Grupa PZU opublikowała wyniki sprzedażowe za 2021 rok. Firma ma za sobą bardzo dobry rok dynamicznego rozwoju – wypracowany zysk netto był najwyższy od czasu debiutu PZU SA na warszawskiej giełdzie w 2010 r. Co więcej, zwrot na kapitale na poziomie 18,6% stawia PZU wśród najbardziej rentownych ubezpieczycieli w Europie. 

Historyczne wyniki PZU 

Z opublikowanych informacji wynika, że zysk netto Grupy PZU przypisany właścicielom jednostki dominującej w roku 2021 wzrósł o 74,5% rok do roku do 3,336 mld zł, co implikuje ROE na poziomie 18,6% - 1,2 p.p. powyżej celu strategicznego i 7,7 p.p. powyżej poziomu z roku 2020. Z kolei przypis składki brutto zwiększył się do 25,1 mld zł, rosnąc o 5,1% r/r. 

Historycznie wysoka była również sprzedaż ubezpieczeń w samym IV kw. 2021 r. Od czasu wejścia PZU na GPW ubezpieczyciel zwiększył roczną wartość sprzedaży ubezpieczeń o ponad 10 mld zł. Grupa PZU osiągnęła również dobry wynik w działalności inwestycyjnej. Wsparciem dobrych rezultatów osiągniętych z działalności ubezpieczeniowej i inwestycyjnej była rosnąca kontrybucja działalności bankowej do wyniku netto Grupy PZU. Wyniosła ona 604 mln zł wobec 1,2 mld zł straty (łącznie z odpisami utraty wartości firmy Alior Bank i Bank Pekao) w roku 2020. Stało się to m.in. dzięki poprawie perspektyw działalności kredytowej i pozytywnym efektom budowania synergii między filarami ubezpieczeniowym i bankowym w Grupie PZU. 

– Mamy za sobą bardzo dobry rok dynamicznego rozwoju. Wypracowaliśmy zysk netto najwyższy od czasu debiutu PZU SA na warszawskiej giełdzie w 2010 r. Jest on o trzy czwarte wyższy niż rok wcześniej. W czwartym kwartale zysk przekroczył 900 mln zł, a uśredniony kwartalny wynik w 2021 r. był wyższy o 26% od średniej z ostatnich 5 lat. Zwrot na kapitale osiągnięty zarówno w ostatnim kwartale, jak i w całym 2021 r. przekroczył nasze cele strategiczne – wskazuje dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU.  

– Fundament pod te wyniki położyliśmy rozwijając przede wszystkim nasz podstawowy biznes, czego dowodem jest rekordowy przypis składki, która wzrosła rok do roku o 1,2 mld zł, przy zachowaniu znakomitej rentowności w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych. Grupa PZU wyraźnie potwierdziła, że ani otoczenie charakteryzujące się sporą niepewnością i wieloma czynnikami ryzyka, ani posiadanie największych już udziałów w rynku nie są dla niej przeszkodą w stałym, systematycznym wzroście biznesu oraz generowaniu ponadprzeciętnych korzyści dla akcjonariuszy i dostarczaniu klientom atrakcyjnej oferty i najlepszej obsługi – dodaje prezes PZU. 

Warto przypomnieć, że w listopadzie ubiegłego roku agencja S&P Global Ratings podtrzymała dla Grupy PZU ocenę ratingową na poziomie A- z perspektywą stabilną – jedną z najwyższych ocen w polskim sektorze finansowym. 

– Wskaźnik wypłacalności Solvency II dla Grupy PZU znacznie przekracza europejską średnią dla ubezpieczycieli oraz nasze ambicje strategiczne. Jesteśmy dobrze przygotowani na ewentualne turbulencje na rynku. Mamy zdywersyfikowany i bezpieczny portfel inwestycji, niską ekspozycję na akcje, zamkniętą pozycję walutową. Duże bezpieczeństwo prowadzonej działalności, potencjał kapitałowy i wypracowany w minionym roku wysoki wynik tworzą solidną bazę do kontynuacji wypłaty dywidend – mówi Beata Kozłowska-Chyła.  

Jak możemy przeczytać w 2021 r. do akcjonariuszy PZU trafiły z tytułu dywidendy ponad 3 mld zł. Było to najwyższą wartością wypłaconą wśród spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Natomiast całkowita stopa zwrotu z akcji PZU w 2021 r. wyniosła 20,1%, czyli o ponad 3 p.p. powyżej głównego indeksu dochodowego WIG20 TR. 

Wielkość sprzedaży PZU 

Opublikowane dane wskazują, że składka w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych w Polsce w IV kw. wyniosła 4,1 mld zł, rosnąc o 6,3% rok do roku. W całym roku 2021 zwiększyła się o 7,1% – do 14,09 mld zł. Mocne wzrosty nastąpiły zwłaszcza w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych: w segmencie ubezpieczeń masowych o 15,1% (z 3,48 mld zł w 2020 r. do 4,01 mld zł w 2021 r.) oraz w segmencie ubezpieczeń korporacyjnych o 13,6% (z 1,62 mld zł  2020 r. do 1,84 mld zł w 2021 r.). Na uwagę zasługuje utrzymanie bardzo dobrej rentowności ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych. 

– W IV kw. najmocniejsze wzrosty zanotowaliśmy w segmencie pozakomunikacyjnych ubezpieczeń masowych, gdzie składka wzrosła o 30,7% r/r, głównie za sprawą większej sprzedaży ubezpieczeń mieszkań, małych i średnich przedsiębiorstw, upraw rolnych, a także ubezpieczeń oferowanych we współpracy z bankami Grupy PZU. Wskaźnik mieszany COR ubezpieczeń majątkowych w IV kw. 2021 r. pozostał na korzystnym, niskim poziomie 87,7% wobec 87,6% rok wcześniej. W całym roku 2021 COR wyniósł 89,1% wobec 88,4% w 2020 r. – mówi Tomasz Kulik, członek zarządu PZU i dyrektor finansowy. 

Co ciekawe, w warunkach dużej presji cenowej i niesłabnącej rywalizacji o klienta, składka w ubezpieczeniach komunikacyjnych w IV kw. 2021 r. wzrosła o 2,5% r/r. W grudniu ubiegłego roku trend spadku cen na tym rynku został zatrzymany, lecz w całym IV kw. średnie ceny były niższe niż we wcześniejszych kwartałach. 

Ubezpieczyciel zaznacza, że pomimo utrzymującego się negatywnego wpływu skutków pandemii, składka w ubezpieczeniach na życie pozostała w 2021 r. stabilna. W IV kw. 2021 roku decydujący wpływ na zmniejszenie się szkodowości w ubezpieczeniach grupowych i indywidualnie kontynuowanych w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. miał spadek liczby zgonów. 

– Dostrzegamy wzrost świadomości ubezpieczeniowej Polaków. Doświadczenie pandemii wzmocniło generalny trend coraz większego zainteresowania zdrowiem, w tym profilaktyką i odpowiednim trybem życia. Dostosowanie oferty do zmieniających się wymagań klientów w zauważalny sposób przekłada się na wyniki PZU Życie – tak w ubezpieczeniach indywidualnych, jak grupowych i indywidualnie kontynuowanych, gdzie sprzedaż przekroczyła 7 mld zł. W tym segmencie marża w IV kw. 2021 r. wyniosła 7,4% i była wyższa o 5,5 p.p. r/r. W ubezpieczeniach indywidualnych marża wyniosła 19,2% i była wyższa o 6,5 p.p. r/r. – mówi Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie. 

Można założyć, że wysoka dynamika przychodów w obszarze zdrowia, to efekt rosnącego portfela ubezpieczeń zdrowotnych, który zanotował rekordowe wyniki pod względem pozyskanej składki – zwłaszcza w zakresie umów ambulatoryjnych oraz dodatków do ubezpieczeń kontynuowanych. 

Strategiczne działania ubezpieczyciela 

Nowa strategia, a także zaangażowanie zarządów, wszystkich biur, pracowników każdego szczebla oraz sieci sprzedaży i współpracujących partnerów pozwoliło na skuteczne wdrożenie wielu zapowiedzianych działań w kluczowych obszarach. 

– Rozwinęliśmy ofertę i mocno zwiększyliśmy sprzedaż ubezpieczeń w kanale bankowym oraz poprzez partnerstwa zewnętrzne. Chcemy wykorzystać jak najpełniej przewagi konkurencyjne, jakie zapewnia nam różnorodność spółek wchodzących w skład Grupy PZU, segmentów ich działalności i profilów biznesowych. Z dużą konsekwencją i widocznymi efektami budujemy synergie w ramach Grupy, zwłaszcza w obszarze bancassurance i assurbankingu we współpracy z Bankiem Pekao i Alior Bankiem - mówi dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU. 

