Jak widomo do wypadku w pracy może dojść z winy pracownika, pracodawcy, ale także w wyniku splotu nieszczęśliwych okoliczności. Co istotne, to od tego, kto zawinił, zależy to, czy pracownikowi będzie należne odszkodowanie, a także to, kto je wypłaci.
Wypadek w pracy a odszkodowanie
Do wypadku w pracy może dojść na skutek niewłaściwego zachowania pracownika lub rażącego błędu z jego strony – w takim przypadku nie otrzyma on odszkodowania. Jednak wówczas muszą istnieć dowody, które to potwierdzą np. materiał wideo wskazujący na to, że pracownik pozostawał pod wpływem alkoholu albo lekceważył zasady bezpieczeństwa.
A jak wygląda kwestia odszkodowania, jeśli do wypadku doszło z przyczyn niezależnych od pracownika? Pierwszym organem, który zobligowany jest do wypłaty jednorazowego odszkodowania za wypadek podczas pracy jest ZUS. Warunkiem jest to, by pracownik miał opłacaną składkę na ubezpieczenie społeczne, w tym na ubezpieczenie wypadkowe. Co więcej, w przypadku, gdy finansowe skutki wypadku nie zostaną w pełni pokryte przez ZUS pracownik może dochodzić świadczeń uzupełniających od pracodawcy. Takie prawo zapewnia Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. Jednak uzyskanie odszkodowania w ten sposób zazwyczaj wiąże się koniecznością wejścia na ścieżkę sądową. Pracownik musi posiadać dowody na to, że istnieje ciąg przyczynowo-skutkowy pomiędzy działaniem pracodawcy a wypadkiem w pracy. Jeśli sąd przyzna odszkodowanie, zostanie ono wypłacone ze środków firmowych, a co za tym idzie może stanowić duże obciążenie finansowe dla przedsiębiorstwa. Dlatego chcąc zminimalizować ryzyko warto kupić dobrowolne ubezpieczenie OC z klauzulą OC pracodawcy.
Ubezpieczenie OC pracodawcy – jak działa?
Oferta LINK4 uwzględnia szeroką paletę ubezpieczeń, które dedykowane są dla przedsiębiorców. W kontekście szkód wyrządzonych osobom trzecim przydatne jest ubezpieczenie OC. Podstawowy zakres tego produktu zapewnia ochronę tylko wówczas, gdy konsekwencje szkód dotykają klientów, przechodniów i wszystkich innych osób, które nie są właścicielami firmy ani jej pracownikami. By zabezpieczyć się przed potencjalnymi roszczeniami pracowników, którzy mogą zostać poszkodowani w czasie pracy, można wybrać klauzulę rozszerzającą standardowy zakres ochrony ubezpieczeniowej o dodatkowe zdarzenia. W tym przypadku polecana jest klauzula ubezpieczenia OC pracodawcy, która dostępna jest w LINK4.
Wypadek z winy pracodawcy a ubezpieczenie OC
Jak już wyżej wspominaliśmy, OC pracodawcy stanowi dodatkową klauzulę, którą można dokupić w ramach ubezpieczenia OC w LINK4. Dzięki niej zakres ochrony ubezpieczeniowej zostanie rozszerzony o odpowiedzialność cywilną za szkody osobowe u pracowników. Muszą one jednak wynikać z wypadku przy pracy w rozumieniu definicji takiego zdarzenia, którą znajdziemy w Ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Warto podkreślić, że w przypadku tego ubezpieczenia wysokość odszkodowania może wynieść tyle, ile ustalony przez ubezpieczającego limit klauzuli OC Pracodawcy. Przed zawarciem umowy należy także zapoznać się z listą możliwych wyłączeń. Znajduje się ona w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia i zazwyczaj w jej zakresie znajdują się między innymi choroby zawodowe, zawały lub udary.
Źródło: LINK4