Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłacił dotychczas podróżnym ponad 208 milionów złotych za wycieczki odwołane z powodu pandemii. Było to możliwe dzięki uchwalonej w zeszłym roku ustawie, która przewidywała utworzenie dwóch funduszy wspierających branżę turystyczną, czyli organizatorów imprez turystycznych i ich klientów.
Zwrot środków za odwołane imprezy turystyczne
Uchwalona w ubiegłym roku ustawa zakładała, że turyści, którzy wpłacili środki na imprezy turystyczne, które następnie zostały odwołane z powodu pandemii koronawirusa, mogą składać wnioski o zwrot tych środków. Usługa była dostępna za pośrednictwem systemu teleinformatycznego UFG już od 1 października 2020 roku.
I jak podaje UFG, do 31 grudnia organizatorzy turystyki złożyli wnioski zawierające informacje dotyczące ponad 90 tysięcy podróżnych, z którymi były zawarte umowy o udział w imprezie turystycznej. Według szacunków cała procedura zwrotu środków dotyczyła kilkuset tysięcy podróżnych, tj. osób i podmiotów zawierających umowę o imprezę turystyczną oraz podróżujących z nimi członków rodziny, partnerów, pracowników czy znajomych.
Z opublikowanych danych wynika, że o zwrot środków dla swoich klientów wystąpiło 298 organizatorów turystyki, którzy odpowiadają za większą część rynku usług turystycznych. Łączna kwota wynikająca z wniosków opiewała na prawie 280 milionów złotych. Jak jednak wyjaśniają przedstawiciele UFG, wnioski opłacone i niezdublowane przez organizatorów opiewają łącznie na około 260 milionów złotych.
UFG wypłacił dotychczas ponad 208 milionów złotych
Ze wspomnianej wcześniej kwoty 260 milionów złotych, UFG wypłacił dotychczas ponad 208 milionów. W praktyce oznacza to, że zwrot środków turystycznych otrzymała ogromna ilość podróżnych, i jednocześnie stanowi prawie 80% wypłat z wniosków organizatorów, które zostały opłacone i nie dublują się.
Małgorzata Ślepowrońska, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, zaznacza, że zrealizowanie tak dużej ilości wypłat było możliwe dzięki zaangażowaniu wielu stron – zarówno podróżnych, organizatorów turystyki, ale również organizacji branżowych, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz olbrzymiemu wysiłkowi pracowników Funduszu.
– To było trudne zadanie dla Funduszu, przede wszystkim z powodu czasu wyznaczonego nam przez okoliczności i ustawę. Dlatego bardzo dziękuję wszystkim zaangażowanym stronom za ogromny wysiłek włożony w uruchomienie i prowadzenie wypłat z TFZ. Wypłaciliśmy olbrzymią część środków i niedługo będziemy mogli powiedzieć, że wszystkie należne wypłaty trafiły do podróżnych – dodaje prezes Ślepowrońska.
Jak możemy przeczytać na stronie UFG, organizacje skupiające przedsiębiorców turystycznych od początku współpracowały z UFG i Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii w eliminacji rozbieżności pojawiających się między wnioskami składanymi przez organizatorów imprez i wnioskami podróżnych.
– Trzeba docenić ciągły i intensywny kontakt z przedstawicielami branży i ministerstwa, co w połączeniu z naszą otwartą komunikacją do podróżnych pozwoliło na wprowadzanie poprawek umożliwiających połączenie się wniosków dwóch zainteresowanych stron – organizatorów i podróżnych. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą takie połączenie jest wymogiem skierowania środków pieniężnych do wypłaty na rachunek podróżnego. Z kolei dla przedsiębiorcy taka wypłata dla podróżnego rodzi zobowiązanie w postaci kredytu udzielonego na sześć lat. To dlatego musieliśmy mieć pewność, że wypłacamy właściwej osobie właściwą sumę na podstawie właściwych informacji – powiedział Marek Niechciał, członek zarządu UFG, odpowiedzialny w Funduszu za kwestie związane ze wsparciem branży turystycznej.
Środków wystarczy dla wszystkich
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Funduszu, pozostała część wniosków za odwołane z powodu pandemii imprezy turystyczne, ma być wypłacona w ciągu najbliższych tygodni. Warto zaznaczyć, że pieniądze są wypłacane ciągle a skala wypłat realizowanych w ciągu jednego dnia jest różna i wynosi od kilkuset tysięcy złotych do nawet kilku milionów.
Podróżni, którzy są zainteresowani statusem złożonego przez siebie wniosku powinni sprawdzać saldo rachunku, który był wskazany do zwrotu, a także na bieżąco zapoznawać się z komunikatami umieszczanymi na swoich kontach w Portalu TFG.
Z informacji podanych przez Fundusz wynika, że wnioski, które pozostały w chwili obecnej do wypłaty to m. in. takie, w których występują różnice w informacjach na temat liczby i wysokości wpłat poczynionych przez podróżnych, a danymi raportowanymi przez organizatorów. A z uwagi na to, że UFG nie posiada wiedzy na temat szczegółów i faktycznych okoliczności zawarcia umowy i wpłat wdrożono rozwiązania, które umożliwiają korektę złożonych wcześniej informacji.
Aktualnie trwają również prace nad połączonymi wnioskami, które zgodnie z ustawą trafiły do weryfikacji do zewnętrznego i niezależnego od Funduszu systemu potwierdzającego realizację płatności. Dopiero po pozytywnej weryfikacji wnioski te przejdą do kolejnego etapu, którym jest wypłata środków (wówczas zmianie ulegnie status w Portalu TFG). W przypadku negatywnej odpowiedzi odnośnie realizacji płatności termin na rozpatrzenie wniosku może ulec wydłużeniu do maksymalnego terminu przewidzianego w ustawie. Dlatego też mając na uwadze całkowity czas oczekiwania podróżnych za zwrot wpłaconych przez nich środków, Fundusz stara się na bieżąco kontaktować z organizatorami imprez turystycznych, tak by uzyskać od nich potwierdzenia płatności otrzymanych od podróżnych.
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny