logo ufg

W piątek, 25 października do konsultacji społecznych trafił projekt rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie wysokości składki wnoszonej przez zakłady ubezpieczeń na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oraz terminów uiszczania tej składki.

Celem regulacji jest obniżenie wysokości corocznej składki wpłacanej przez ubezpieczycieli, którzy przystąpią do informatycznej bazy danych

Celem regulacji jest obniżenie wysokości corocznej składki wpłacanej przez ubezpieczycieli, którzy przystąpią do informatycznej bazy danych, o której mowa w art. 102a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK (uuo), Obecnie zakłady przystępujące do bazy danych zobowiązane są do uiszczenia jednorazowej składki początkowej (0,024% składki przypisanej brutto) oraz corocznej składki podstawowej (0,012% składki przypisanej brutto). Nowe przepisy zastąpią obecnie obowiązujące rozporządzenie z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz. U. poz. 1976).

Jakie zmiany przewiduje projekt?

W projekcie przewiduje się rezygnację z konieczności uiszczania pierwszej ze składek oraz obniżenie wysokości drugiej z  0,012% do 0,008% składki przypisanej brutto w ubezpieczeniach, (mowa o niej w art. 117 ust. 2 pkt 3a uuo). Wprowadza się również normę wskazującą, iż w pierwszym roku wykonywania przez zakład działalności ubezpieczeniowej składka będzie wynosiła 50 tys. zł. Projekt obejmuje też odrębną wysokość składki dla TU, które są już zobowiązane do uiszczania składki z tytułu obowiązkowego członkostwa w UFG na podstawie art. 97 ust. 1 i 2 uuo. Dotyczy to krajowych i zagranicznych ubezpieczycieli posiadających zezwolenie na wykonywanie działalności w grupach obejmujących obowiązkowe OC ppm. i obowiązkowe OC rolników z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego. Takie towarzystwa będą uiszczały coroczną składkę w stałej wysokości 1 tys. zł.

„Propozycja ustalenia składki na takim poziomie wynika z potrzeby ograniczenia tego obowiązku dla zakładów ubezpieczeń, które uiszczają składkę na rzecz UFG na podstawie art. 117 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Wynika to z faktu, iż z tych składek obecnie rozwijana i utrzymywana jest infrastruktura Ośrodka Informacji UFG, wykorzystywana do budowy informatycznej bazy danych. Proponowane zmiany będą stanowić korzystniejsze rozwiązanie dla zakładów ubezpieczeń, a jednocześnie zapewnią UFG możliwość sukcesywnego rozliczania wydatków poniesionych na informatyczną bazę danych oraz zagwarantują środki na dalsze jej funkcjonowanie i rozwój” – brzmi uzasadnienie do projektu.

Zmiany zostaną wprowadzone na wniosek Funduszu

UFG przekazał, że dotychczas poniesione wydatki na budowę informatycznej bazy danych wynoszą ok. 6 mln zł – to kwota mniejsza niż w zakładanych szacunkach, ponieważ efekty synergii pozwoliły na większe niż zakładano wykorzystanie dotychczasowej infrastruktury i oprogramowania Ośrodka Informacji UFG. Z kolei oczekiwana składka, przy założeniu przyjęcia zaproponowanego w projekcie rozporządzenia sposobu jej uiszczania i wysokości, oraz uwzględniając uczestnictwo w finansowaniu informatycznej bazy danych przez cały sektor ubezpieczeniowy, wynosiłaby ok. 3 mln zł rocznie.

Źródło: www.rcl.gov.pl