Pośrednicy ubezpieczeniowi nie kryją zadowolenia z kierunku w jakim idą prace nad nową ustawą ubezpieczeniową, która zastąpi dotychczasowe przepisy o pośrednictwie ubezpieczeniowym. Nowela ma m.in. wprowadzić w życie wytyczne Brukseli

 
Ochrona konsumentów to jeden z głównych priorytetów Unii Europejskiej w zakresie sprzedaży ubezpieczeń. Dyrektywa o ich dystrybucji – Insurance Distribution Directive (IDD) – zastępuje dyrektywę w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego (IMD). Kraje Unii muszą wprowadzić nowe regulacje do 23 lutego 2018 roku.
 
Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń (IDD)
 
Dokument został opublikowany 2 lutego ubiegłego roku w „Dzienniku Ustaw Unii Europejskiej” i weszła w życie 23 lutego. Przepisy te regulują kwestie dystrybucji produktów ubezpieczeniowych.
 
W stosunku do poprzednich regulacji poszerzono grupę podlegających przepisom dystrybutorów produktów ubezpieczeniowych. Z dyrektywy wyłączono tylko pośredników, którzy dystrybuują ubezpieczenia uzupełniające do sprzedawanych towarów i usług, a ich składka nie przekracza 600 euro rocznie (głównie usługi turystyczne).
 
Konsultacje z polskimi przedstawicielami branży
 
W celu implementacji wytycznych do krajowego prawa Ministerstwo Rozwoju i Finansów przygotowało projekt nowej ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, która zastąpi dotychczasowe przepisy o pośrednictwie ubezpieczeniowym. Wstępne uwagi w ramach konsultacji przesłały do Ministra Rozwoju i Finansów m.in. Polska Izba Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych oraz Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych i Polska Izba Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych przesłały. Według pośredników ubezpieczeniowych zaletą ministerialnego projektu jest oparcie na koncepcji minimalnej harmonizacji. Będzie stanowił dobrą podstawę do zrównoważonego rozwoju rynku, co przejawia się m.in. w wyrównaniu praw ubezpieczających i ubezpieczonych bez względu na formę dystrybucji ubezpieczeń.
 
Koncepcja implementacji przepisów unijnych o dystrybucji ubezpieczeń (IDD)
 
Jak podkreśla Łukasz Zoń, prezes zarządu Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych prawo unijne musi być dostosowane do polskiej rzeczywistości: „ Zapisy dyrektywy dosyć szczegółowo przedstawiają nowe zasady, jakie jej twórcy przyjęli dla procesu nabywania ubezpieczeń, a wizja ta musi stanowić podstawę dla indywidualnych rozwiązań przyjmowanych w poszczególnych krajach. W związku z powyższym jesteśmy w trakcie dyskusji oraz prac zmierzających do nowego ukształtowania polskich przepisów dotyczących nie tylko, jak dotychczas, pośrednictwa ubezpieczeniowego, ale szerzej – całej dystrybucji ubezpieczeń”.
 
Na czym skupia się materiał implementacyjny?
 
Autorzy materiału uwagę skupiają na kwestiach mających kluczowe znaczenie dla „sprawnego funkcjonowania pośredników ubezpieczeniowych, a tym samym ochrony interesów poszukujących ochrony ubezpieczeniowej”. Oto lista kwestii na którą autorzy zwracają szczególną uwagę.
 

  1. Wprowadzenie nowej definicji lub uregulowanie zakresu czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego, w tym czynności agencyjnych i brokerskich.
  2. Zweryfikowanie treści obowiązku dotyczącego rekomendacji brokerskiej, w szczególności dostosowania jej do istoty doradztwa uregulowanego w dyrektywie oraz rezygnacji z powtarzania dotychczasowej treści, niedostosowanej do praktyki i potrzeb ubezpieczających.
  3. Uregulowanie brokera jako zawodu regulowanego, celem wzmocnienia standardów wykonywania czynności i działalności brokerskiej.
  4. Wprowadzenie wyraźnych zasad stanowiących emanację tradycji samorządowych, celem realizowania obowiązków dotyczących ustawicznego kształcenia, rozstrzygania sporów pomiędzy klientami a brokerami, rozpatrywania reklamacji itp.

 
Wprowadzenie nowych regulacji zawsze wiąże się z kosztami
 
Marcin Góral, dyrektor Biura Compliance w PZU, uważa, że implementacja IDD z pewnością będzie wiązała się z szeregiem kosztów: „ Należy jednak pamiętać, iż zakłady ubezpieczeń już obecnie poniosły i ponoszą znaczne nakłady f finansowe w ramach trwającego procesu dostosowania do innych regulacji prawnych dotyczących szeroko rozumianej ochrony klienta – m.in. rozporządzenia PRIIP, ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o rzeczniku finansowym, jak również regulacji nadzorczych, w szczególności rekomendacji KNF dotyczącej systemu zarządzania produktem oraz badania adekwatności produktów. Konsekwentnie należy dążyć do tego, aby rozwiązania już wypracowane w kontekście wyżej wymienionych regulacji, zostały wzięte pod uwagę w procesie dostosowania do IDD. Zastosowanie przedmiotowego podejścia z pewnością przyczyniłoby się do systemowej optymalizacji dalszych prac wdrożeniowych, a w konsekwencji pozwoliłoby uniknąć dublowania kosztów i działań, w szczególności w obszarze współpracy z pośrednikami oraz organizacji procesów sprzedażowych”.
 
Źródło: www.alebank.pl   Źródło: www.rp.pl