PZU, jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce, udostępnił swoim klientom innowacyjne narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI) przy obsłudze szkód komunikacyjnych. Nowe rozwiązanie pozwala na sporządzenie wstępnego kosztorysu naprawy na podstawie zdjęć nadesłanych przez klienta przez udostępnioną aplikację, co znacznie usprawnia proces wyceny szkód.
Technologia usprawnia obsługę szkód
Z opublikowanych informacji wynika, że PZU wdrożył system, który przy wykorzystaniu najnowszej technologii usprawni obsługę szkód. Od dotychczasowego rozwiązania różni się tym, że klientom indywidualnym udostępniono aplikację, która umożliwia przesyłanie zdjęć i opisu zdarzenia – pozwala to na szybszą analizę szkody. Jak możemy przeczytać, nowe narzędzie oparte jest o sztuczną inteligencję, która wykorzystując zdjęcia dokumentujące szkodę w czasie rzeczywistym może nazwać konkretną część auta oraz określić zakres jego uszkodzenia. Co więcej system dostarcza także wyceny poszczególnych części oraz naprawy, tym samym adresuje wszystkie niezbędne działania, aby w kompleksowy i precyzyjny sposób wycenić szkodę w pojeździe. Ubezpieczyciel zapewnia, że pełen kosztorys szkody gotowy jest w zaledwie kilka minut i podkreśla, że rozwiązanie to powstało we współpracy PZU z brytyjską firmą technologiczną Tractable, z którą współpracuje od 2018 roku.
Warto podkreślić, że PZU jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce, który wdrożył tego typu rozwiązanie.
– To rozwiązanie pomaga naszym klientom wtedy, kiedy najbardziej tego potrzebują, czyli w momencie wystąpienia szkody. Wdrożone narzędzie to kolejny krok w cyfryzacji procesu obsługi szkód komunikacyjnych. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji w obsłudze szkód możemy spełniać oczekiwania naszych klientów na najwyższym poziomie. Cyfrowe procesy w obsłudze szkód zapewniają jej szybką i precyzyjną wycenę oraz błyskawiczną wypłatę odszkodowania – mówi Grzegorz Goluch, dyrektor zarządzający ds. Obsługi Szkód i Świadczeń w PZU.
Jak w praktyce wygląda proces likwidacji szkody?
Ubezpieczyciel tłumaczy, że w przypadku wybranych szkód komunikacyjnych, klient może otrzymać link do web aplikacji, poprzez którą w prosty sposób prześle wszystkie wymagane zdjęcia. W kolejnym kroku sztuczna inteligencja ocenia je, lokalizując wszystkie widoczne na zdjęciach części i przypisując im ocenę stopnia uszkodzenia. Po analizie, system decyduje czy uszkodzony podzespół zakwalifikować do naprawy, wymiany czy też lakierowania. Okazuje się, że zastosowane algorytmy sztucznej inteligencji potrafią w ten sposób rozpoznać i szczegółowo przeanalizować zewnętrzne uszkodzenia karoserii pojazdu. PZU zaznacza, że rozwiązanie to wspiera pracowników PZU, bowiem przygotowany kosztorys naprawy szkody trafia do opiekuna klienta, który ma możliwość jego edycji, modyfikacji i każdorazowej akceptacji, aby następnie przedstawić wycenę szkody klientowi. Natomiast klient zyskuje na tym, że jego sprawa może zostać rozpatrzona nawet w kilkanaście minut.
– PZU od wielu lat stawia na współpracę ze startupami, mamy za sobą szereg udanych projektów i jesteśmy otwarci na kolejne nowe partnerstwa. W ramach programu „PZU Ready for Startups” wspólnie z młodymi firmami technologicznymi rozwijamy projekty zmieniające oblicze świata ubezpieczeń. Cieszymy się, że współpraca z czołowymi startupami przynosi wymierne korzyści dla naszych klientów i organizacji. Tractable to startup, z którym rozpoczęliśmy współpracę w 2017 roku, a który dziś urósł do rangi wiodącej globalnej firmy AI w ubezpieczeniach – mówi Marcin Kurczab, dyrektor ds. Innowacji PZU.
– To przełomowy moment dla naszej technologii w skali globalnej, ponieważ PZU – jedna z największych i najbardziej prestiżowych instytucji finansowych w Europie – wykorzysta nasze AI do przyspieszenia dziesiątek tysięcy szkód. Oznacza to, że nasza technologia będzie miała istotny wpływ, każdego dnia na to jak szybko polskie szkody komunikacyjne mogą zostać rozwiązane – pomagając osobom poszkodowanym w wypadkach szybciej wrócić na drogę – mówi Aleksander Surowiak, dyrektor ds. Rozwoju biznesu na Europę Środkową i Wschodnią, Tractable.
Sztuczna inteligencja wsparciem dla ubezpieczycieli
Warto dodać, że pilotażowa faza projektu zakończyła się sukcesem, ponieważ wyniki potwierdziły wysoką efektywność i precyzję narzędzia – na wygenerowanie kosztorysu system potrzebował zaledwie kilka minut. Co ciekawe, PZU zamierza wdrożyć to rozwiązanie w całej swojej działalności w Polsce i spodziewa się zastosowania sztucznej inteligencji do dziesiątków tysięcy szkód ubezpieczeniowych rocznie – co czyni to rozwiązanie jednym z największych wdrożeń AI w ekosystemie ubezpieczeniowym na świecie.
PZU zaznacza, że sztuczna inteligencja Tractable wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego i jest przeszkolona na milionach zdjęć i ludzkich decyzji dotyczących napraw z wcześniejszych wypadków. Dzięki czemu technologię można stosować na całym świecie, do każdego pojazdu osobowego. Jak widać, sztuczna inteligencja pozwala ubezpieczycielom oszacować uszkodzenia pojazdu, przesyła zalecane metody naprawy oraz kieruje procesem zarządzania procesem obsługi szkody. A to wszystko przekłada się na szybkie rozpatrzenie i rozstrzygnięcie każdego roszczenia. Co ważne, system jest nieustannie udoskonalany, ponieważ coraz więcej ubezpieczycieli i warsztatów korzysta z tego rozwiązania.
Warto dodać, że sztuczna inteligencja Tractable obsługuje szkody komunikacyjne dla czołowych ubezpieczycieli na świecie, w tym dla Ageas UK, Covéa, największego ubezpieczyciela samochodowego na rynku francuskim, oraz dla Tokio Marine, największego ubezpieczyciela pojazdów w Japonii.
Źródło: PZU SA