Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych poinformowało, że w 2016 roku krajowi ubezpieczyciele wystawili ponad 246 tysięcy ubezpieczeń granicznych. Kierowcy posiadający taką polisę w ubiegłym roku spowodowali 811 zdarzeń drogowych. Ich łączna wartość szkód wynosiła 7 milionów złotych.

Statystyki pokazują, że w 2016 roku przez wschodnie granice do Polski wjechało 3,5 miliona aut, motocykli oraz ciężarówek. Ponad 95% pojazdów to pojazdy zarejestrowane na Białorusi, na Ukrainie i w Rosji.

Tutaj należy przypomnieć, że każdy prowadzący pojazd zarejestrowany poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, którzy nie wykupili Zielonej Karty lub kierują pojazdami zarejestrowanymi poza systemem Zielonej Karty są zobowiązani do zawarcia ubezpieczenia granicznego OC. Polisa jest ważna na terytorium, do którego się wjeżdża i zawierana jest zwykle na 30 dni.

Kierowcy, którzy posiadają polskie tablice rejestracyjne również muszą pamiętać o Zielonej Karcie. Potrzebna jest ona m.in. w takich krajach jak Białoruś, Rosja, Ukraina, Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia. Taką kartę możesz odebrać od swojego ubezpieczyciela.

Mariusz Wichtowski, prezes zarządu PBUK powiedział:

„Przykładem sytuacji, w której dochodzi do konieczności wykupienia ubezpieczenia granicznego jest podróż własnym autem do chorwackiego Dubrownika. Większość wybierających się tam kierowców jest przekonana, że nie opuszczają terytorium Unii Europejskiej i że wystarczy im polskie OC, toteż nie występują o Zieloną Kartę. Tymczasem, aby dojechać do Dubrownika, trzeba przeciąć kilkukilometrowy pasek wybrzeża Bośni i Hercegowiny. Tam zaś, na tych, którzy nie mają Zielonej Karty, czeka konieczność wykupienia ubezpieczenia granicznego”.

W ostatnich latach rośnie liczba szkód likwidowanych w ramach ubezpieczenia granicznego. W 2014 roku do krajowych ubezpieczycieli zgłoszono 612 zdarzeń. W 2015 było to 535, a w 2016 liczba ta wzrosła do 811.

Mariusz Wichtowski powiedział również, że:

„O ile liczba wystawianych w ostatnich latach polis ubezpieczeń granicznych jest stabilna, o tyle zauważyć można znaczące różnice w wysokości wypłacanych świadczeń z wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami zarejestrowanymi poza granicami naszego kraju a zaopatrzonymi w krajowe ubezpieczenie graniczne. Prezentowane informacje obejmują wyłącznie kwoty wypłacone, bez uwzględnienia stosownych rezerw na szkody zgłoszone, a jeszcze nie rozliczone. Z tego też powodu szkodowość szacowana wyłącznie na podstawie wartości pobranej składki oraz wypłaconych świadczeń jest stosunkowo niska, sięgając 25%. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż w ostatnich kilku latach nie zanotowano zdarzeń, które mogłyby generować wysokie odszkodowania. Zmiany wysokości wypłacanych świadczeń w ostatnich latach są bezpośrednią pochodną zmieniającej się liczby zarejestrowanych zdarzeń”.

Ubezpieczenie graniczne jest integralną częścią systemu obowiązkowych ubezpieczeń posiadaczy pojazdów mechanicznych w Europie. Celem polisy jest zabezpieczenie prawa poszkodowanych do uzyskania odpowiedniego odszkodowania w przypadku zdarzeń z pojazdami zarejestrowanymi poza granicami kraju zdarzenia. Obecnie ubezpieczenie obowiązuje na terenie całego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Źródło: PBUK, gu.com.pl