Koniec starego i początek nowego roku zawsze sprzyja pewnym podsumowaniom w różnego typu branżach. Na rynku ubezpieczeń w minionym roku dokonano wielu istotnych zmian – w tym jedną z najważniejszy projektów dla polskiego rynku ubezpieczeń – wprowadzenie usługi bezpośredniej likwidacji szkód.

Jednym z większych zmian dokonanych przez Polską Izbę Ubezpieczeń wraz z niektórymi zakładami ubezpieczeń było wprowadzenie bezpośredniej likwidacji szkód – systemu, który umożliwia naprawę samochodu lub uzyskanie odszkodowania u swojego ubezpieczyciela OC, a nie jak to było w dotychczasowej praktyce u ubezpieczyciela sprawcy szkody.
 
W kwietniu ubiegłego roku do przygotowanego w Polskiej Izbie Ubezpieczeń systemu BLS przystąpiły następujący ubezpieczyciele: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, UNIQA, Warta (od 1 kwietnia 2015 r.), Aviva, Liberty Ubezpieczenia (od 1 lipca 2015 r.) i Gothaer (od 31 października 2015 r.). Razem ubezpieczyciele ci reprezentują 68 proc. rynku OC, mierzonego zbieraną składką.
 
Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU podkreśla: Bezpośrednia Likwidacja Szkód to najważniejszy projekt dla polskiego rynku ubezpieczeń w ostatnich latach. Dzięki wielomiesięcznej pracy przedstawicieli firm zrzeszonych w PIU, wypracowaliśmy rozwiązanie, umożliwiające poszkodowanym likwidację szkody u swojego ubezpieczyciela. Dzięki temu wielu klientów zacznie zwracać baczniejszą uwagę na jakość oferowanych usług”.
 
Według ekspertów z rynku ubezpieczeń BLS to najlepszy kierunek dla polskiej branży ubezpieczeniowej. Nowy model z pewnością przyczyni się także do przerwania wojny cenowej zgodnie z rekomendacją Komisji Nadzoru Finansowego. Bezpośrednia Likwidacja Szkód dotyczy zdecydowanej większości zdarzeń komunikacyjnych, które występują na polskich drogach. W każdym kraju, w którym BLS wprowadzano, wyłączano początkowo niektóre szkody z systemu. Tak będzie również w Polsce. Do BLS nie będą kwalifikować się np.: szkody osobowe, szkody, które wystąpiły poza Polską, szkody o wartości powyżej 30 tys. zł. Należy tu podkreślić, że szkody niekwalifikujące się do BLS to mniejszość spośród wszystkich zdarzeń drogowych.
 
Źródło: www.piu.org.pl