Na podstawie art. 365 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej KNF opublikowała informacje otrzymane od zakładów ubezpieczeń, które na dzień 1 listopada 2022 r. nie stosowały rekomendacji dotyczących likwidacji szkód lub zamierzały się do nich zastosować tylko w części. Co z nich wynika? 

Jakie są nowe wytyczne dotyczące likwidacji szkód? 

Przypominamy, że pod koniec lipca 2022 roku KNF ogłosiła nowe wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Składały się one z 25 rekomendacji, które zostały podzielone na trzy główne obszary, takie jak: 

  • organizacja, zarządzanie, nadzór i kontrola procesu likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, 
  • sposób prowadzenia postępowania likwidacyjnego, 
  • sposób ustalania wysokości świadczenia. 

Zgodnie z nowymi regulacjami naprawa pojazdów ma odbywać się w warsztacie naprawczym świadczącym usługi na rynku lokalnym. Podobnie jest w przypadku stawek za roboczogodzinę – ich wysokość ma być także określana w oparciu o ceny stosowane przez warsztaty naprawcze działające na rynku lokalnym. Zgodnie z oczekiwaniami organu, towarzystwa miały zacząć stosować nowe rekomendacje nie później niż od dnia 1 listopada 2022 roku. 

Rekomendacje, których ubezpieczyciele nie zamierzają stosować 

Dane zebrane przez KNF w przeważającej większości dotyczą dwóch rekomendacji. Z opublikowanych przez urząd informacji wynika, że niektórzy ubezpieczyciele – między innymi tacy jak AGRO Ubezpieczenia, Generali, TU Europa czy TUW TUW – stosują częściowo lub nie zamierzają stosować rekomendacji 15.3 (tiret 2). Przypominamy, że mówi ona między innymi o tym, że wysokość świadczenia powinna być ustalana na podstawie przyjętej przez zakład ubezpieczeń kalkulacji kosztów naprawy pojazdu – a ta ma być dokonana w oparciu o rynkową wartość usług, materiałów i części zamiennych w dniu ustalenia świadczenia, z zastosowaniem stawki za roboczogodzinę ustalonej na podstawie cen stosowanych przez warsztaty naprawcze działające na rynku lokalnym. Natomiast część towarzystw takich jak Compensa, InterRisk, TUW TUW, TUZ TUW oraz Wiener nie zamierza stosować rekomendacji 19.1, która dotyczy długości okresu gwarancji, jaką objęte są części. Z czego wynika brak realizacji wytycznych wskazanych przez organ nadzoru? Przede wszystkim z tego, że ubezpieczyciele nie posiadają odpowiednich narzędzi. 

Wdrożenie wytycznych dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych 

Co ważne ubezpieczyciele zapewniają, że po dokonaniu odpowiednich zmian zamierzają się w pełni dostosować do rekomendacji związanych z likwidacją szkód. W tym celu między innymi zwiększają liczebność warsztatów współpracujących, aby zminimalizować liczbę powiatów bez tego typu rozwiązania. Ponadto, np. Generali oczekuje na wynik badania wysokości stawek stosowanych w poszczególnych powiatach. W kontekście rekomendacji 15.3 ubezpieczyciele (np. AGRO Ubezpieczenia) wyjaśniają także, że każdorazowo, w przypadku, gdy poszkodowany deklaruje taką potrzebę wskazują warsztat naprawczy, który za cenę przedstawioną w kalkulacji jest w stanie dokonać naprawy w sposób zapewniający przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę. 

Jeśli chodzi o rekomendację 19.1 ubezpieczyciele są zgodni co do tego, że nie posiadają narzędzi, ani możliwości ustalania długości gwarancji w przypadku zastosowanych części od wskazywanego przez program ekspercki producenta/dostawcy. Podkreślają, że kupujący jest objęty ochroną wynikającą z gwarancji i rękojmi na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawnych. 

Szczegółowe informacje dotyczące dostosowania się zakładów ubezpieczeń do rekomendacji dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych znajdziemy na stronie KNF. 

Źródło: KNF