Uzyskanie odszkodowania od firm ubezpieczeniowych nie jest skomplikowanym procesem. Jednak wielu klientów firm ubezpieczeniowych, którzy starają się odzyskać pieniądze za poniesione szkody popełnia wiele błędów, przez co proces ten wydłuża się, a problemy narastają. Jakie więc błędy popełniamy najczęściej likwidując szkodę i jak ich unikać?

Przygotuj dokumenty
 
Przede wszystkim zapominamy o dołączeniu stosownych dokumentów. Bez odpowiedniego udokumentowania powstałej szkody sprawy nie mogą być odpowiednio prowadzone, co oznacza, że albo wydłuża się czas oczekiwania na odszkodowanie, albo wypłata w ogóle nie jest możliwa. Jeśli nie jesteśmy w stanie odpowiednio udokumentować powstałej szkody, najlepiej od razu zgłosić to ubezpieczycielowi. Michał Makarczyk, Dyrektor Zarządzający Likwidacją Szkód w Compensa TU SA Vienna Insurance Group podkreśla: „ Dobrze obrazuje to przykład problemów, jakie nasi klienci mają z uzyskaniem oświadczenia od sprawcy szkody w komunikacyjnych ubezpieczeniach OC. A bez takiej informacji wypłata odszkodowania nie jest niestety możliwa. To sytuacja, która przede wszystkim wiąże się z niewiedzą, że taki dokument jest potrzebny, ale nierzadko trudność polega też na ustaleniu, kim jest osoba odpowiedzialna za powstałą szkodę”.
 
Czytaj OWU
 
Kolejnym powodem wydłużającym proces wypłaty odszkodowania jest nieznajomość przepisów na podstawie których zawarto umowę z ubezpieczycielem. Osoby ubezpieczone w efekcie nie są do końca świadomi, jaki jest zakres ubezpieczenia i jakie warunki należy spełnić, aby odszkodowanie zostało wypłacone przez ubezpieczyciela.

 
Pilnuj terminów
 
Kolejnym, często powtarzającym się błędem popełnianym przez osoby ubezpieczone, które starają się o odszkodowanie jest nie trzymanie się terminów, które wymaga ubezpieczyciel. Należy pamiętać, że warunki poszczególnych umów ubezpieczenia określają związane z tym obowiązki klientów. Do jednym z podstawowych obowiązków nalezą terminy, których należy restrykcyjnie przestrzegać. Należy pamiętać, że po upływie określonego terminu, proces rozpatrywania spray o odszkodowanie znacznie się skomplikuje. Im dłużej zwlekamy z dostarczeniem odpowiednich informacji tym trudniej jest ustalić pewne ważne fakty, które pomogły by w wyjaśnieniu sprawy.
 
Zwracaj uwagę na szczegóły
 
Opisując sytuacje dotycząca zdarzenia należy zwracać uwagę na szczegóły. Opis sytuacji jest kluczowy w całym procesie odszkodowania i stanowi podstawę do wypłaty określonej sumy pieniędzy. Im więcej szczegółów podamy w opisie tym łatwiej będzie ubezpieczycielowi ocenić sytuacje, a co za tym idzie proces ten znacznie się skróci. Wszelkie istotne informacje, dane kontaktowe świadków, zdjęcia – wszystko to znacznie pomoże w ustalaniu wypłaty odszkodowania. „Z pewnością nie da się całkowicie wyeliminować braków w dokumentach, nieterminowości czy nieznajomości OWU, ale można poprawiać świadomość ubezpieczeniową Polaków. I chyba można powiedzieć, że ona nieustannie rośnie. Nasi klienci coraz częściej wiedzą, w jakich sytuacjach mogą dostać odszkodowanie i co powinni robić, aby tak się stało. Co ważne, zmiany zachodzą także na samym rynku ubezpieczeniowym i coraz więcej zgłoszeń rozpatrywanych jest na tzw. szybkiej ścieżce, a to oznacza ograniczone formalności i krótki czas obsługi klienta”-dodaje Makarczyk.
 
Źródło: www.compensa.pl