InterRisk zmodyfikował zapisy w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia w zakresie ryzyk budowlano-montażowych (CAR/EAR). O tym co się zmieniło i jaki był cel modyfikacji opowiada Szymon Stefaniszyn, Ekspert z Zespołu Ubezpieczeń Technicznych Departamentu Ubezpieczeń Korporacyjnych InterRisk. 

Problematyczna interpretacja zapisów OWU 

Niewątpliwie brak przejrzystych zapisów w umowach, regulacjach oraz w innych dokumentach, w tym w warunkach ubezpieczenia, może prowadzić do różnych problemów i konsekwencji. Niestety niejasne sformułowania niekiedy przekładają się na spory i rozbieżności co praw i obowiązków poszczególnych stron. A możliwość różnej interpretacji zapisów zawartych w ofercie wydłuża proces zawierania polisy, gdyż wymusza pisemne wyjaśnianie intencji zapisów, które zawarte są w ofercie. Co więcej, brak zdefiniowania podstawowych zagadnień generuje konieczność żmudnego przeszukiwania OWU w celu znalezienia odpowiednich zapisów w jego treści. Wszystkie te kwestie mogą wpłynąć na utratę zaufania między stronami umowy, a nawet w przypadku braku znalezienia rozwiązania, prowadzić na drogę kosztownego postępowania sądowego w celu rozstrzygnięcia sporu. Z tego powodu rolą ubezpieczyciela jest dołożenie wszelkich starań, aby klient nie był narażony na tego typu sytuacje. 

OWU dostosowane do rynku ubezpieczeń CAR/EAR 

Z uwagi na aktualne potrzeby klientów, InterRisk dokonał istotnych zmian w treści OWU CAR/EAR, czyli w zakresie kompleksowej ochrony ubezpieczeniowej kontraktów budowlano-montażowych. Ubezpieczycielowi zależało na tym, aby modyfikacje te wniosły istotne korzyści, a klienci i pośrednicy mieli jasny obraz wszystkich zapisów. Całość prac przebiegała z zaangażowaniem wielu osób specjalizujących się w różnych dziedzinach branży. InterRisk starał się także uwzględnić wszelkie uwagi, dotyczące zapisów w OWU CAR/EAR, jakie pojawiły się na przestrzeni wielu lat zarówno ze strony agentów, brokerów, jak i bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu przy zawieraniu ubezpieczeń budowlano-montażowych. Etapem końcowym tych prac była wnikliwa analiza prawna. Ostatecznie klienci ubezpieczyciela mają już do dyspozycji zmodyfikowane OWU CAR/EAR. 

OWU ryzyk budowlano-montażowych – co się zmieniło? 

Co InterRisk zmienił w OWU ryzyk budowlano-montażowych? Ubezpieczyciel między innymi: 

  • Usunął niepotrzebne definicje przy jednoczesnym zastosowaniu nowych, które w jego rozumieniu powinny się znaleźć w zmodyfikowanych OWU. 
  • W tekście OWU, w każdym miejscu, gdzie posiłkuje się zdefiniowanym pojęciem, oznaczono je wielką literą. 
  • Usunął wszelkiego rodzaju dublowania się zapisów, które teraz z łatwością można znaleźć w definicjach. 
  • Usunął wszelkiego rodzaju katalogi otwarte – „m.in.”, „takie jak”, „i inne”. 
  • Ujednolicił wstępy do klauzul – każda teraz ma jednakowe brzmienie. 
  • Zmienił jednocześnie zapisy paragrafów i treści klauzul, które się do siebie odnoszą, na bardziej czytelne. 
  • Połączył klauzule budowlane z ich odnośnikami montażowymi: 113/220, 119/216, 117/217. 
  • W zmodyfikowanych OWU CAR/EAR umieścił klauzule, które od dawna są stosowane w zapytaniach/ofertach/polisach CAR/EAR. Znalazły się w nich klauzule 116/1, 115/200/1 (części wadliwych), ryzyk mokrych, wstrzymania prac i inne. 

Oprócz powyższych zmian, towarzystwo wprowadziło szereg innych modyfikacji, których nie sposób wymienić. Z tego powodu InterRisk zachęca do zapoznania się z nowymi OWU Budowlano-Montażowymi. 

Źródło: InterRisk TU S.A. Vienna Insurance Group