Urząd Komisji Nadzoru Finansowego ponownie przestrzega przed oszustami wykorzystującymi numery telefonów UKNF oraz podszywającymi się pod pracowników Urzędu. Co robić, jeśli odebraliśmy podejrzane połączenie telefoniczne? 

Uwaga na oszustów wykorzystujących numery telefonów UKNF 

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego poinformował, że wciąż otrzymuje sygnały dotyczące podszywania się pod pracowników UKNF oraz wykorzystywania przez oszustów numerów telefonów UKNF. Z opublikowanych informacji wynika, że wykorzystują oni metodę spoofingu. Na czym polega ten rodzaj ataku? W metodzie tej przestępcy podszywają się pod inne urządzenie lub innego użytkownika w sieci, aby wykraść dane, zainstalować złośliwe oprogramowanie lub ominąć mechanizmy kontroli dostępu. Niestety dominującą metodą spoofingu w ostatnim czasie jest podszywanie się pod numer telefoniczny banku bądź instytucję publiczną. 

UKNF przestrzega, że przestępcy mogą podszyć się pod dowolny numer telefonu. 

Co zrobić w razie podejrzanego połączenia telefonicznego? 

Komisja w swojej publikacji radzi także co zrobić, jeśli odebraliśmy podejrzane połączenie telefoniczne. Wówczas należy przede wszystkim: 

  • Zachować szczególną ostrożność. 
  • Nie podawać żadnych danych. 
  • Jeśli dzwoni do nas osoba, której dane widnieją na liście KNF lub stronie KNF, należy dopytać w imieniu jakiego podmiotu dzwoni. 
  • Rozłączyć się i zadzwonić na infolinię instytucji, na którą powołuje się ta osoba. 
  • Jeżeli to próba oszustwa, niezwłocznie zawiadomić Policję. 

HUrząd KNF nie pośredniczy w transakcjach pomiędzy klientem a instytucją finansową 

Urząd podkreśla także, że nadzór KNF nigdy nie wiąże się z telefonicznym udziałem pracowników UKNF w bezpośrednich relacjach z klientami ani w transakcjach finansowych. 

Warto, zatem pamiętać, że KNF ani UKNF nigdy: 

  • nie uczestniczy ani nie pośredniczy w realizacji transakcji finansowych pomiędzy klientem a instytucją finansową, 
  • nie upoważnia nikogo (firm, osób itd.) do reprezentowania KNF ani UKNF, ani nie weryfikuje kosztów produktów, usług, czy też badania jakości obsługi klientów, 
  • nie pobiera żadnych opłat za udzielanie pożyczek przez podmioty prywatne, 
  • nie zajmuje się egzekwowaniem kosztów, podatków, opłat za certyfikaty oraz innych fałszywych działań wymyślanych przez oszustów. 

Więcej informacji na temat tego, jak nie dać się oszukać znajdziemy w kampaniach organizowanych przez KNF „Uwaga! Cyberoszust” oraz ”Cyberoszustwa inwestycyjne”. 

Pomocne porady znajdziemy także na stronach: 

https://www.knf.gov.pl/komunikacja/podcast/jak_przestepcy_podszywaja_sie_pod_KNF_i_UKNF?articleId=77152&p_id=18

https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/kampanie_informacyjne/uwaga_cyberoszust/aktualnosci

źródło: KNF