Telefon firmowy lub komputer to sprzęt, który bardzo często wykorzystywany jest podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Jak zatem zapewnić sobie ochronę przed finansowymi skutkami szkód polegających na ich uszkodzeniu lub utracie? Warto zakupić ubezpieczenie sprzętu firmowego. 

Ubezpieczenie sprzętu firmowego na ryzykach nazwanych 

Niewątpliwie kradzież laptopa czy uszkodzenie innego sprzętu firmowego stanie się mniejszym obciążeniem dla budżetu firmy, jeśli sprzęty te będą ubezpieczone. Ale od jakich ryzyk może chronić ubezpieczenie sprzętu firmowego? Na przykład w LINK4 znajdziemy kilka produktów, które sprawdzą się jako zabezpieczenie przed finansowymi skutkami uszkodzenia, zniszczenia lub utraty tego typu sprzętu. Jednym z nich jest ubezpieczenie mienia, które występuje w dwóch podstawowych wariantach: 

  • ubezpieczenie mienia od pożaru i innych zdarzeń – produkt zadziała wtedy, gdy dojdzie do szkody na mieniu na skutek pożaru, uderzenia pioruna, wybuchu, upadku statku powietrznego, deszczu nawalnego, uderzenia pojazdu, zalania, silnego wiatru, naporu śniegu, lawiny, gradu, powodzi, osunięcia lub zapadania się ziemi, trzęsienia ziemi, dymu i sadzy, huku ponaddźwiękowego, a także upadku drzew i budowli; 
  • ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem lub rabunku – ochrona dotyczy szkód wynikających z kradzieży z włamaniem lub rabunku w miejscu ubezpieczenia. 

Warto zaznaczyć, że powyższe produkty działają w ściśle określonych sytuacjach, które są wyszczególnione w umowie ubezpieczenia. Przykładowo, jeśli mamy ubezpieczenie mienia od pożaru i innych zdarzeń, a laptop zostanie skradziony, nie otrzymamy odszkodowania. Dostaniemy je jednak wówczas, gdy uszkodzenie komputera będzie skutkiem powodzi, która wchodzi w zakres ochrony ubezpieczeniowej. 

A może ubezpieczenie mienia od wszelkiego ryzyka 

Natomiast, jeśli chcemy zapewnić sobie szerszy zakres ochrony możemy zdecydować się na ubezpieczenie mienia od wszelkiego ryzyka. W takim przypadku ochroną ubezpieczeniową są objęte wszystkie szkody na mieniu firmowym poza tymi, które zostały z niej wyłączone. Listę możliwych wyłączeń znajdziemy w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). 

Także wówczas, gdy dużą część naszego sprzętu firmowego stanowi elektronika możemy wybrać ubezpieczenie sprzętu elektronicznego od wszelkiego ryzyka. Produkt ten jest ukierunkowany właśnie na mienie użytkowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Polisa tego typu obejmuje ochroną szkody na: 

  • sprzęcie elektronicznym stacjonarnym, 
  • sprzęcie elektronicznym przenośnym, 
  • sprzęcie medycznym, 
  • telefonach komórkowych, 
  • danych i wymiennych nośnikach danych. 

Pamiętajmy, że ochrona ubezpieczeniowa działa wtedy, gdy wyżej wymieniony sprzęt jest użytkowany zgodnie z przeznaczeniem i w miejscu wskazanym w umowie – a także w transporcie w miejscu ubezpieczenia. Niezwykle ważne jest to, że umowa obejmuje wszystkie szkody skutkujące uszkodzeniem lub zniszczeniem sprzętu elektronicznego, które wynikają z jakiegokolwiek zdarzenia losowego. Nie podlegają jej jedynie zdarzenia, które zostały wyłączone z zakresu ochrony. Szczegółową listę takich sytuacji znajdziemy w OWU. 

Zawierając umowę zwróćmy uwagę na poszczególne sumy ubezpieczenia, bowiem od nich zależy w dużej mierze to, jak wysokie odszkodowanie otrzymamy po wystąpieniu szkody. 

Jak zgłosić szkodę na sprzęcie firmowym? 

Jak wiadomo, jeśli posiadamy ubezpieczenie sprzętu firmowego w razie zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową możemy uzyskać odszkodowanie. Musimy tylko załatwić wszelkie formalności zgodnie z zaleceniami ubezpieczyciela. W pierwszym kroku powinniśmy zabezpieczyć miejsce zdarzenia, w taki sposób, by ograniczyć rozmiar szkody. Oczywiście, jeśli jest to możliwe. Następnie zastanówmy się, czy zachodzi podejrzenie, że do wystąpienia szkody doszło w wyniku popełnienia przestępstwa. Jeśli tak, koniecznie wezwijmy na miejsce policję, która zabezpieczy ślady i sporządzi notatkę ze zdarzenia. Dokument ten przyda nam się później. W kolejnym kroku powinniśmy skontaktować się z Centrum Alarmowym ubezpieczyciela. Na zgłoszenie szkody np. w LINK4 mamy 3 dni robocze od jej wystąpienia, więc nie warto odkładać tego na później. Podczas rozmowy ubezpieczyciel może nas poprosić o przedstawienie dokumentów, które są niezbędne do przeprowadzenia procesu jej likwidacji. W razie konieczność przeprowadzenia oględzin pamiętajmy o tym, by nie zmieniać nic w miejscu zdarzenia aż do momentu przybycia przedstawiciela firmy. Możemy przystąpić do wcześniejszego posprzątania tylko wtedy, gdy: 

  • w ciągu 7 dni nie dojdzie do oględzin, 
  • niezmienianie niczego na miejscu zdarzenia narusza interes publiczny, 
  • jest to konieczne, aby ograniczyć rozmiar szkody i zapobiec jej pogłębianiu. 

Ubezpieczyciel na likwidację szkody ma zazwyczaj 30 dni i w tym terminie dochodzi do wypłaty odszkodowania. Warunkiem jest to, by wszystkie okoliczności zdarzenia były jednoznaczne. W razie konieczności dodatkowych wyjaśnień w ciągu 30 dni dostaniemy bezsporną część odszkodowania, a resztę do 14 dni od ustalenia wszystkich istotnych faktów z zachowaniem należytej staranności. 

Źródło: LINK4