Jak podaje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny za odwołane z powodu pandemii imprezy turystyczne podróżnym wypłacono dotychczas już 85 milionów zł. Tylko w ciągu jednego dnia na konta wnioskodawców wpłynęło blisko 15 milionów złotych. Przedstawiciele Funduszu zaznaczają, że wypłaty realizowane są codziennie, a do podróżnych kierowane są powiadomienia dotyczące ich wniosków. Co ciekawe UFG szacuje, że do końca roku suma wypłat wyniesie około 120 milionów zł.

Turystyczny Fundusz Zwrotów wypłaty realizuje codziennie

Z informacji podanych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wynika, że z tytułu zwrotu środków za imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii wypłacono dotychczas 85 milionów zł. Tylko jednego dnia na konta podróżnych, którzy złożyli wnioski wpłynęło blisko 15 milionów zł. Przedstawiciele Funduszu zaznaczają, że wypłaty realizowane są codziennie. A powiadomienia dotyczące złożonych wniosków podróżni mogą znaleźć na swoich kontach w Portalu TFG. UFG szacuje, że w ciągu najbliższych dni suma wypłat wyniesie ponad 90 milionów zł, natomiast do końca roku kwota ta powinna osiągnąć około 120 milionów zł.

Część złożonych wniosków nadal z rozbieżnościami

Jak podaje UFG w części złożonych wniosków o zwrot pieniędzy za odwołane imprezy turystyczne nadal występują pewnie rozbieżności. Niektóre z nich udaje się skorygować, czego efektem są kolejne wypłaty dla podróżnych. Niestety inne wymagają dodatkowego nakłady pracy, który przekłada się na dłuższy czas realizacji wniosków.

Rozumiemy niecierpliwość podróżnych, dlatego w wielu przypadkach, o ile jest to możliwe, z własnej inicjatywy wdrażamy narzędzia i mechanizmy pozwalające na korektę złożonych wniosków i zawartych w nich danych. W ten sposób spełniamy oczekiwania zarówno podróżnych, jak i organizatorów turystyki. Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z ustawą to na wnioskodawcach spoczywa obowiązek podania wzajemnie zgodnych informacji umożliwiających połączenie się wniosków. Ponadto, pieniądze, które wypłacamy na rzecz podróżnych są jednocześnie kredytem zaciąganym przez organizatorów imprez i pochodzą ze środków publicznych – tłumaczy Marek Niechciał, członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, odpowiedzialny za Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

UFG podkreśla, że intensywne prace związane są z kilkoma kategoriami wniosków. Pierwsza grupa to tzw. wielowpłaty.  Czyli wnioski, w których podróżni oraz organizatorzy wykazali różnice w liczbie wpłat oraz rodzaju transakcji, mimo że wskazali dokładnie te same imprezy, za które należy się zwrot. W praktyce uniemożliwia to nie tylko połączenie się ze sobą wniosków, ale też skierowanie ich do wypłaty. Aktualnie Fundusz wprowadził rozwiązania, które będą pozwalały na automatyczną korektę informacji złożonych w takich wnioskach i deklaruje, że od 20 grudnia będzie możliwe połączenie wniosków obydwu stron, a następnie skierowanie ich do weryfikacji w zewnętrznym systemie potwierdzającym realizację płatności. Niestety w przypadku części tych wniosków może pojawić się konieczność ich ponownego złożenia.

Kolejną dużą grupę stanowią wnioski, które zawierają błędy spowodowane tym, że podróżni i organizatorzy podali różne daty zawarcia umowy o imprezę turystyczną. Jednak na skutek korekty wykonanej przez Fundusz doszło do połączenia wniosków, i tym samy zrealizowano z nich wypłaty na kwotę około 30 milionów zł.  

Ostatnia duża grupa wniosków, nad którymi trwają intensywne prace, to wnioski, które zgodnie z ustawą trafiły do weryfikacji do zewnętrznego i niezależnego od Funduszu systemu potwierdzającego realizację płatności. Oznacza to, że po pozytywnym wyniku takiej kontroli wnioski kierowane są do kolejnego etapu, którym jest wyplata środków. Wszelkie informacje na temat statusu wniosku podróżny może sprawdzić na po zalogowaniu się do swojego konta w Portalu TFG albo bezpośrednio dzięki pojawieniu się zwrotu na rachunku. W przypadku braku pozytywnej weryfikacji we wspomnianym zewnętrznym systemie może okazać się, że termin rozpatrywania wniosku ulegnie wydłużeniu niekiedy do maksymalnego terminu przewidzianego przez ustawę.

Z informacji podanych przez UFG wynika, że przewidywana data zakończenia dodatkowej weryfikacji oraz skierowania poprawnie zweryfikowanych wniosków do wypłaty może nastąpić do dnia 14.02.2021 r.

Łączna kwota do zwrotu wyniesie około 250 milionów zł

Według danych Funduszu, wnioski o zwrot środków na rzecz swoich klientów złożyło już ponad 260 firm – organizatorów turystyki. Na podstawie tych wyliczeń zakłada się, że na konta ponad 84 tysięcy podróżnych, którzy zawarli umowę o imprezę turystyczną powinno trafić niemal 253 mln zł. Z kolei sami podróżni złożyli prawie 94 tysiące wniosków na kwotę 283,4 miliona zł.

Co ciekawe według szacunków specjalistów branży turystycznej, wciąż nie wszyscy podróżni i organizatorzy złożyli wnioski.

 – Zgodnie z ustawą, wnioski o zwrot środków można składać do 31 grudnia tego roku, do czego zachęcamy wszystkich organizatorów turystyki – mówi Marek Niechciał i wskazuje na pulę środków publicznych przewidzianych na zwroty za wycieczki odwołane z powodu pandemii. – Na ten cel przewidziano  300 mln zł. Niektóre wnioski się powtarzają, dlatego możemy powiedzieć, że środków wystarczy dla wszystkich uprawnionych –dodaje.

Na podstawie najnowszych danych Fundusz szacuje, że łączna kwota do zwrotu wynikająca z połączonych wniosków podróżnych i organizatorów turystyki wyniesie około 250 milionów zł wobec 300 milionów zł, jakie były pierwotnie przeznaczone na wypłaty.

UFG przypomina, że na bieżąco publikuje informacje na swoim portalu www.tfg.ufg.pl. Podróżni mogą skorzystać z opublikowanego na portalu filmu oraz instrukcji, które pomogą im w wypełnieniu i złożeniu wniosku. Od poniedziałku do piątku od godz. 8.00 do 20.00 działają również obydwa numery infolinii uruchomionej dla podróżnych i organizatorów. Jej numery to 22 445 12 34 lub 22 255 23 23.

Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny