Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny został powołany do ochrony Polaków m.in. przed nieodpowiedzialnymi kierowcami, którzy nie wykupili obowiązkowej polisy OC swojego pojazdu. Tylko w ubiegłym roku instytucja wypłaciła poszkodowanym odszkodowania i świadczenia w wysokości 115 mln zł.
UFG to nie tylko kierowcy i OC
Działający już od ponad 30 lat Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny kojarzy nam się zazwyczaj z opłatami naliczanymi wobec kierowców, którzy nie dopilnowali obowiązku zawarcia ubezpieczenia OC swojego pojazdu. Jednak tak naprawdę instytucja ta ma za zadanie chronić obywateli przed nieodpowiedzialnymi uczestnikami ruchu drogowego i niebezpieczeństwami wynikającymi z funkcjonowania rynku ubezpieczeniowego. Przykładowo od początku swojej działalności Fundusz, w związku z upadłościami firm ubezpieczeniowych, wypłacił rodakom odszkodowania i świadczenia na ponad 365 mln zł.
Warto dodać, że w tej chwili członkami Funduszu jest 29 towarzystw ubezpieczeniowych (w tym 11 zagranicznych), a sam UFG zarządza również:
- Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym (TFG – od 2016 roku),
- Turystycznym Funduszem Pomocowym (TFP – od 2020 roku),
- Deweloperskim Funduszem Gwarancyjnym (DFG – od 2022 roku).
Środki gromadzone w pierwszych dwóch przeznaczane są na wsparcie podróżnych w sytuacji, gdy organizator turystyki ogłosi niewypłacalność lub odwoła imprezę wskutek nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności (jak np. pandemia czy wojna). Z kolei trzeci chroni nabywców (zapewnia zwrot środków) np. w sytuacji bankructwa deweloperów. W ubiegłym roku taką ochroną objętych było już 416 inwestycji deweloperskich w całej Polsce.
Ochrona zmotoryzowanych
Jak już wspominaliśmy, UFG wypłaca odszkodowania i świadczenia za nieubezpieczonych i niezidentyfikowanych sprawców wypadków drogowych oraz w przypadku niewypłacalności zakładu ubezpieczeń. Co istotne nie są to tylko odszkodowania, ale też np. renty czy tzw. renty szczególne. Otrzymują je poszkodowani w sytuacji, gdy wypłata świadczeń powinna być kontynuowana, ale suma gwarancyjna ubezpieczenia sprawcy została wyczerpana. W 2022 roku na rezerwy z tytułu wypłat i odszkodowań z zaistniałych już szkód UFG przeznaczył aż 1,7 mld zł.
Istotną kwestią jest to, że Fundusz w ramach tzw. postępowania regresowego zwraca się do nieubezpieczonych sprawców zdarzeń o zwrot poniesionych kosztów. Na mocy obowiązujących przepisów, za szkodę wyrządzoną pojazdem bez ważnego OC solidarną odpowiedzialność ponoszą:
- posiadacz pojazdu,
- osoba kierująca pojazdem w chwili zdarzenia (sprawca szkody).
Z danych UFG wynika, że w 2022 roku w toku było już 18 054 spraw regresowych, o łącznej wartości aż 340 mln zł. A średnia wartość regresu, czyli długu nieubezpieczonego sprawcy zdarzenia wobec UFG, wyniosła na koniec ubiegłego roku 18 794 zł. Należy podkreślić, że jeśli instytucja nie uzyska od sprawcy zwrotu kosztów, sprawa kierowana jest do sądu, a – po uzyskaniu nakazu zapłaty – rozpoczyna się proces windykacji zasądzonych należności. Jeśli dłużnicy nie podejmą spłaty zasądzonych kwot, sprawa kierowana jest na drogę egzekucji sądowej. Najwyższa wartość regresu, jaką zwrócić musi Funduszowi nieubezpieczony sprawca wypadku, sięga obecnie 2,25 mln zł. Warto zauważyć, z danych PIU wynika, że średnia cena ubezpieczenia OC samochodu osobowego wynosiła w 2022 roku 490 zł.
Sprawdzenie ważności OC online
UFG dba również o szczelność systemu ubezpieczeń obowiązkowych w Polsce w zakresie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC ppm.) oraz OC rolników. Rozwiązania cyfrowe wprowadzone w portalu UFG.pl sprawiają, że dziś każdy kierowca może w łatwy sposób sprawdzić ważność ubezpieczenia OC pojazdu na dany dzień. Wystarczy do tego numer rejestracyjny lub VIN. W ubiegłym roku skorzystano z tej usługi blisko 17 mln razy (wobec 14,3 mln w 2021 roku). Cyfrowe bazy Funduszu są też pomocne dla ubezpieczycieli. W 2022 roku generowali oni dziennie przeszło 4 mln zapytań dotyczących historii ubezpieczeniowej kierowców.
Instytucja swoimi działaniami przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. W czerwcu 2022 roku Fundusz umożliwił ubezpieczycielom dostęp do bazy Centralnej Ewidencji Kierowców, dzięki czemu ubezpieczyciele mogą lepiej szacować ryzyko przy wyliczaniu składek OC i premiować tych kierowców, którzy nie popełniają wykroczeń.
Dzięki inwestycjom UFG w sferę cyfrową ryzyko kolizji lub wypadku z udziałem pojazdu, którego posiadacz nie posiada obowiązkowego ubezpieczenia OC systematycznie maleje. W 2022 roku aż 90,6 proc. ze wszystkich wezwań wysłanych do posiadaczy pojazdów, którzy nie zawarli obowiązkowej polisy OC, wystosowanych zostało na podstawie ustaleń własnych UFG. Zaledwie 7,5 proc. wystawionych wezwań powstało w oparciu o informacje przekazane przez Policję, a jedynie 0,7 proc. – na podstawie danych z wydziałów komunikacji.
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny