Czy czeka nas rewolucja w podejściu do produkcji sprzętu domowego i elektroniki? Dyrektywa Rady Unii Europejskiej o prawie do naprawy ma za zadanie ułatwić i zwiększyć dostępności usług naprawczych, co przyniesie korzyści zarówno konsumentom, jak i środowisku. Ale jak nowe przepisy wpłyną na branżę assistance?
Prawo do naprawy – istotne zmiany
Dyrektywa o prawie do naprawy wprowadza szereg istotnych zmian w przepisach. Mają one na celu zmianę podejścia do renowacji zużytych artykułów gospodarstwa domowego. Nowe przepisy dotyczą określonych sprzętów domowych takich jak: zmywarki, pralki, smartfony czy wyświetlacze elektroniczne. Zakłada się, że w przyszłości lista będzie sukcesywnie rozszerzana. Spodziewane zmiany to:
- Obowiązek producenta – producenci będą zobowiązani nie tylko do szybkich i przystępnych cenowo napraw, ale przede wszystkim do wytwarzania produktów, które można nareperować. Dodatkowo powinni oferować części zamienne w korzystnych cenach, jak również informować nabywcę o przysługującym mu prawie do naprawy urządzenia. Nie będą też mogli odmówić takiej usługi wyłącznie ze względów ekonomicznych lub dlatego, że produkt naprawiał wcześniej ktoś inny. Sprzęt, który będzie na gwarancji i trafi do naprawy, zyska dodatkowy rok zabezpieczenia.
- Usługi naprawcze – powstanie specjalna, europejska platforma internetowa podzielona na poszczególne państwa członkowskie. Dedykowana będzie do tego, by wyszukać na niej lokalne punkty napraw, sprzedawców oferujących odnowione produkty, jak również kupców, którzy chcieliby nabyć wadliwe produkty np. na części zamienne. Po wypełnieniu specjalnego formularza osoba poszukująca pomocy z łatwością będzie mogła porównać ceny i czas trwania naprawy w znalezionych serwisach. Niewątpliwie zwiększy to konkurencję na rynku i obniży koszty napraw dla konsumentów.
- Korzyści ekologiczne – nowe przepisy mają zachęcić przede wszystkim do tego, żeby naprawić zepsuty sprzęt, zamiast go wyrzucać i kupować nowy. Zmniejszenie ilości elektrośmieci dzięki promowaniu napraw zamiast zakupu nowych urządzeń, przyczyni się do ochrony środowiska.
Home Assistance – wsparcie klienta i środowiska
Jak wiadomo usługi z zakresu home assistance zawsze były nastawione na pomoc klientowi i naprawę urządzenia. Niestety czasami zdarzało się, że klient decydował się na zakup nowego sprzętu, bowiem cena części zamiennych wynosiła tyle samo co wartość nowego urządzenia. Wspomniane wyżej przepisy mają nie tylko ułatwić dostęp do części zastępczych, ale także wpłynąć na ich przystępne ceny. Na naszym rynku dosyć dużym problemem jest również liczba serwisów, które taki sprzęt mogą naprawić. Z uwagi na wysokie koszty napraw konsumenci przestali oddawać urządzenia do tego typu punktów usługowych, a zaczęli kupować nowe. Wpłynęło to na spory ubytek serwisów naprawczych.
Wyzwaniem jest także brak specjalistów w zakresie usług naprawczych. W szkołach brakuje obecnie klas, które kształciłyby na kierunkach technicznych. Można założyć, że wraz z wejściem w życie przepisów unijnych w technikach pojawi się możliwość nauki w tym zawodzie. Jednak niezbędna będzie jednak zmiana podejścia i odpowiednia promocja dla tego typu kształcenia wśród młodych ludzi.
– W związku z dyrektywą o Prawie do naprawy możemy spodziewać się zwiększonej liczby zgłoszeń do serwisów. Rodzi to pewien problem, gdyż jest coraz mniej fachowców pracujących w tej branży i ciężko o nowego pracownika. Ponadto będzie się to wiązało ze wzrostem kosztów usług serwisowych, co przełoży się na wzrost cen samych sprzętów – tłumaczy Kamil Pióro, Supervisor z Platformy Home w Departamencie Operacyjnym i IT, Europ Assistance Polska.
Wspólny cel – zmniejszenie ilości elektrośmieci
Zarówno nowe regulacje, jak i usługi home assistance mają wspólny cel – zmniejszyć ilość elektrośmieci poprzez szybszą i przystępniejszą cenowo naprawę posiadanych sprzętów. Okazuje się, że wspomniane wyżej przepisy odpowiadają na oczekiwania większości Europejczyków, dla których ważny jest zrównoważony rozwój również w domu. Z tego powodu preferują oni naprawę zamiast wymiany. Z wyników badania „Sustainable Living at Home” przeprowadzonego w sierpniu 2023 r. przez firmę Adwise na zlecenie Grupy Europ Assistance wynika, że troska o środowisko jest wysoka wśród Europejczyków ogółem (78%), jak również w ich domach (76%). Naprawa urządzeń znajduje się na liście 5 najczęściej podejmowanych działań ekologicznych:
- recykling odpadów (88%),
- zmniejszenie zużycia energii (85%),
- zmniejszenie ilości odpadów (85%),
- naprawa urządzeń w miarę możliwości (78%),
- naprawa wycieków (72%).
– Jeżeli rynek polski odpowiednio wcześniej przygotuje się do zmian, jakie nas czekają i zapewni odpowiednio wykwalifikowanych fachowców, możemy spodziewać się pozytywnych rezultatów. Dzięki temu konsumenci będą mieli przystępniejsze warunki do utrzymania swoich urządzeń w dobrej kondycji, a podjęte działania będą bardziej przyjazne środowisku – dodaje Kamil Pióro.
Źródło: Europ Assistance Polska