Pandemia koronawirusa sparaliżowała branżę turystyczną i hotelarską, które aktualnie pracują nad tym, by poradzić sobie z kryzysem spowodowanym wprowadzonymi ograniczeniami. Jedno jest pewne tegoroczne wakacje będą wyjątkowe choćby z uwagi na to, że w wielu krajach nadal mogą panować obostrzenia.
Plany wakacyjne Polaków
W ubiegłym roku Ipsos na zlecenie Mondial Assistance przeprowadził ankietę dotyczącą planów wakacyjnych Polaków. Wynikało z nich, że Chorwacja była po raz kolejny od kilku lat najchętniej wybieranym kierunkiem wakacyjnym. Porównywanie zeszłorocznych wakacji do tegorocznego sezonu może być nieuprawnione, ponieważ większość Polaków może zdecydować się na wakacje w kraju. Jeżeli jednak zdecydują się na wyjazdy zagraniczne to właśnie Chorwacja może okazać się najpopularniejszym kierunkiem podróży.
Chorwacja – przepisy dotyczące bezpiecznego podróżowania
Komisja Europejska na początku maja przedstawiła pakiet wytycznych oraz zaleceń, których zadaniem jest pomoc krajom członkowskim w zniesieniu nałożonych ograniczeń przy jednoczesnym zachowaniu środków ostrożności. Dodatkowo każdy kraj przygotowuje również własne zalecenia dotyczące bezpiecznego przemieszczania się.
– Ostatnie tygodnie w chorwackiej branży turystycznej to czas intensywnych przygotowań do rozpoczęcia sezonu turystycznego 2020, jak również dostosowywanie do nowych okoliczności. Chorwacki Państwowy Instytut Zdrowia Publicznego wydał szczegółowe wytyczne odnośnie prowadzenia poszczególnych rodzajów działalności turystycznej i usługowej. W dużej mierze polegają one na zachowaniu dystansu społecznego, myciu rąk i gruntownej dezynfekcji oraz odpowiedzialności społecznej – mówi Agnieszka Puszczewicz, dyrektor Przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce.
Ochrona ubezpieczeniowa w czasach pandemii
Po wznowieniu międzynarodowego ruchu turystycznego klienci będą oczekiwali ochrony ubezpieczeniowej, która pozwoli im na bezpieczne podróżowanie. Dlatego ubezpieczyciele pracują obecnie nad ofertami, które będą odpowiadały na potrzeby klientów. Także tych, którzy zostaną w kraju.
– Czas pandemii pokazał ubezpieczycielom i ich klientom, że wyłączenia odpowiedzialności zawarte w Ogólnych Warunkach Ubezpieczeń, które wydają się w normalnych czasach nierealne do wystąpienia np. wojny, ataki terrorystyczne, kataklizmy czy właśnie pandemie jednak się zdarzają i są realnym zagrożeniem dla wszystkich. Ubezpieczyciele kalkulując ryzyko swoich produktów nie włączają zazwyczaj skutków takich nieprzewidzianych masowych zdarzeń. Jednak po wystąpieniu tego typu sytuacji oczekiwania klientów na ujęcie tych zdarzeń w zakresie ubezpieczenia, skłaniają ubezpieczycieli do zmian OWU i możliwości pokrycia ryzyka, zwykle wyłączanego np. po zapłacie dodatkowej składki. Tak niedawno było z atakami terrorystycznymi, a teraz tak dzieje się ze skutkami wystąpienia pandemii. Coraz więcej ubezpieczycieli decyduje się zaoferować ochronę przy takich zdarzeniach swoim klientom. Możemy się też spodziewać większej ilości ofert ubezpieczeniowych dla podróżujących po kraju. Nie chodzi tu o zwykłe NNW, ale też elementy, które pozwolą na szybkie i sprawne skorzystanie z prywatnych usług medycznych, takich jak konsultacja lekarska, badania obrazowe, rehabilitacja, już po powrocie z urlopu. – mówi Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance.
Odmrażanie polskiej branży turystycznej
To od władzy państwowej zależą kolejne kroki dotyczące odmrażania polskiej branży turystycznej. Od kilkunastu dni z ograniczeniami wznowiły swoją działalność hotele, restauracje, instytucje kultury oraz muzea. Działają one przy zachowaniu wielu zaleceń związanych z bezpieczeństwem i higieną np. określona jest minimalna odległość między stolikami.
– Dostosowujemy się do wszelkich wymogów, ponieważ zależy nam nie tylko na zadowoleniu, ale przede wszystkim zdrowiu naszych gości – przekonuje Maria Grzechynka, dyrektor Hotelu Monttis w Suchej Beskidzkiej. Hotel poddawany jest stałej dezynfekcji, pokoje po skorzystaniu każdorazowo są ozonowane, liczba gości jest ograniczana, a personel zachowuje najwyższe środki ostrożności. Postawiliśmy na rozwój własnego cateringu „Beskidzkie Smaki”, ponieważ gościom zależy teraz na lokalnej żywności, naturalnych produktach i rodzimych recepturach. Pojawił się także popyt na inny rodzaj usług, do którego oferta hotelu musiała zostać dostosowana. W oparciu o duże zainteresowanie gości wypoczynkiem rodzinnym, stworzyliśmy specjalne pakiety dla rodzin z dziećmi. Oferta ta daje możliwości zorganizowania indywidualnego pobytu, z kompleksowo przygotowanym programem zawierającym atrakcje towarzyszące. Pojawia się wiele nowych zapytań krajowych, trochę mniej zagranicznych, ale rozumiemy, że sytuacja jeszcze wymaga nowych decyzji. My jesteśmy jednak gotowi i czekamy na naszych gości. – dodaje Maria Grzechynka.
Źródło: Mondial Assistance