W dniu wczorajszym weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, czyli tzw. ustawa o ADR. Czy dzięki zmianom klienci unikną długotrwałych i kosztownych rozpraw sądowych?

 
ADR to alternatywa dla postępowań sądowych
 
Alternative Dispute Resolution to metody rozwiązywania sporów stanowiące alternatywę dla postępowań sądowych, w Polsce określane jako „polubowne” lub „pozasądowe”. Celem wprowadzenia zmian jest możliwość składania wniosków o rozstrzyganie sporów z przedsiębiorcami do podmiotów oferujących niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne oraz szybkie metody ich alternatywnego rozwiązywania.
 
Paweł Zagaj, zastępca Rzecznika Finansowego odpowiedzialny za polubowne rozwiązywanie sporów zapewnia, że zmiany mają zapewnić nową jakość w obsłudze polubownego rozwiązania sporów: „Nasze postępowanie to zupełnie nowa jakość w segmencie polubownego rozwiązania sporów. Łączy w sobie najlepsze cechy tradycyjnych postępowań mediacyjnych i koncyliacyjnych, dzięki czemu z punktu widzenia stron sporu będzie ono bardzo efektywne. Możemy najpierw spróbować doprowadzić do zbliżenia stanowisk stron sporu, wykorzystując techniki mediacyjne. Jeśli to nie przyniesie efektu przedstawimy stronom swoją propozycję rozwiązania sporu, jak w typowej koncyliacji. Wszystko będzie zależało od szczegółów sprawy i preferencji klienta”.
 
Główne cechy postępowania przed Rzecznikiem Finansowym:
 

  1. Jeśli klient złoży wniosek o przeprowadzenie postępowania polubownego, podmiot rynku finansowego musi do niego przystąpić. Nawet jeśli odmówi on aktywnego uczestnictwa, to i tak postępowanie kończy się wydaniem opinii przez Rzecznika,
  2. Instytucje finansowe muszą przy zawieraniu umowy informować swoich klientów o możliwości polubownego rozwiązywania sporów przy Rzeczniku Finansowym,
  3. Celem postępowania jest ugoda, więc każda ze stron musi być gotowa na ustępstwa,
  4. Bezstronność i niezależność prowadzących postępowanie,
  5. Poufność postępowania (zwiększa skłonność instytucji finansowych do ugód),
  6. Zakończenie postępowania ugodą oznacza definitywne zakończenie sporu i satysfakcję obu stron,
  7. Przy braku porozumienia przygotowywana jest opinia, którą strony mogą wykorzystać w sądzie.

 
ODR – platforma jest punktem  kontaktowym dla konsumentów oraz przedsiębiorców z branży e-commerce mających siedzibę w UE
 
Za około 3-4 miesiące będzie możliwość rozwiązywania sporów on-line, za pośrednictwem specjalnej platformy internetowej ODR. Będzie to dotyczyło sporów krajowych i transgranicznych wynikających z umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy.
 
Jak wyjaśnia Paweł Zagaj: „ Każdy przedsiębiorca świadczący usługi w tej formie, będzie musiał na swojej stronie, ofertach i warunkach umów zamieszczać link do tej platformy”.
 
Pozasądowe rozstrzygnięcia sporów są znacznie tańsze i krótsze od tych, które trafiają do sądów. Według danych Komisji Europejskiej 70 proc. osób korzystających z polubownego rozwiązywania sporów jest z niego zadowolonych. Czy zatem dzięki zmianom klienci unikną długotrwałych i rozpraw sądowych? Czas pokaże.
 
Źródło: www.rp.pl  www.fka.com.pl