15 stycznia ukazał się przygotowany przez EIOPA raport dotyczący stosowania Dyrektywy 2016/97 w sprawie dystrybucji ubezpieczeń. W jego ramach został opublikowany wywiad z Rzecznikiem Finansowym, dr. Bohdanem Pretkielem, który zwraca uwagę na podstawowe kwestie związane z perspektywą klienta rynku ubezpieczeniowego w Polsce.
Raport EIOPA
Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) przygotowuje raport dotyczący stosowania Dyrektywy co dwa lata. Opublikowany 15 stycznia raport jest drugim w historii i opisuje między innymi zmiany na rynku dystrybucji ubezpieczeń w UE, wpływ nowych regulacji oraz działań nadzorczych podejmowanych przez EIOPA oraz nadzory krajowe na rynek dystrybucji ubezpieczeń. Tegoroczny raport otwiera wywiad z dr. Bohdanem Pretkielem, który zwraca uwagę na podstawowe kwestie związane z perspektywą klienta rynku ubezpieczeniowego w Polsce.
Rynek ubezpieczeniowy w Polsce
Zagadnienia poruszane przez Rzecznika Finansowego dotyczą wpływu pandemii COVID-19 i inflacji na rynek ubezpieczeń, rodzajów skarg oraz wpływu regulacji na ochronę klientów, a także stosowania nowych technologii w dystrybucji ubezpieczeń. Rzecznik wskazuje również na potencjalne ryzyko niedoubezpiezpieczenia w związku z wysoką inflacją, zwiększającą się świadomość klientów na temat ich praw, ale także na wysoki poziom skomplikowania OWU oraz konieczność uwzględnienia perspektywy osób cyfrowo wykluczonych.
Warto zauważyć, że EIOPA wskazuje na ciągły spadek ilości zarejestrowanych pośredników ubezpieczeniowych, w tym znaczący spadek ilości osób fizycznych zarejestrowanych jako pośrednicy ubezpieczeniowi. Zgodnie z informacjami od organów nadzoru, w części krajów poziom profesjonalizmu dystrybutorów poprawił się, na przykład przez lepszą realizację obowiązków szkoleniowych, choć inne organy nadzoru wskazują na niedociągnięcia w tym obszarze m.in. co do kwestii zarządzania produktem czy zrównoważonego rozwoju.
Nieprawidłowości w zakresie sprzedaży i doradztwa
Odnośnie jakości sprzedaży i doradztwa, zdaniem EIOPA obraz w tym zakresie nie jest jednoznaczny. O ile w niektórych krajach sytuacja miała się poprawić dzięki działaniom organów nadzoru, w innych badanie metodą tajemniczego klienta (mystery shopping) zrealizowane na zlecenie Komisji Europejskiej, wykazało istotne nieprawidłowości. Pozostałe kwestie poruszone w raporcie dotyczą między innymi sprzedaży krzyżowej (cross-selling) produktów ubezpieczeniowych, digitalizacji, nowych obowiązków dotyczących badania preferencji zrównoważonego rozwoju czy wpływu inflacji na rynek ubezpieczeniowy i sytuację klientów.
Źródło: Rzecznik Finansowy