Warta wypracowała w ubiegłym roku ponad 9 mld zł składki i jest to najwyższy wynik sprzedaży w historii Grupy. Co ważne, firma osiągnęła go pomimo bardzo trudnej sytuacji na rynku. W tym roku ubezpieczyciel planuje w dalszym ciągu inwestować w automatyzację obsługi klienta, rozwój strategii CRM oraz sieci sprzedaży. 

Warta z rekordowym wynikiem sprzedaży 

Pomimo bardzo wymagającej sytuacji na rynku spółka majątkowa i życiowa Warty wypracowały łącznie w 2022 r. ponad 9,2 mld zł składki przypisanej brutto (+12,4 proc. r/r). Ubezpieczyciel podkreśla, że to najwyższy wynik sprzedaży w historii Grupy. 

– Ubiegły rok był wymagającym okresem. Zawirowanie w gospodarce w związku z napaścią Rosji na Ukrainę, trwająca pandemia czy dynamicznie rosnąca inflacja to tylko kluczowe wyzwania, z jakimi musieliśmy się mierzyć. Nasze osiągnięcia pokazują jednak, że zdrowa i elastycznie działająca organizacja potrafi skutecznie odnaleźć się w nieprzewidywalnych i dynamicznie zmieniających się warunkach. W tym trudnym czasie wypracowaliśmy rekordową  sprzedaż, której wysokość przekroczyła 9,2 mld zł, przy zachowaniu wyjątkowej na tle konkurencji rentowności. Wskaźnik ROE osiągnął, bowiem w zeszłym roku poziom 23,9 proc. – komentuje Jarosław Parkot, prezes zarządu Warty. 

– Na naszą pozycję skutecznie pracują wszystkie filary działalności firmy ubezpieczeniowej, w tym kompleksowe produkty, szeroka sprzedaż, czy nowoczesna i prokliencka obsługa klienta. Budująca jest także opinia naszych pracowników, którzy w międzynarodowym badaniu OHI, prowadzonym przez firmę konsultingową McKinsey, uplasowali Wartę w gronie 10 proc. najlepiej funkcjonujących firm na świecie. Ważnym aspektem zeszłorocznej działalności była także nasza reakcja na rozpoczętą wojnę. Aby pomóc osobom uciekającym przed rosyjską agresją przygotowaliśmy m.in. fundusz w wysokości 11 milionów złotych, którego cześć została również przeznaczona na realizację inicjatyw naszych pracowników, chcących pomóc uchodźcom – dodaje Jarosław Parkot. 

W tym roku Warta planuje przeznaczyć około 100 mln zł na realizacje dalszych inwestycji m.in. w automatyzację obsługi klienta, rozwój strategii CRM czy sieci sprzedaży. 

– Na ten rok mamy przygotowany budżet w wysokości ok. 100 mln zł na realizację ponad 90 rozwojowych projektów. Będziemy dalej wdrażać nowe technologie we wszystkich obszarach naszej działalności, skupiając uwagę na m.in. ułatwianiu naszym klientom dostępu i kontaktu z Wartą. Chcemy budować z nimi silne relacje również poprzez zapewnienie nowoczesnych i szybkich kanałów komunikacji, zarówno przy zakupie polisy jak i podczas posprzedażowej obsługi ubezpieczonych. Przez ostatnie 3 lata globalna gospodarka mierzyła się z wyjątkowymi kryzysami. Pandemia a następnie wojna w Ukrainie uderzyły m.in. w produkcję, łańcuchy dostaw czy ceny energii. W efekcie cały świat musi sobie radzić z bardzo wysoką inflacją, której skutki będziemy obserwować także w 2023 r. Problem ten dotyka również rynek ubezpieczeń. Już w mijającym roku odnotowaliśmy znaczący wzrost kosztów związanych z inflacją. Rosną między innymi ceny energii, części zamiennych, materiałów budowlanych czy usług. Wszystkie one mają wpływ na wysokość wypłacanych odszkodowań i świadczeń. W efekcie rynek ubezpieczeń będzie zmuszony uwzględnić ten trend w cenach ubezpieczeń zarówno majątkowych jak i życiowych – wyjaśnia Jarosław Parkot. 

Dynamiczny wzrost w ubezpieczeniach majątkowych i na życie 

Jak możemy przeczytać, przypis składki brutto spółki majątkowej wyniósł w 2022 r. 8,0 mld zł i był wyższy o 14,3 proc. względem 2021 r. Co więcej, ubezpieczenia dla klientów indywidualnych zebrały składkę o 13,1 proc. wyższą w porównaniu do 2021 r., osiągając poziom 5,5 mld zł. A składka z ubezpieczeń korporacyjnych wzrosła o 16,9 proc., osiągając poziom 2,6 mld zł. 2022 rok kolejny raz z rzędu przyniósł ubezpieczycielowi rekordowy poziom sprzedaży ubezpieczeń majątkowych. 

Rezultaty przynosi także obecna strategia rozwoju ubezpieczeń korporacyjnych. Odświeżona paleta produktów i nowe podejście do sprzedaży przełożyły się na wzrost przypisu składki o 66 proc. w okresie ostatnich 5 lat. 

