hak holowniczy

Jak wynika z danych TU Compensa, średni dystans holowania pojazdów w ramach assistance wynosi 61 km. Holowanie i usunięcie usterki na miejscu zdarzenia to podstawowe elementy samochodowego ubezpieczenia assistance.

Na jakim terenie kierowcy mogą skorzystać z assistance?

Z holowania można korzystać nie tylko w Polsce, ale również w większości europejskich krajów. Średni dystans, jaki niesprawne auta pokonują na lawetach w ramach ubezpieczenia, wynosi 61 km. Obliczyło to towarzystwo ubezpieczeń Compensa na podstawie ok. 28 tys. holowań przeprowadzonych od początku 2018 do końca I poł. 2019 roku. Holowane pojazdy przebyły łącznie 2,24 mln km. Średni czas oczekiwania na pomoc wynosi poniżej 30 minut.

Compensa: „Wielu kierowców utożsamia assistance wyłącznie z holowaniem”

Rafał Mosionek, Zastępca Prezesa Zarządu Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group, odpowiedzialny w firmie za obszar likwidacji szkód wyjaśnia: „Wiedza, że w ramach assistance można skorzystać z lawety, jest w zasadzie powszechna wśród kierowców. Wielu z nich wręcz utożsamia assistance z holowaniem i świadomie pyta o pomoc drogową przy zakupie polis OC i AC. Trudno się temu dziwić. Zebrane przez nas statystyki dobrze obrazują skalę popytu na holowanie na polskich drogach”. Powyższe statystyki warto uzupełnić o dane dotyczące innego podstawowego elementu samochodowego assistance – usunięcia awarii na miejscu zdarzenia. W ten sposób, a więc bez konieczności wzywania lawety, udaje się zakończyć prawie 30% zgłaszanych spraw.

Jak działa holowanie w assistance?

Naprawa samochodu na miejscu zdarzenia wchodzi w skład assistance niezależnie od wybranego wariantu ochrony. Z holowaniem jest inaczej. Przy wyborze ubezpieczenia należy zweryfikować, czy pomoc drogowa przyjedzie np. tylko po wypadku, czy również w razie awarii. Sprawdzić także należy, jak daleka może być podróż na lawecie. Ubezpieczyciele stosują tzw. limity holowania, a więc określają dla poszczególnych wariantów assistance, do jakiego miejsca i na jaką odległość zostanie przewieziony niesprawny pojazd.

Długość holowania zależna od wariantów ubezpieczenia

„W bazowym wariancie ubezpieczenia pojazd jest holowany np. tylko do najbliższego warsztatu. Przy wyższych wariantach holowanie może odbyć się do miejsca wskazanego przez właściciela samochodu, ale jest ograniczone limitem kilometrów np. w Polsce do 200 km czy 500 km za granicą. W najwyższej opcji assistance można spodziewać się zniesienia limitu na terenie całego kraju oraz bardzo dużego zasięgu holowania poza Polską. Kierowcy muszą więc dopasować dostępne możliwości do swoich potrzeb” – tłumaczy Rafał Mosionek z Compensy.

Jeżeli wariant assistance dopuszcza wsparcie świadczone za granicą, z holowania można korzystać w niemal całej Europie

Pomoc obejmuje przeważnie zdarzenia powstałe na terytorium Polski oraz pozostałych państw należących do Unii Europejskiej oraz Albanii, Andory, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Islandii, Lichtensteinu, Macedonii, Mołdawii, Monako, Norwegii, Rosji (część europejska), San Marino, Serbii, Szwajcarii, Turcji (część europejska), Ukrainy i Watykanu.

„Warto wiedzieć, że usługi assistance w coraz większym stopniu oparte są na technologii. Dzięki niej pomoc może być sprawnie świadczona nawet wtedy, gdy klient ma problem z precyzyjnym wskazaniem, gdzie się znajduje. To częsta sytuacja na autostradach i drogach ekspresowych. Wówczas przydaje się geolokalizacja. Przy jej użyciu w Compensie lokalizujemy już ok. 20% klientów. Z kolei 85% kierowców śledzi dojazd lawety na wirtualnej mapie dzięki sygnałowi GPS” – dodaje Rafał Mosionek.

Źródło: www.compensa.pl