UNUM Życie ostrzega przed oszustami, którzy mogą podszywać się pod firmy ubezpieczeniowe. Ubezpieczyciel prosi o zachowanie szczególnej ostrożności w sytuacji, gdy ktoś dzwoni do nas i prosi o dane osobowe, powołując się na towarzystwo ubezpieczeń lub inną zaufaną instytucję.
Warto zachować ostrożność
UNUM Życie zaleca, by zachować szczególną ostrożność w sytuacji, kiedy odbieramy telefon od nieznanej nam osoby chcącej porozmawiać o naszym ubezpieczeniu. Oszuści często, bowiem podszywają się pod pracowników towarzystw ubezpieczeniowych, agentów ubezpieczeniowych współpracujących z ubezpieczycielami, przedstawicieli instytucji publicznych lub firm rzekomo z nimi współpracujących.
W opublikowanym komunikacie ubezpieczyciel przypomina, że organ nadzoru (np. Komisja Nadzoru Finansowego, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) nigdy nie dzwoni do klientów zakładów ubezpieczeń czy banków ani nie zleca takich rozmów.
Jak działają oszuści?
Osoba dzwoniąca zazwyczaj nie posiada żadnych danych osoby, do której dzwoni – zdarza się, że numer wybierany jest losowo. Jednak oszust prowadzi rozmowę w taki sposób, by rozmówca sam podał istotne szczegóły, takie jak nazwa firmy ubezpieczeniowej czy rodzaj posiadanego ubezpieczenia. Jest to próba wyłudzenia jak największej ilości danych o kliencie. Potem często po umówieniu spotkania, zaoferuje sprzedaż usług finansowych oferowanych przez inny podmiot.
Najczęściej oszuści podczas rozmowy powołują się na takie powody kontaktu jak:
- weryfikacja lub „serwisowanie” umowy ubezpieczenia, by obniżyć jej koszty,
- konieczność podpisania aneksu do ubezpieczenia,
- dopłata do składki z powodu wzrostu kosztów ubezpieczenia,
- wypłata świadczenia, zwrot składki lub bonifikata,
- możliwość zawarcia nowej, korzystniejszej polisy (poprzez rozwiązanie obecnej umowy ubezpieczenia).
Jak chronić swoje dane?
UNUM Życie radzi, by w przypadku kontaktu telefonicznego z osobą, która będzie pytała się o szczególny naszego ubezpieczenia czy dane osobowe zachować szczególną ostrożność. Zweryfikujmy dzwoniącego i co istotne:
- nie podawajmy swoich danych osobowych, w tym informacji o posiadanych ubezpieczeniach,
- zapytajmy, jakie towarzystwo lub instytucję reprezentuje,
- zapytajmy o imię i nazwisko osoby dzwoniącej,
- bez zbędnej zwłoki przerwijmy rozmowę,
- skontaktujmy się bezpośrednio ze swoim pośrednikiem ubezpieczeniowym lub zadzwońmy na infolinię ubezpieczyciela w celu potwierdzenia czy kontakt faktycznie pochodzi ze strony naszej firmy.
Warto pamiętać także o tym, że jeśli podejrzewamy, że dany telefon jest próbą oszustwa lub usiłowaniem wyłudzenia danych, możemy zgłosić sprawę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej Policji do walki z cyberprzestępczością.
źródło: UNUM Życie