Logo_UOKiK

Jak wynika z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – rośnie liczba porad prawnych udzielona konsumentom przez Rzeczników Konsumentów. Potwierdzają to eksperci D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej, których klienci coraz częściej proszą o porady w sporach konsumenckich.

 
O co najczęściej toczą się spory?
 
Magdalena Plakwicz, kierownik Działu Likwidacji Szkód D.A.S. TUOP podkreśla, że kłopoty klientów bardzo często wynikają ze sporów: jakość przedmiotów kontra złe użytkowanie: „Według ubezpieczyciela, kłopoty z umowami konsumenckimi nadal są bardzo częstym zjawiskiem. – Kwestie sporne pojawiają się na ogół w przypadkach, gdzie trudno ocenić, czy przedmiot po prostu był złej jakości, czy usterka była efektem niewłaściwego użytkowania. Przykładowo, jeśli po dwóch miesiącach od zakupu psuje się drogi aparat fotograficzny, to należy wziąć pod uwagę, że sprzedawca może szukać sposobów na odmowę jego naprawy w ramach gwarancji, tłumacząc, że został uszkodzony z winy użytkownika. Podobnie jest z zakupami przez Internet, bo towar nie zawsze zgadza się z opisem lub może zostać dostarczony z uszkodzeniami”. Reklamacje najczęściej dotyczą jakości obuwia: „ Najczęściej zgłaszane z naszą pomocą reklamacje dotyczą wadliwego obuwia. Duża ilość spraw jest też związana z sytuacją, gdy klient nie otrzymał towaru zakupionego w sklepie internetowym lub na portalu aukcyjnym” – dodaje ekspertka.

 
Ubezpieczenie ochrony prawnej zapewnia stałą dostępność prawnika, który pomoże w sprawach konsumenckich

Eksperci D.A.S. TUOP zwracają uwagę, że w sporach ze sprzedawcami towarów i dostawcami usług, często wystarczy zademonstrować znajomość konkretnych przepisów. Nierzadko sprawia to, że sprzedający od razu staje się bardziej skłonny uwzględnić roszczenia. Nie każdy jednak ma świadomość, że chronią go te czy inne przepisy. Dlatego też w takich sytuacjach najlepiej jest mieć dostęp do prawnika, który szybko potrafi ocenić co należy robić i jak. Jak dodaje ekspertka, warto mieć polisę chroniącą nas przed kłopotami konsumenckimi: „Ubezpieczenie ochrony prawnej zapewnia stałą dostępność prawnika, który pomoże w sprawach konsumenckich. W ramach niewielkiej rocznej składki zyskujemy dostęp do nielimitowanych porad prawnych. Często zdarza się, że skorzystanie z nich na samym początku pozwala skrócić cały proces i zaoszczędzić wiele nerwów”.

Dane UOKiK mówią za siebie

To, że porada prawna może zapobiec poważniejszym problemom i sporom potwierdzają dane UOKiK. O ile liczba porad prawnych, których udzielili pracownicy urzędu konsumentom wzrosła o 11%, o tyle liczba powództw, które wytoczył Urząd na rzecz konsumentów spadła o prawie 6% – z 4317 w 2013 r. do 4070 w 2014*. Magdalena Plakwicz dodaje: „ My także staramy się rozwiązać sprawę na pierwszym możliwym etapie. Nie zawsze jest to jednak możliwe i wtedy zaletą ubezpieczenia ochrony prawnej staje się nasza pomoc, gdy sprawa wkroczy w etap sądowy. Ubezpieczyciel pokrywa bowiem koszty wynajęcia adwokata czy radcy prawnego, ale także koszty sądowe związane z procesem. Ekspertka jednocześnie zwraca uwagę, że wsparcie prawne może być potrzebne także, gdy to konsument zostanie pociągnięty do odpowiedzialności: „ Nieuczciwość sprzedających może mieć dla nas jako konsumentów poważne konsekwencje. Przykładowo kupujemy nowy telefon, jednak nie wiemy, że pochodzi z kradzieży. Po pewnym czasie może się zjawić u nas policja i postawić zarzut nieświadomego paserstwa” – podkreśla ekspertka.

*Sprawozdanie z działalności UOKiK – rok 2014.
 
Źródło: www.uokik.gov.pl