UFG po raz kolejny podsumował współpracę z ubezpieczycielami w obszarze jakości danych. Ranking, którego celem jest promocja jakości danych ubezpieczeniowych przygotowano już po raz dwunasty. Cieszyć może stabilna pozycja największych ubezpieczycieli, a także to, że jakość przesyłanych danych stale rośnie.
Ranking jakości danych otrzymywanych od ubezpieczycieli
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny tradycyjnie podsumował kolejny rok współpracy z ubezpieczycielami w obszarze jakości danych. To już dwunasta edycja rankingu, który od lat cieszy się zainteresowaniem ubezpieczycieli komunikacyjnych. Jego celem jest także promocja wysokiej jakości danych przesyłanych przez ubezpieczycieli oraz procesów związanych z zasilaniem bazy Ośrodka Informacji UFG.
Jak możemy przeczytać, w zestawieniu wzięto pod uwagę firmy, których udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych przekracza jeden promil – łącznie jest to dwudziestu ubezpieczycieli. Warto podkreślić, że po raz trzeci ranking został przygotowany w oparciu o podział ubezpieczycieli na trzy grupy zakładów, zróżnicowane pod względem liczby danych przekazywanych do bazy OI UFG, a tym samym zróżnicowane pod względem udziału w rynku. Z tego powodu wyniki podano według wysokiego, średniego i niskiego wolumenu przekazanych rekordów. Potencjał ubezpieczycieli zasilających bazę Funduszu jest bardzo zróżnicowany. Dlatego do miarodajnej oceny wkładanego przez nich wysiłku niezbędna jest prezentacja wyników jakości danych w grupach adekwatnych do skali działalności ubezpieczycieli.
Jakość przekazywanych danych poprawia się
Fundusz wskazuje, że na koniec ubiegłego roku w bazie Ośrodka Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – dla ponad 27,6 mln pojazdów (nieco ponad 26,9 mln na koniec 2021 r.) oraz o aktywnych umowach autocasco – dla niemal 7,0 mln pojazdów (blisko 6,7 mln na koniec 2021 r.). Co ciekawe, w 2022 roku firmy ubezpieczeniowe zadały do bazy UFG łącznie blisko 1,5 mld zapytań.
Przedstawiciele Funduszu podkreślają, że ubiegły rok pokazuje stałą pracę nad wysoką jakością danych. Jest to szczególnie istotne, chociażby z uwagi na takt, że z danych tych korzystają ubezpieczyciele, ich klienci oraz inne uprawnione podmioty. Z tego powodu wysoka jakość danych oraz dbałość o nią leżą w interesie wszystkich uczestników rynku ubezpieczeniowego. Jak wiadomo informacje udostępniane przez Fundusz i mówiące o historii ubezpieczeniowej czy szkodach danego kierowcy w oczywisty sposób wpływają na wyliczenie wysokości jego składki za ubezpieczenie OC i AC. Im bardziej rzetelna informacja w bazie OI UFG, tym bardziej trafna i adekwatna do ryzyka wysokość składki.
– Serdecznie gratuluję wszystkim wyróżnionym. Trzeba podkreślić, co pokazuje analiza wyników naszego rankingu za 2022 rok, że wszystkie zakłady ubezpieczeń o dużych wolumenach znacząco poprawiły jakość przekazywanych do Funduszu danych – powiedziała Małgorzata Ślepowrońska, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Należy podkreślić, że bardzo duże organizacje mają większą trudność i dłuższy horyzont czasowy wdrażania inicjatyw związanych z jakością danych. Dużym wyzwaniem jest także dostosowanie raportowania do w pełni cyfrowych procesów działających w czasie rzeczywistym.
–Tym bardziej cieszy fakt, że każdego roku jakość przekazywanych przez nie danych poprawia się – dodała prezes Ślepowrońska.
Ranking ubezpieczycieli
Tegoroczny ranking kształtuje się następująco.
Zakłady raportujące do bazy UFG wysoki wolumen rekordów, duży udział w rynku, (25% zakładów, z których każdy przekazał powyżej 2 100 tys. rekordów)
- Hestia,
- PZU,
- WARTA.
Zakłady raportujące do bazy UFG średni wolumen rekordów, średni udział w rynku, (50% zakładów, z których każdy przekazał od 200 tys. do 2 100 tys. rekordów)
- TUW,
- ALLIANZ,
- INTERRISK.
Zakład raportujące do bazy UFG niski wolumen rekordów, mały udział w rynku, (25% zakładów, z których każdy przekazał poniżej 200 tys. rekordów)
- EURO INSURANCES,
- WEFOX,
- TRIGLAV.
Z opublikowanych informacji wynika, że na koniec 2022 roku 18 z 20 klasyfikowanych zakładów ubezpieczeń osiągnęło wskaźnik końcowy rankingu na poziomie powyżej 80%, tzn. poziom satysfakcjonujący, z czego 11 zakładów przekroczyło 90%. Warto dodać, że w ubiegłym roku zdecydowana większość zakładów ubezpieczeń odnotowała wskaźnik końcowy rankingu na poziomie wyższym niż w 2021 r.
źródło: UFG