W związku z dalszym rozprzestrzenianiem się koronawirusa każdy z nas jest odpowiedzialny za podejmowanie działań, które mogą minimalizować ryzyko zachorowania na chorobę COVID-19. Branża ubezpieczeniowa bazuje na kontaktach międzyludzkich ale w obecnej sytuacji pośrednicy ubezpieczeniowi muszą opierać swoją działalność na zdalnej obsłudze Klientów.
Zdalne wystawianie polis
Wielu Ubezpieczycieli dało swoim Agentom możliwość sprzedaży polis również w formie mobilnej. Wystarczy skontaktować się z Klientem przez telefon lub Internet. Taka forma sprzedaży zapewnia bezpieczeństwo zarówno Agentom, jak i Klientom. Najczęściej wygląda to tak, że Agent loguje się na swoje konto w programie Ubezpieczyciela, przygotowuje ofertę i przesyła do niej link. Następnie Klient samodzielnie kończy zakup ubezpieczenia.
Odmiennie wygląda proces zawierania ubezpieczeń zdalnie w przypadku Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych TUW. Agent na podstawie informacji uzyskanych drogą e-mailową przygotowuje polisę lub wniosko- polisę i wysyła ją w formie PDF na adres e-mail Klienta. W wiadomości musi zawrzeć również informacje na temat płatności składki ubezpieczeniowej i członkowskiej na rachunek bankowy TUW „TUW” oraz to, że jej uiszczenie jest jednoznaczne z akceptacją warunków i zawarciem umowy ubezpieczenia.
Ubezpieczyciele dający możliwość wystawienia polisy na odległość:
Ubezpieczyciel | Możliwość wystawienia polisy zdalnie |
ALLIANZ | TAK |
AXA | TAK |
COMPENSA | TAK |
CONCORDIA | TAK |
ERGO HESTIA | TAK |
GENERALI | TAK |
INTERRISK | TAK |
LINK4 | TAK |
PROAMA | TAK |
PZU | TAK |
TUW „TUW” | TAK |
UNIQA | TAK |
WARTA | TAK |
WIENER | TAK |
Wystawiając polisę zdalnie warto pamiętać o tym, że:
- Należy zadbać o bezpieczeństwo informacji wrażliwych,
- Konieczne jest przeprowadzenie analizy potrzeb Klienta (telefonicznie lub przez e-mail)
- Klient musi otrzymać podpisaną polisę, kartę IDD, OWU,
- Przesyłane wiadomości powinny zawierać całą historię korespondencji.
Zgłoszenie szkody online lub telefonicznie
Ubezpieczyciele od paru lat umożliwiają także zdalne zgłaszanie szkód. Duża część polis i procesów związanych z obsługą szkód już wcześniej opierała się o elektroniczny obieg dokumentów oraz bezgotówkowe wypłaty odszkodowań i świadczeń.
Źródło: TU