– Poprzedni rok był pełen wyzwań, takich jak najwyższa od lat inflacja czy wzrost średniej szkody o prawie jedną dziesiątą. Niektóre z nich – zmniejszająca się wartość pieniądza, niepewność sytuacji makroekonomicznej czy wojna w Ukrainie – nie znikną z dnia na dzień. Pomimo tych wyzwań poszerzyliśmy grupę klientów, co pozwala nam patrzeć w przyszłość z dużym optymizmem. Oprócz dalszego rozwoju taryfikacji we wszystkich segmentach ubezpieczeń majątkowych, będziemy pracowali nad np. realizacją strategii CRM, wzmocnieniem oferty komunikacyjnej dla przedsiębiorców czy aktywnym wsparciem transformacji energetycznej w Polsce. W tym obszarze rozwijamy naszą ofertę produktów dla OZE, wzmacniamy zespół i aktywnie uczestniczymy w krajowych pracach nad rozwojem zielonej energii – tłumaczy Jarosław Parkot. 

Spółka życiowa Warty zamknęła kolejny rok dynamicznym wzrostem sprzedaży ubezpieczeń na życie ze składką regularną. Wyniósł on w 2022 r. 13,3 proc. – przełożyło się to na 1,2 mld zł przypisu składki brutto i wzrost liczby klientów posiadających ubezpieczenie na życie. Stanowi to wyjątkowe osiągnięcie na tle rynku. 

– Kolejny rok z rzędu pokazujemy, że w obszarze ubezpieczeń na życie jest przestrzeń na dynamiczny rozwój. Naszym sposobem jest strategiczne skupienie uwagi na rozwoju oferty produktów ochronnych ze składką regularną i zaangażowanie do jej sprzedaży zarówno sieci życiowej jak i majątkowej. W efekcie w okresie ostatnich pięciu lat zwiększyliśmy sprzedaż w tym segmencie o 76 proc. Potwierdza to, że wzrost ten jest stałym i stabilnym trendem w przypadku naszej firmy. W trwającym roku skupimy się na dalszym rozwoju oferty produktowej oraz automatyzacji oceny ryzyka i procesów obsługowych, tak aby podnosić komfort klienta podczas kontaktu z Wartą – mówi Jarosław Parkot. 

Pozycja lidera pod względem jakości obsługi klienta 

Z opublikowanych informacji wynika, że w ubiegłym roku ubezpieczyciel przyjął ponad 600 tys. zgłoszeń szkód i niemal 450 tys. wniosków o wypłatę świadczeń z ubezpieczeń na życie. W ich ramach obie spółki Warty wypłaciły łącznie swoim klientom ponad 4,7 mld zł. 

Ubezpieczyciel kontynuuje wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, które mają za zadanie przyspieszać proces likwidacji szkód i podnosić jakości obsługi klienta. Kluczowym rozwiązaniem wdrażanym w firmie pozostaje kompleksowa automatyzacja procesów i likwidacji szkód. Przypominamy, że w zeszłym roku Warta jako pierwsza na rynku w pełni automatycznie zlikwidowała szkodę z autocasco. Wszystkie czynności łącznie z wypłatą odszkodowania odbyły się bez ingerencji człowieka, jedynie przy udziale zautomatyzowanych procesów, robotów i nowoczesnego silnika decyzyjnego, który koordynował wszystkie działania. Co istotne, w tym roku firma planuje uruchomienie tego rozwiązania do obsługi wszystkich prostych szkód AC. 

Dotychczasowe działania Warty pozwalają firmie utrzymać pozycję lidera jakości obsługi klienta w gronie ubezpieczycieli majątkowych. Potwierdziło to sprawozdanie Rzecznika Finansowego, które jest w pełni obiektywnym zestawieniem pokazującym, jak ubezpieczyciele radzą sobie z likwidacją szkód klientów. 

– Wysoka jakość obsługi jest dla nas priorytetem. Kolejne wdrożone innowacje skutecznie skracają czas likwidacji szkód w Warcie i podnoszą komfort naszych klientów. Dodając do tego profesjonalny i empatyczny zespół, zapewniamy klientom wyjątkowy na tle rynku poziom usług m.in. w trakcie likwidacji szkód. W bieżącym roku będziemy nadal inwestować w rozwój automatyzacji obsługi, aby ułatwiać naszym klientom kontakt z Wartą i wzmacniać wspólne relacje. Priorytetem pozostaje projekt automatycznej likwidacji szkód i wypłaty świadczeń. Wdrażamy także nowe, innowacyjne technologie do zarządzania masową komunikacją z klientami czy realizacji płatności za polisy, co także pozwoli nam osiągnąć wspomniany, strategiczny cel – podkreśla Jarosław Parkot. 

Kolejny rekordowy rok pod względem poziomu sprzedaży przełożył się również na bardzo dobre wyniki finansowe obu spółek Warty i wysoką rentowność działalności. Co ważne, ubezpieczyciel skutecznie utrzymuje wysoki poziom bezpieczeństwa finansów klientów, czego dowodem są wskaźniki wypłacalności, znajdujące się powyżej ustawowego poziomu. Na wysokim poziomie A+ z perspektywą stabilną utrzymuje się również rating, przyznany przez Standard & Poor’s. Należy podkreślić, że Warta to jedyna firma ubezpieczeniowa w Polsce z tak wysoką oceną.

Źródło: WARTA