zwykłe ubezpieczenie? Sprawdź poniżej.
Co, jeśli taxi ma zwykłe ubezpieczenie?
Na mocy aktualnych przepisów prawa, każdy samochód, niezależnie od marki, typu czy sposobu użytkowania, musi posiadać ubezpieczenie OC. Taksówki nie stanowią tutaj wyjątku.
A dlatego, że są zaliczane do pojazdów szczególnego przeznaczenia (podobnie jak auta należące do szkół jazdy czy firm kurierskich) ich właściciele muszą liczyć się z wyższymi kosztami ubezpieczenia. Tym bardziej, że różnego rodzaju statystyki wskazują, że kierowcy pojazdów przeznaczonych do przewozu ludzi lub mienia są bardziej narażeni na wypadki komunikacyjne, co wiąże się z częstszą wypłatą odszkodowań przez ubezpieczycieli. Doświadczenie pokazuje też, że kierowcy taksówek przez wiele godzin dziennie eksploatują swój pojazd, regularnie podróżują w korkach, a do tego są narażeni na stres, duże zmęczenie i pośpiech – wszystko to zwiększa ryzyko kolizji lub wypadku.
Pamiętajmy zatem, że jeśli świadczymy klientom usługi przewozowe, musimy wykupić specjalne ubezpieczenie OC taksówki. Posiadanie zwykłej polisy nie jest wskazane przede wszystkim dlatego, że nawet jeden wypadek komunikacyjny może doprowadzić do tego, że ubezpieczyciel zażąda znacznej dopłaty do składki OC. Co więcej może odmówić wypłaty odszkodowania z AC.
Istotne jest to, by przed wykupieniem polisy dokładnie zapoznać się z danymi Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU). To tam znajdziemy zapis mówiący o tym, że ubezpieczyciel nie odpowiada za szkody, które powstały w pojeździe wykorzystywanym np. do świadczenia usług transportowych.
Ubezpieczenie taxi – ile kosztuje?
Zatem ile kosztuje ubezpieczenie samochodu zarejestrowanego jako taksówka? Obowiązkowa polisa taxi może być nawet trzykrotnie wyższa od OC pojazdu wykorzystywanego do celów prywatnych. Wynika to między innymi z takich czynników jak:
- duży przebieg taksówek – kierowcy oferujący usługi przewozowe pokonują nawet 3-4 razy więcej kilometrów w skali roku niż osoby prywatne, w wyniku czego są bardziej narażeni na wypadki komunikacyjne,
- jazda w zatłoczonych miastach w godzinach szczytu, co także niesie większe ryzyko kolizji – to kwestia, na którą ubezpieczyciele zwracają szczególną uwagę,
- regularna jazda w niesprzyjających warunkach – np. po torowiskach czy kostkach brukowych, co może wpływać na stan pojazdu i prowadzić do pojawienia się nagłej awarii, w wyniku której dojdzie do kolizji,
- pośpiech klienta taksówki, który musi zdążyć na ważne spotkanie, narodziny dziecka czy pociąg i nalega, by kierowca jechał szybciej, co może doprowadzić do niebezpiecznych zdarzeń na drodze,
- zmęczenie i presja, które towarzyszą kierowcom taksówek i mogą znacząco podnosić ryzyko wypadków,
- roszczenia o odszkodowanie, zgłaszane przez pasażerów taksówki po wypadku – jest ono wypłacane właśnie z obowiązkowego ubezpieczenia taxi,
- pasażerowie, którzy mogą wyrządzić szkody w samochodzie (rozbita szyba, porysowana karoseria, zniszczona tapicerka i wiele innych) albo których niewłaściwe zachowanie zwiększa ryzyko kolizji.
Ubezpieczenie samochodu taxi – ile kosztuje OC?
To ile zapłacimy za ubezpieczenie samochodu taxi zależy przede wszystkim od wymienionych wyżej czynników. Na cenę OC taxi wpływa to, w jakim jesteśmy wieku, jak długo posiadamy prawo jazdy czy w jakiej miejscowości świadczymy usługi przewozowe. Przed wykupieniem ubezpieczenia warto dokładnie porównać oferty albo skontaktować się z agentem ubezpieczeniowym, który pomoże nam wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie.
Jednak czy można kupić tańsze ubezpieczenie taxi? Jest to zazwyczaj możliwe, gdy ubezpieczamy całą flotę pojazdów, a nie każdy z samochodów osobno – wówczas towarzystwa ubezpieczeniowe często oferują o wiele bardziej korzystne warunki ubezpieczenia.
Ubezpieczenie taxi a Uber
Warto podkreślić, że jeszcze do niedawna kierowcy świadczący usługi przewozu osób poprzez aplikację Uber mogli liczyć na nieco niższy koszt polisy OC niż taksówkarze. Wynikało to z tego, że część towarzystw ubezpieczeniowych wyróżniało dwie kategorie ubezpieczeń:
- OC samochodu zarejestrowanego jako taksówka;
- OC samochodu służącego do odpłatnego przewozu osób.
I mimo tego, że pozornie różnica wydaje się niewielka, jednak w praktyce jest ona znacząca. Okazuje się bowiem, że druga kategoria dotyczyła kierowców, którzy nie pracują na pełny etat i przewóz pasażerów traktują jako sposób na dodatkowy zarobek. Z tego powodu część firm ubezpieczeniowych oferowało im OC niższe niż w przypadku ubezpieczenia taxi. Zmieniło się to jednak w październiku 2020 r., kiedy to w życie weszła ustawa tzw. Lex Uber. Na mocy nowych przepisów, kierowcy Ubera, podobnie jak zawodowi taksówkarze, muszą posiadać specjalną licencję oraz odpowiednio oznakowany samochód służący do przewozu osób. Ujednolicenie zasad dla obu grup kierowców spowodowało, że ceny ubezpieczenia taxi oraz Ubera są obecnie na podobnym poziomie.
Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group