Właścicielom pojazdów, którzy nie mają aktualnej polisy OC grozi kara w wysokości nawet do  6 tysięcy złotych. Jak wynika z wczorajszego komunikatu UFG: W przypadku samochodu ciężarowego wyniesie ona do 6 tysięcy złotych, a właściciel samochodu osobowego za brak ubezpieczenia zapłaci karę w wysokości do 4 tysięcy złotych.

 
Wysokość kar ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce
 
Dla samochodu osobowego kara za brak polisy to dwukrotność wynagrodzenia w danym roku, dla ciężarówek – trzykrotność. Tym samym w przypadku samochodów osobowych wynosi ona 4 tys. zł (wobec 3700 zł w 2016 r.), a ciężarówek, ciągników samochodowych i autobusów – 6 tys. zł (wobec 5550 zł rok temu). Natomiast dla pozostałych pojazdów jest to kwota 670 zł.
 
Drogie polisy i tak niższe niż kara za ich brak
 
Prezes UFG Elżbieta Wanat-Połeć wyjaśnia, że polisa OC – pomimo drastycznych podwyżek – i tak jest niższa niż kara za jej brak: „ Nawet mimo ostatnich podwyżek składka za ubezpieczenie OC jest wielokrotnie niższa niż kara za jego brak. Z punktu widzenia użytkowników dróg lepiej więc wykupić to ubezpieczenie niż narażać się na tak wysoką sankcję, a w razie wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem na zwrot odszkodowania wypłaconego ofiarom takiego wypadku. Rekordzista ma do zwrotu 1,8 mln złotych. Polisa OC chroni bowiem posiadacza pojazdu i kierowcę przed koniecznością wypłaty z własnej kieszeni świadczeń za szkody spowodowane autem”.
 
Kierowco nie ryzykuj – system wykrywania kierowców bez OC jest coraz bardziej szczelny
 
Większość przypadków, w których wykrywany jest brak ubezpieczenia wykrywanych jest bez udziału samych właścicieli. Szczelność systemy sprawia, że Polska należy do krajów którym wskaźnik nieubezpieczonych kierowców jest jednym z najniższych w Europie. W chwili obecnej Fundusz szacuje, że w Polsce może być około 90-100 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4 – 0,5 procent pojazdów biorących udział w ruchu (wcześniej ok. 200 tys., tj. prawie 1 proc.). Z międzynarodowych statystyk wynika, że jest to jeden z najniższych wskaźników w Europie. Zgodnie z danymi za 2014 r. w Bułgarii 18,1 proc. pojazdów nie miło OC, w Turcji – 15,4 proc., na Ukrainie – 7,9 proc., a w Rumunii – 5,7 proc.
 
Jakie są najczęstsze przyczyny braku ubezpieczenia?
 
Jak wskazuje UFG – do najczęstszych przyczyn braku polisy OC w Polsce należy nieopłacenie pełnej raty składki. Nie rzadko też dochodzi też do wygaśnięcia ubezpieczenia zbywcy pojazdu, podczas gdy nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy tylko do końca okresu, który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC. Fundusz zaznacza przy tym, że gdy nowy właściciel wypowie polisę osoby, od której kupił auto, to swoje OC musi wykupić najpóźniej w dniu wypowiedzenia ubezpieczenia poprzednika. Inną przyczyną braku polisy to wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce.
 
Masz niesprawne auto? Polisa i tak obowiązkowa
 
Właściciele samochodów niesprawnych techniczne często żyją w przekonaniu, że nie muszą ich ubezpieczać. Nic bardziej mylnego. Obowiązek opłacenia polisy OC komunikacyjnej mają wszyscy właściciele zarejestrowanych pojazdów mechanicznych.
 
UFG nie tylko ściga nieubezpieczonych
 
Urząd zajmuje się też wypłatą odszkodowań osobom które zostały poszkodowane w wypadkach komunikacyjnych spowodowanych przez nieubezpieczonych lub niezidentyfikowanych sprawców. Oprócz tego Urząd administruje również ogólnopolską bazą ubezpieczeń komunikacyjnych, którą ubezpieczyciele wykorzystują m.in. do wyliczania wysokości składki za OC i AC.
 
Źródło: www.ufg.pl www.rp.pl