W ostatnich latach na polskim rynku mogliśmy rzadko obserwować sytuacje, w których zakłady ubezpieczeń ogłaszały niewypłacalność. Mimo to warto wiedzieć w jaki sposób można zlikwidować szkodę z polisy ubezpieczyciela, który ogłosił bankructwo. Tym bardziej, że epidemia koronawirusa wpływa także na branżę ubezpieczeniową.
Bankructwo ubezpieczyciela – jak zlikwidować szkodę?
W momencie ogłoszenia przez ubezpieczyciela upadłości odpowiedzialność z tytułu obowiązkowych ubezpieczeń OC zawartych w tym zakładzie przejmuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ma to znaczenie szczególnie dla tych osób, które są poszkodowane w wypadku, którego sprawca posiada polisę nieistniejącego już towarzystwa.
W tej sytuacji UFG wypłaca 100% należnych świadczeń z tytułu umów obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.
Jak wygląda procedura zgłoszenia szkody z polisy upadłego zakładu ubezpieczeń?
Poszkodowani
w zdarzeniu spowodowanym przez sprawcę, który był ubezpieczony w upadłym
zakładzie ubezpieczeń muszą zgłosić roszczenie do UFG zgodnie z poniższą
procedurą.
Zgodnie z art. 108 ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym
Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U.
z 2013 r., poz. 392 ze zm.):
- roszczenie do UFG można zgłosić przez którykolwiek zakład ubezpieczeń wykonujący działalność ubezpieczeniową,
- ubezpieczyciel nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia szkody,
- zakład ubezpieczeń stosownie do ust. 2 cytowanej ustawy musi przeprowadzić pełne postępowanie likwidacyjne dotyczące stanu faktycznego wypadku, zasadności roszczeń i wysokości odszkodowania oraz informuje osobę zgłaszająca roszczenia, jakie dokumenty są potrzebne do ustalenia odszkodowania,
- następnie ubezpieczyciel przesyła kompletne akta do UFG w celu wpłaty odszkodowania.
W odniesieniu do powyższego to likwidator zakładu ubezpieczeń przeprowadza pełen proces likwidacji szkody z zakresie ustalenia:
- właściwości UFG,
- odpowiedzialności cywilnej sprawcy,
- ustalenia rozmiaru szkody,
- zasadności wniesionych roszczeń.
Oznacza to, że weryfikacja zgłoszonego roszczenia i propozycja wysokości odszkodowania (świadczenia) leży w kompetencjach likwidatora zakładu ubezpieczeń, do którego wpłynęło zgłoszenie szkody.
W kolejnym kroku akta szkody, które zostały przygotowane przez zakład ubezpieczeń zostają przekazane do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Ten z kolei przygotowuje decyzję, która leży w jego kompetencjach.
Od momentu otrzymania od ubezpieczyciela kompletnych akt szkody UFG ma na wydanie decyzji 30 dni. Jeżeli w tym czasie nie można określić okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności Funduszu lub wysokości świadczenia decyzja powinna zostać wydana w terminie 14 dni od daty wyjaśnienia wątpliwości. Jednak bezsporna część świadczenia powinna zostać wypłacona przez UFG w ciągu 30 dni od chwili otrzymania akt szkody.
Źródło: UFG