Od 1 stycznia 2017 roku Ministerstwo Finansów chce radykalnie zmienić zasady naliczania podatku akcyzowego od samochodów osobowych. Od początku roku mają obowiązywać aż 32 stawki akcyzy, a najwyższa z nich wyniesie 18664 zł.
 
Obecnie sytuacja wygląda tak, że w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest: import, nabycie wewnątrzwspólnotowe, pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Obecnie obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego: 3,1% wartości pojazdu dla samochodów o pojemności silników do 2.0 l i 18,6% dla pojazdów o pojemności silników powyżej 2.0 l. Podstawą opodatkowania jest wartość samochodu.
 
Jakie czekają nas zmiany?
 
Podstawą opodatkowania nie będzie jak do tej pory, wartość auta, a pojemność silnika i rok produkcji. Czyli preferowane będą samochody nowsze. Już za kilka dni projektem zmian zajmie się Senat, a nowe przepisy mają obowiązywać już od 1 stycznia 2017 roku. Podstawą opodatkowania nie będzie jak do tej pory, wartość auta, a pojemność silnika i rok produkcji oraz poziom spalania. Tym samym preferowane będą samochody nowsze. W sumie obowiązywać mają 32 stawki akcyzy. Bez zmian pozostają regulacje kiedy będziemy mieli obowiązek zapłaty akcyzy. Wprowadzonych ma zostać osiem kategorii pojemności silnika. Proponuje się też zróżnicować stawki akcyzy w czterech kategoriach wiekowych aut – najniższe dla aut wyprodukowanych w 2016 roku, a najwyższe dla pojazdów wyprodukowanych w 2004 roku lub wcześniej.
 
Stawki akcyzy w 2017 roku:
 
  1. Dla samochodów o pojemności silnika 1199:
 
Rocznik 2016: 424 zł
Rocznik 2010-2015: 474 zł
Rocznik 2005-2009: 524 zł
Rocznik 2004 i straszy: 574 zł
 
 2. Pojemność silnika 1200-1499:
 
Rocznik 2016: 638 zł
Rocznik 2010-2015: 820 zł
Rocznik 2005-2009: 1230ł
Rocznik 2004 i straszy: 1476 zł
 
 3. Pojemność silnika 1500-1999:
 
Rocznik 2016: 1072 zł
Rocznik 2010-2015: 1378zł
Rocznik 2005-2009: 2067zł
Rocznik 2004 i straszy: 2481zł
 
4. Pojemność silnika 2000-2499:
 
Rocznik 2016: 1772 zł
Rocznik 2010-2015: 2278 zł
Rocznik 2005-2009: 3417 zł
Rocznik 2004 i straszy: 4101 zł
 
 5. Pojemność silnika 2500-2999:
 
Rocznik 2016: 3025 zł
Rocznik 2010-2015: 3592 zł
Rocznik 2005-2009: 5388 zł
Rocznik 2004 i straszy: 6466 zł
 
 6. Pojemność silnika: 3000-3499
 
Rocznik 2016: 4753 zł
Rocznik 2010-2015: 5281 zł
Rocznik 2005-2009: 7922 zł
Rocznik 2004 i straszy: 9506 zł
 
 7. Pojemność silnika: 3500-3999
 
Rocznik 2016: 6328 zł
Rocznik 2010-2015: 7031 zł
Rocznik 2005-2009: 10547 zł
Rocznik 2004 i straszy: 12656 zł
 
 8. Pojemność silnika: 4000 i więcej
 
Rocznik 2016: 12644 zł
Rocznik 2010-2015: 14644 zł
Rocznik 2005-2009: 16644 zł
Rocznik 2004 i straszy: 18644 zł
 
Jak twierdzą autorzy zmian nowe przepisy podatkowe mają na celu wyeliminować liczne nieprawidłowości obecnie działającego systemu naliczania opłat.  W obecnej chwili  trudno jest przewidzieć  jak zmiany proponowane przez rząd wpłyną na polski rynek, który jak wiadomo zdominowany przez import używanych samochodów. Mogą np. spowodować spadek importu najstarszych aut, gdyż procentowy udział nowego podatku w ich cenach będzie największy.  W przypadku najstarszej kategorii aut o pojemności 1 500 – 1 999 cm sześc. akcyza to prawie 2,5 tys. zł, podczas gdy wartość takiego pojazdu oscyluje wokół 5 tys. zł. Oznacza to, że podatek ten podniesie cenę takiego auta niemal o połowę. Z drugiej strony stawki akcyzy na najnowsze samochody, w tym kupowane w salonach, będą w dużej części niższe niż obecnie, co może spowodować obniżkę cen tych pojazdów.
 
Źródło: www.motofakty.pl,  www.samar.pl, www.polskieradio.pl