Sprzęt elektroniczny w dzisiejszych czasach stanowi nieodzowny element wyposażenia firm. Telefony komórkowe, tablety, laptopy, komputery stacjonarne, oprogramowanie czy drukarki to tylko niektóre tego typu sprzęty. Co jednak zrobić, gdy elektronika ulegnie awarii i prowadzenie przedsiębiorstwa okaże się niemożliwe?
Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego
Elektronika w wielu przedsiębiorstwach odgrywa kluczową rolę. Dlatego, gdy w firmie nagle wybuchnie pożar, wielu przedsiębiorców może znaleźć się w trudnej sytuacji. Szczególnie, że nie każdy przedsiębiorca będzie w stanie unieść ciężar dużych strat finansowych związanych z poniesioną szkodą i nagłą utratą dochodów z tytułu prowadzenia działalności. Co zatem zrobić, by firma ponownie mogła prowadzić działalność? Niewątpliwie niezbędne będą inwestycje w odkupienie utraconego mienia firmowego. A pomóc w tym może odpowiednie ubezpieczenie mienia, a w szczególności sprzętu elektronicznego.
– Ogromnie ważne jest, aby zadbać o ubezpieczenie firmowego mienia. Nie rozwiązuje to wszystkich problemów związanych z utratą czy uszkodzeniem sprzętu elektronicznego, jednak po niespodziewanym zdarzeniu odszkodowanie pozwoli na pokrycie kosztów naprawy czy zakupu nowego wyposażenia – mówi Piotr Łoza, Dyrektor Departamentu MSP i Klienta Indywidualnego InterRisk.
Sprzęt elektroniczny to urządzenia zawierające podzespoły elektroniczne (układy scalone, tranzystory i inne elementy półprzewodnikowe nie ulegające zużyciu mechanicznemu), przeznaczone do przetwarzania i wizualizacji danych, kontroli i sterowania procesami, wykonywania pomiarów, sygnalizacji stanów urządzenia, przesyłania sygnałów informacyjnych. W szczególności pojęcie to obejmuje:
- sprzęt komputerowy: laptopy, notebooki, palmtopy, tablety,
- biurowy sprzęt elektroniczny (serwery, drukarki),
- sprzęt telekomunikacyjny, w tym telefony stacjonarny i przenośne,
- sprzęt medyczny, elektromedyczny, kosmetologiczny, sprzęt weterynaryjny,
- sprzęt geodezyjny,
- kasy fiskalne,
- cyfrowe aparaty fotograficzne (w tym także obiektywy),
- sprzęt transmisyjny, studia nagrań,
- sprzęt RTV (urządzenia do przetwarzania dźwięku i obrazu),
- urządzenia pomiarowe, testujące, sterujące, do diagnostyki samochodowej,
- urządzenia i instalacje alarmowe oraz mające zastosowane w monitoringu.
Warto zauważyć, że ubezpieczyciele mogą stosować różne stawki dla różnych grup sprzętu, np. wyższą stawkę dla sprzętu medycznego czy przenośnej elektroniki typu smartfony czy laptopy. Dodatkowo sprzęt elektroniczny rozróżniany jest jako stacjonarny (ubezpieczany od szkód powstałych wyłącznie we wskazanym w polisie miejscu ubezpieczenia), lub jako sprzęt przenośny, który jest użytkowany w miejscu ubezpieczenia i również poza miejscem ubezpieczenia – najczęściej na terenie Europy albo nawet na terenie całego świata. I uwaga! Z uwagi na wyższe ryzyko ubezpieczenie sprzętu przenośnego musi uwzględniać wyższą składkę niż w przypadku sprzętu stacjonarnego.
Decydując się na ubezpieczenie elektroniki warto rozważyć rozszerzenie zakresu ubezpieczenia. Zazwyczaj można to zrobić za pomocą dodatkowych klauzul np.:
- sprzętu przenośnego zamontowanego w pojazdach,
- kosztów dojazdów specjalistów albo ekspertów z zagranicy,
- kosztów frachtu lotniczego z zagranicy.
Ubezpieczając sprzęt elektroniczny trzeba także zwrócić uwagę na wiek sprzętu. Wiążąca jest tu data produkcji danego urządzenia, nie zaś jego zakupu przez firmę. Najczęściej wiek graniczny wynosi 7 lat. Starsze urządzenia można ubezpieczyć je jako zwykłe wyposażenie (bez opcji szerokiego w zakresie ubezpieczenia dla sprzętu elektronicznego).
Istotna ochrona danych
Ważny przedmiotem ubezpieczenia mogą stanowić również dane i nośniki danych, na przykład: pendrive’y, dyski zewnętrzne, płyty CD i DVD oraz systemy operacyjne i oprogramowanie.
– Jeśli właściciel firmy w wyniku pożaru utracił dokumentację, licencjonowane programy czy systemy operacyjne, a wykupił rozszerzoną polisę w InterRisk, ubezpieczenie pokryje większość start i będzie obejmować między innymi odtworzenie utraconych danych, czyli dokumentacji, licencjonowanych programów i systemów operacyjnych, a także programów stworzonych na zamówienie firmy. Polisa pokryje koszty związane z zakupem nowego oprogramowania, nośników czy z wprowadzeniem utraconych danych – dodaje Piotr Łoza z InterRisk.
Warto zaznaczyć, że ubezpieczyciele ubezpieczając tego typu sprzęt mogą stawiać różne warunki np. oprogramowanie musi być oryginalne, licencjonowane oraz regularnie powinny być wykonywane kopie zapasowe. Ostatnim rodzajem przedmiotu ubezpieczenia mogą być zwiększone koszty działalności wynikające z zastosowania rozwiązań prowizorycznych, które mają służyć zapobieganiu przestojom w prowadzonej działalności wskutek szkód w ubezpieczonym sprzęcie elektronicznym lub nośnikach danych.
Ubezpieczenie oferowane przez InterRisk zapewnia nie tylko rekompensatę strat finansowych lub kosztów stałych poniesionych w związku ze szkodami wynikającymi z awarii sprzętu elektronicznego objętego ochroną ubezpieczeniową, ale także pokrycie dodatkowych kosztów związanych z wynajęciem urządzeń, a nawet zatrudnienia specjalistów i pracowników.
Pełna ochrona sprzętu elektronicznego
Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego jest zazwyczaj produktem typu All Risk, czyli obejmuje ochroną szkody materialne polegające na utracie, zniszczeniu lub uszkodzeniu ubezpieczonego mienia, powstałe w wyniku nagłego i nieprzewidzianego zdarzenia. Polisa w zakresie All Risk InterRisk zapewnia ochronę sprzętu elektronicznego, który ulegnie zniszczeniu w wyniku tzw. zdarzeń losowych jak pożar, powódź, huragan, grad, dym i sadz czy kradzież , a także w sytuacjach gdy np. pracownicy uszkodzą sprzęt przez błędy w jego obsłudze, zaniedbanie lub nieostrożność. Ubezpieczyciel obejmuje ochroną także wady produkcyjne lub błędy konstrukcyjne, które ujawnią się w sprzęcie po okresie gwarancji. Istotne są także przepięcia elektryczne czy straty wynikłe podczas akcji ratowniczej, gdy straż pożarna zaleje sprzęt elektroniczny. Polisa pokrywa również działanie osób trzecich, czyli wandalizm i celowe uszkodzenia.
Biorąc pod uwagę szeroki wachlarz potencjalnych zdarzeń jakie mogą się przydarzyć przedsiębiorcy prowadzącemu działalność, zdecydowanie warto zadbać o odpowiednie ubezpieczenie. Tym bardziej, że koszty odtworzenia utraconego sprzętu są zdecydowanie wyższe niż koszt polisy.
Przed zakupem ubezpieczenia należy zapoznać się z zapisami OWU. Dzięki temu można zweryfikować czy dany sprzęt na pewno zostanie objęty ochroną ubezpieczeniową, a także wiedzieć, jaki będzie zakres tej ochrony.
Źródło: InterRisk TU S.A. Vienna