Unijna dyrektywa PSD2 *, która wejdzie w życie w styczniu 2018 r., ureguluje rynek płatności, ale mogą z niej skorzystać także zakłady ubezpieczeń. Nowe prawo wprowadza usługi, które pozwolą ubezpieczycielom bez konieczności wynagradzania banków otrzymać dostęp do danych transakcyjnych klientów – o ile się na to zgodzą.
Michał Mroczek, chief data officer w AXA wyjaśnia: „Do dostawców usług transportowych czy mediów, których rynek już został uwolniony, dołączą za chwilę dostawcy usług finansowych. PSD2 to krok w stronę gospodarki sieciowej. Buduje jej finansową infrastrukturę i umożliwia konsumentom jeszcze wygodniejsze korzystanie z owoców gospodarki cyfrowej”.
Dla ubezpieczycieli korzyści z nowych informacji są oczywiste
Teraz klient przychodzi raz do roku kupić ubezpieczenie i towarzystwa nic o nim nie wiedzą. Banki dzięki temu, że klienci regularnie logują się do systemu i dokonują transakcji, wiedzą o nich dużo więcej. Po wejściu w życie dyrektywy PSD2 to się zmieni. O ile klienci się zgodzą.
Dorota Kamińska, kierownik Działu Ubezpieczeń Masowych Affinity, Marsh Polska dodaje: „ Na podstawie analizy danych ubezpieczyciele będą mogli przygotowywać oferty dla klientów i docierać z nimi przez inne kanały dystrybucyjne, co może w znacznym stopniu zrewolucjonizować rynek ubezpieczeń bancassurance w Polsce. Oczywiście najważniejsze w tym procesie jest zabezpieczenie danych osobowych i udostępnianie tylko tych, na które klienci wyrazili zgodę”.
Eksperci przewidują, że nowe rozwiązane może przyczynić się do wzrostu sprzedaży ubezpieczeń przez internet
Generalnie to, jak ubezpieczyciele wykorzystają wiedzę, zależeć będzie od tego, co będą umieli wyczytać z rachunku klienta. Problemem dla towarzystw może być przekonanie klientów do tego, żeby dali im dostęp do informacji o swoim rachunku. Ci musieliby mieć z tego ewidentną korzyść. Może być nią aplikacja do obsługi rachunku bankowego – dzięki nowym przepisom nie tylko bank będzie mógł oferować takie produkty. Albo – lepsze dopasowanie ubezpieczeń do potrzeb klientów, dzięki czemu firma mogłaby zaproponować niższe ceny. Składki powinny zmaleć, gdy zakład ubezpieczeń byłby w stanie lepiej zbadać profil klienta.
*Unijna dyrektywa PSD2 to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego. Według ekspertów wpłynie ona w znaczącym stopniu na kształt całego rynku usług płatniczych, a tym samym na działalność m.in banków, instytucji płatniczych, podmiotów oferujących karty sklepowe, karty paliwowe, niezależnych operatorów bankomatów czy innych nie bankowych dostawców usług płatniczych.
Źródło: www.rp.pl