Przed nami majówka. Piękne miejsca, relaks, uprawianie ulubionego sportu – z tym większość z nas wiąże swoje oczekiwania związane z wyjazdem. Jednak podróż to również czas, w którym może nam się przytrafić wypadek lub zachorowanie. Co wówczas zrobić? Sprawdź nasze porady! 

Wypadek lub zachorowanie w podróży – warto się przygotować 

Praktyka pokazuje, że nie każdy, kto decyduje się na spędzenie urlopu za granicą, zawiera umowę ubezpieczenia turystycznego. Jednak badania przeprowadzone przez Havas Media Group w 2019 roku wskazują, że większość podróżnych wykupuje taką ochronę. Blisko 30 procent badanych zawiera umowę na każdy wyjazd, około 24 procent tylko na niektóre wycieczki, a 16 procent jest przeciwnych zawieraniu polisy. Co ciekawe, 41 procent badanych korzysta w czasie podróży z Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego i jednocześnie ma ubezpieczenie turystyczne. Z kolei 24 procent korzysta wyłącznie z karty EKUZ, a 18 procent tylko z ubezpieczenia turystycznego. 

Śmiało można założyć, że najlepszym rozwiązaniem jest połączenie korzystania z karty EKUZ z polisą podróżną. Wówczas unikniemy ponoszenia kosztów, które będą konsekwencją wypadku lub zachorowania. Przy czym warto pamiętać, że karta EKUZ daje możliwość korzystania z darmowych świadczeń wyłącznie na takiej zasadzie, jak mieszkańcy danego kraju. Ponadto obowiązuje tylko w krajach UE i EFTA. 

6 porad, która są przydatne w razie wypadku lub nagłego zachorowania 

Przed wyjazdem na urlop warto znaleźć, chociaż odrobinę czasu na to, aby przygotować się do podróży. Obok wiedzy o miejscu, do którego się wybieramy, lokalnej kulturze czy przepisach należy również wiedzieć, co robić, jeśli przytrafią nam się różne zdarzenia, które obejmuje ochrona ubezpieczeniowa i nie tylko. 

  • Numer do Centrum Alarmowego w telefonie – warto go sobie zapisać wśród kontaktów, tak by razie potrzeby nie szukać go wśród dokumentów. 
  • Jeśli spowodujemy wypadek i wyrządzimy szkodę innej osobie, a mamy ubezpieczenie OC, niezwłocznie należy skontaktować się ze swoim ubezpieczycielem podając dane osoby poszkodowanej.  Z kolei poszkodowanemu powinniśmy podać numer swojej polisy. Dzięki temu ubezpieczyciel przejmie sprawę i pokryje z naszego ubezpieczenia zasądzone świadczenie. Natomiast, jeśli to my jesteśmy poszkodowani, to sprawca zdarzenia powinien nam przekazać numer polisy. W kolejnym kroku należy skontaktować się z centrum alarmowym towarzystwa, w którym ma on ubezpieczenie. Zgłoszenia może dokonać również sprawca, podając dane osoby poszkodowanej – w tym przypadku nasze. Przygotujmy sobie dane, które będziemy musieli podać. Chodzi o imię i nazwisko, numer polisy, datę urodzenia, datę wyjazdu z Polski, datę zdarzenia, miejsce zdarzenia, informację o zdarzeniu, nazwę jednostki medycznej udzielającej pomocy. 
  • Jeśli nasz bagaż zostanie skradziony lub zniszczony w zdarzeniu losowym mamy 7 dni od powrotu do Polski lub do kraju zamieszkania na to, by zgłosić zdarzenie. Taką szkodę możemy zazwyczaj zgłosić online lub pocztą tradycyjną. 
  • W związku z nagłą chorobą lub wypadkiem podczas podróży możemy potrzebować konsultacji lekarskiej. By z niej skorzystać należy poinformować o tym swojego ubezpieczyciela. To on zorganizuje wizytę u lekarza oraz pokryje jej koszt. Tylko w szczególnych wypadkach i po potwierdzeniu z Centrum Alarmowym jest możliwość, aby samodzielnie pokryć koszty leczenia za granicą, a następnie złożyć wniosek o zwrot kosztów. W takim przypadku musimy uzyskać dokumentację medyczną, a także faktury i rachunki, które potwierdzą nasze wydatki na pomoc oraz lekarstwa. 
  • Opóźniony lot? Takie zdarzenie również należy zgłosić ubezpieczycielowi. Wówczas pokryje on koszt zakupu artykułów pierwszej potrzeby do wysokości sumy podanej w ogólnych warunkach ubezpieczenia. 
  • Co zrobić, jeśli zgubiliśmy dokumenty podczas zagranicznej podróży? Może to być sporym problemem, jeśli będziemy ich potrzebować, żeby wrócić do domu. W pierwszym kroku powinniśmy w takim przypadku zastrzec dokument. Zrobimy to bezpłatnie przez internet, korzystając ze strony Biura Informacji Kredytowej. Dzięki temu zapobiegniemy ryzyku wykorzystania tego dokumentu np. do wzięcia pożyczki. Następnie fakt jego utraty należy zgłosić do konsulatu, gdzie na nasz wniosek zostanie wyrobiony dokument tymczasowy, co jest też jednoznaczne z zastrzeżeniem dotychczasowego. W przypadku braku dostępu do sieci dokument możemy szybko zastrzec, kontaktując się z infolinią banku. W tym przypadku także warto zapisać numer kontaktowy w telefonie, aby nie musieć go szukać w razie potrzeby. Następnie instytucja ta przekaże informacje do bazy Systemu Dokumentów Zastrzeżonych. 

Z pewnością bez względu na to, czy wybieramy się do Polski, czy za granicę, warto zakupić polisę turystyczną. Dzięki ubezpieczeniu zyskamy cenne wsparcie ubezpieczyciela w wielu niespodziewanych sytuacjach. 

Źródło: AVIVA