eSCOR, czyli Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka ma wskazywać, jak nasza historia ubezpieczeń komunikacyjnych sytuuje nas na tle innych kierowców. System w oparciu o dane zebrane przez UFG pozwoli na wygenerowanie oceny ryzyka w skali od 1 do 5.

eSCOR – główne założenia projektu

Zgodnie z założeniami Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka (eSCOR) ma umożliwić realizację spraw związanych z procesem oceny ryzyka ubezpieczeniowego związanego z ubezpieczeniami OC i AC. Głównym zadaniem tego projektu jest to, by ubezpieczyciele uzyskali rynkowy punkt odniesienia w zakresie czynników wpływających na ryzyko spowodowania szkody. W tym celu będą wykorzystywane zaawansowane analizy danych, które zgromadzone są w bazie OI UFG. Co więcej, system każdemu z nas pozwoli na wykonanie indywidualnej oceny ryzyka oraz wyjaśni jakie czynniki wpływają na jej wysokość. Ocena będzie generowana w skali od 1 do 5 – a im wyższa ocena, tym lepiej.

Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka – jak działa? 

Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka będzie wykorzystywał metody zaawansowanej analizy statystycznej danych UFG i stworzy wystandaryzowaną ocenę punktową prawdopodobieństwa spowodowania szkody. System będzie działał analogicznie do rozwiązań jakie możemy zaobserwować w sektorze bankowym (tzw. scoring kredytowy).

Warto podkreślić, że nowa usługa będzie dostępna nie tylko dla Zakładów Ubezpieczeń, ale także i każdego z nas. Dzięki wdrożonym rozwiązaniom ubezpieczyciele uzyskają rynkowy punkt odniesienia w zakresie czynników wpływających na ryzyko ubezpieczeniowe. Co ważne, system umożliwi uzyskanie wiarygodnej informacji do oceny ryzyka oraz o stosowanych algorytmach do taryfikacji w przypadku, gdy dane Towarzystwo nie będzie dysponowało danymi do budowy własnych modeli statystycznych. Udostępnione funkcjonalności ułatwią również obsługę zgłoszonych niezgodności w danych przekazywanych do bazy UFG. Dzięki nim liczba kroków oraz czas potrzebny do wyjaśnienia z ubezpieczonymi stwierdzonych niezgodności danych w bazie UFG ze stanem faktycznym zostanie zmniejszona.

Jak już wspominaliśmy usługa będzie także dostępna dla kierowców. System da nam możliwość poznania czynników, które mają wpływ na ocenę ryzyka ubezpieczeniowego. W ramach eSCOR-u możliwe będzie uzyskanie spersonalizowanego raportu zawierającego wynik tej oceny oraz potwierdzenie poprawności danych pobieranych przez Zakłady ubezpieczeń na potrzeby oceny ryzyka.

Jakie korzyści niesie ze sobą eSCOR?

UFG zaznacza, że wdrożone rozwiązania przyczynią się do poprawy warunków funkcjonowania ubezpieczycieli. Stanie się to możliwe dzięki temu, że Towarzystwo uzyska wiarygodną informację do oceny ryzyka ubezpieczeniowego w sytuacji, gdy nie będzie dysponował własnymi danymi do budowy i stosowania zaawansowanych algorytmów do taryfikacji. Dodatkowo, system wpłynie na szersze poznanie czynników, które mają wpływ na ocenę ryzyka ubezpieczeniowego a także ułatwi obsługę niezgodności danych przekazywanych do bazy UFG. Bez wątpienia wskaźnik ten może być kolejnym źródłem informacji, pozwalającym na jeszcze lepszą ocenę ryzyka związanego z zawieraną umową ubezpieczenia.

Natomiast kierowcy zapoznają się z czynnikami, które mają wpływ na ocenę ryzyka ubezpieczeniowego oraz uzyskają spersonalizowany raport zawierającego wynik tej oceny. Każdy z nas będzie mógł także potwierdzić poprawność danych pobieranych przez Zakłady Ubezpieczeń na potrzeby oceny ryzyka. Pojawiają się też głosy, że eSCOR przyczyni się do zmian stawek ubezpieczeniowych. Z pewnością będziemy mogli się o tym przekonać już wkrótce, bowiem system ma ruszyć w styczniu. Jednak warto podkreślić, że nowe funkcjonalności mogą zwiększyć naszą świadomość na temat charakterystycznych dla nas czynników ryzyka. Co ostatecznie może pomóc wielu kierowcom w podjęciu działań służących poprawie bezpieczeństwa na drogach.

Źródło: UFG