30 czerwca miało miejsce uroczyste otwarcie tunelu w Świnoujściu – po wielu miesiącach pod cieśniną Świny przejechały pierwsze samochody. Przypominamy, że inwestycja ruszyła we wrześniu 2018 roku a jej kompleksową ochronę ubezpieczeniową zapewniał InterRisk. 

Otwarcie tunelu w Świnoujściu 

Niewątpliwie możliwość przejechania tunelem pod cieśniną Świny to długo wyczekiwany i przełomowy moment zarówno w historii Świnoujścia, jak i dla jego mieszkańców. Dzięki inwestycji wyspy Wolin i Uznam uzyskały stałe połączenie lądowe. 

– 30 czerwca 2023 roku to dzień historyczny. Wyspa Uznam i Wolin mają stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski. Kiedy nasz kraj wstępował do Unii Europejskiej, my, mieszkańcy Świnoujścia, nie zdawaliśmy sobie sprawy, jak wielkie znaczenie będzie miał dla nas ten fakt. 15 kwietnia 2016 roku złożyliśmy wniosek o środki finansowe na budowę tunelu. 10 stycznia 2017 roku otrzymaliśmy informację o przyznaniu nam środków na realizację, a już 17 września 2018 roku podpisaliśmy umowę na budowę tunelu pod Świną. Za nami setki spotkań, rozmów, korespondencji i wyjazdów, które realizowałem wraz z Panią Prezydent Barbarą Michalską. Prace przy budowie tunelu zostały zakończone. Spotykamy się dzisiaj, aby dokonać uroczystego otwarcia tak potrzebnego i długo wyczekiwanego tunelu. Jestem ogromnie szczęśliwy, że mogę tutaj dzisiaj być i uczestniczyć w tym ważnym wydarzeniu. Wszystkim Państwu, którzy nas wspierali, podejmowali decyzje i  ciężko pracowali, raz jeszcze serdecznie dziękuję – powiedział Prezydent Świnoujścia, Janusz Żmurkiewicz, podczas uroczystego otwarcia tunelu pod Świną. 

Kompleksowe ubezpieczenie inwestycji 

Warto przypomnieć, że o kompleksową ochronę inwestycji zadbał InterRisk. Ubezpieczyciel (Lider Koasekuracji) oraz Wiener (Partner Koasekuracji) zostały wybrane na drodze przetargu na ubezpieczycieli inwestycji pod nazwą: „Usprawnienie Połączenia Komunikacyjnego Pomiędzy Wyspami UZNAM i WOLIN w Świnoujściu – Budowa Tunelu pod Świną”. Ponadto InterRisk (Lider) wraz z Wiener (Partner) objęły ochroną ubezpieczeniową maszynę TBM (Tunnel Boring Machine) służącą do drążenia tunelu na warunkach CPM (ubezpieczenie maszyn i urządzeń budowlanych według standardu monachijskiego), czyli na wypadek uszkodzenia z przyczyn zewnętrznych. Natomiast ubezpieczenie CAR/EAR zapewniło Miastu Świnoujście ochronę przed problematycznymi sytuacjami związanymi z pracą wykonawców, które mogą wystąpić w okresie realizacji budowy. Co istotne, ubezpieczenie CPM, oprócz ochrony bardzo drogiej i niezbędnej do wykonania tunelu maszyny, zapewniło miastu kompleksowość ochrony inwestycji. Towarzystwo objęło również ochroną ryzyko ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej projektanta oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności. 

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 kilometra wraz ze wszelką infrastrukturą towarzyszącą. Tunel jest jednorurowy, z ruchem dwukierunkowym, w każdym kierunku po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra z ciągiem ewakuacyjnym i poboczem o szerokości 1,75 metra. Jako ciekawostkę można dodać, że w październiku 2020 roku z Chin do Świnoujścia w częściach przypłynęła gigantyczna maszyna TBM (Tunnel Boring Machine). Sprzęt ten wydrążył ok. 1484 metry, łącząc dwie najliczniej zamieszkane wyspy. Maszyna wierciła aż 11 metrów pod ziemią, a w ciągu minuty była w stanie wydrążyć maksymalnie 6 centymetrów tunelu. Wiosną 2022 roku została zdemontowana i wróciła do Chin. 

Wyzwania związane z inwestycją 

Jak możemy przeczytać, jednym z największych wyzwań związanych z inwestycją była budowa wyjść ewakuacyjnych. Aby je wykonać, trzeba było między innymi przebić się przez obudowę tunelu, co umożliwiło zamrożenie gruntu. Zasada działania sztucznego zamrażania gruntu to przenoszenie ciepła z gruntu do atmosfery. W wyniku tego działania grunt uległ ochłodzeniu, a woda wypełniająca pory została zamrożona, tworząc warstwę lodu. Zamrożony grunt zamienił się w wodoszczelną bryłę. 

– Najtrudniejsze w całym procesie budowy wyjść ewakuacyjnych jest uzyskanie pełnego, szczelnego płaszcza mrożeniowego i utrzymanie go w czasie prowadzenia robót ziemnych i wykonywania obudowy wstępnej wykopu. Cieszymy się, że na budowie tunelu pod Świną cały proces został sprawnie przeprowadzony – mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadziło nadzór nad inwestycją. 

Źródło: InterRisk TU S.A. Vienna Insurance Group