Warto dodać, że ubezpieczenia PZU są obecne we wszystkich istotnych liniach produktowych banków Pekao i Alior, rośnie też oferta produktów bankowych dostępnych w sieci dystrybucyjnej ubezpieczyciela. Co więcej, ubezpieczyciel sukcesywnie rozwija też partnerstwa strategiczne, m.in. z dostawcami energii, platformami e-commerce, usługodawcami internetowymi, przewoźnikami, otwierając nowe kanały sprzedaży produktów ubezpieczeniowych i docierając do nowych grup klientów. Intensywnie rozwija się także filar inwestycyjny, który stanowi kolejny obszar strategiczny. 

W ubiegłym roku Grupa PZU rozpoczęła wdrożenie nowych rozwiązań w ramach budowy ekosystemów produktowo-usługowych. Ubezpieczyciel uruchomił między innymi platformę PZU Benefity, wprowadził abonamenty sportowo-rekreacyjne PZU Sport, nową, elastyczną ofertę indywidualnych ubezpieczeń na życie opartą na modelu grup otwartych, abonamentowe i przedpłacone pakiety medyczne i profilaktyczne PZU Zdrowie dla klientów indywidualnych, pierwsze na rynku ubezpieczenie od ryzyka biznesowego dla franczyzobiorców, rozbudowała ofertę inPZU o nowe fundusze indeksowe, wdrożyła nowatorski program Ryzyko PRO dla klientów z sektora przemysłowego lub kompleksowy system zarządzania flotami pojazdów iFlota. Udostępniła też klientom płatności abonamentowe za szereg ubezpieczeń majątkowych, kreując nowy standard na rynku. 

– W 2021 r. po raz pierwszy tak wyraźnie zaznaczyliśmy też nasze ambicje w obszarze odpowiedzialności klimatycznej, przyjmując rolę partnera zielonej transformacji energetycznej polskiej gospodarki, który wdraża najlepsze praktyki oraz inspiruje do podobnych działań innych. Bardzo konsekwentnie zmniejszamy nasz ślad węglowy, ograniczając emisje własne oraz rekompensując te, których nie da się już zredukować. Wprowadziliśmy unikatowe na rynku ubezpieczenia dla właścicieli instalacji OZE, zarówno indywidualnych, jak korporacyjnych, by odpowiedzieć na ich praktyczne potrzeby oraz wspierać rozwój sektora odnawialnej energii. Zaangażowaliśmy w inwestycje wspierające transformację energetyczną 450 mln zł, w tym 150 mln zł w finansowanie budowy lub rozbudowy lądowych farm wiatrowych – wskazuje prezes PZU. 

Szerokie wdrożenie czynników ESG i wkomponowanie ich w całą działalność i kulturę korporacyjną Grupy PZU jest dostrzegane i doceniane. Przykładem może tu być rating ryzyka ESG od wiodącej agencji Sustainalytics, która oceniła, że ryzyko doświadczenia przez PZU istotnych negatywnych skutków finansowych spowodowanych czynnikami ESG jest niskie. 

– Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym wypracowanym w 2021 r. wkroczyliśmy w nowy rok z siłą kapitałową, która pozwala Grupie PZU skutecznie stawić czoło kolejnym, trudnym wyzwaniom, w pierwszej kolejności wielokierunkowym implikacjom gospodarczym wojny między Rosją i Ukrainą. Co ważne, ten potencjał daje nam również możliwość istotnego włączenia się w ogólnonarodową pomoc dla ukraińskich uchodźców, którzy w naszym kraju szukają schronienia. To nasz obowiązek jako firmy zaangażowanej społecznie, a przy tym od wielu lat obecnej na Ukrainie – wskazuje Beata Kozłowska-Chyła. 

Dodajmy, że od początku rosyjskiej agresji Grupa PZU aktywnie działa na rzecz pomocy obywatelom Ukrainy – organizuje zbiórki darów i pieniędzy, transporty rzeczy potrzebnych uchodźcom a także oferuje bezpłatne 30-dniowe OC komunikacyjne dla uchodźców przybywających do Polski autami na ukraińskich numerach. 

Szczegółowe wyniki sprzedażowe można znaleźć na stronie ubezpieczyciela. 

Źródło: PZU SA