Pandemia koronawirusa i liczne obostrzenia doprowadziły do globalnego paraliżu branży turystycznej, co przekładało się na spadek liczby podróży. Jakie perspektywy czekają branżę turystyczną w najbliższym czasie? Europ Assistance Polska przedstawiło najważniejsze prognozy związane z podróżowaniem.

Kryzys branży turystycznej

Statystyki pokazują, że w 2020 roku liczba podróży międzynarodowych spadła aż o 70 procent. Spadek ten oznacza, że odbyło się o 1 miliard mniej podróży w porównaniu z 2019 rokiem, co przekłada się na utratę ok. 1,2 biliona USD przychodów z turystyki zagranicznej.

Liczby te wskazują jasno, że branża turystyczna jeszcze nigdy nie była dotknięta takim kryzysem. Wszystko przemawia za tym, że odbudowa branży zajmie jakiś czas. Ile to potrwa? Dużo zależy od rozwoju sytuacji związanej ze wciąż trwającą pandemią i postępem szczepień oraz segmentu klientów, jednak znacznie dłużej niż sądzono w momencie wybuchu pandemii. Wydaje się, że podróżowanie, jakie dotąd znaliśmy, nie powróci szybko, a turystyczny ekosystem zmieni się na długo.

Nowe oczekiwania podróżnych

Wiele osób zadaje sobie pytanie czy to dobry moment na podróżowanie. Wszystko wskazuje, że wyjazdy turystyczne w obecnych czasach są możliwie. Jednak teraz przy swoich wyborach podróżni kierują się przede wszystkim własnym bezpieczeństwem. Poszukują też bardziej zrównoważonych opcji na wakacje, a ich preferencje zmieniają się pod względem tego, gdzie i jak będą podróżować.

Pandemia koronawirusa zapoczątkowała zmiany w oczekiwaniach i zachowaniach klientów, które wpływają na branżę turystyczną. Ale czy sektor turystyczny będzie umiał im sprostać, a także czy zapewni im poczucie bezpieczeństwa?

Wprowadzone ograniczenia, które przede wszystkim dotyczyły przemieszczania się nie sprawiły, że pragniemy podróżować mniej. Mimo tego, że kwestie bezpieczeństwa i zdrowia wyszły na pierwszy plan, to zmęczenie lockdownem oraz naturalna chęć wypoczynku i poznawania nowych miejsc są często silniejsze niż poczucie ryzyka zakażenia wirusem.

Koszty podróży i ubezpieczenie turystyczne

Ze względu na negatywny wpływ pandemii na wiele budżetów domowych, możemy oczekiwać, że podróżni będą zwracali większą uwagę na koszty podróży i będą poszukiwali atrakcyjnych cenowo ofert. Wszystko wskazuje, że wyjazdy last minute jeszcze bardziej zyskają na znaczeniu, także z uwagi na skrócenie perspektywy planowania podróży.

W odniesieniu do tego, ubezpieczenia podróżne pokrywające koszty rezygnacji oraz często wysokie koszty medyczne za granicą, z szerokim zakresem assistance będą chętniej kupowane.

– Już teraz obserwujemy większą świadomość podróżujących, jeśli chodzi o ryzyka objęte ubezpieczeniem, w tym szczególnie te aktualne, związane z pandemią. Wydaje się, że to może być też duże wyzwanie dla tych dystrybutorów ubezpieczeń w ekosystemie turystycznym, którzy nie zawsze zwracali wystarczającą uwagę na faktyczne potrzeby podróżnych i relację cena ubezpieczenia a koszt pokrywanych ryzyk i zakresu – mówi Ryszard Grzelak, Prezes Europ Assistance Polska.

Kierunki podróży – w kraju, czy za granicą?

W obecnej chwili możemy wnioskować, że podróże krajowe będą preferowane jeszcze w pierwszej połowie 2021 roku. Wynika to z tego, że jest to łatwiejszy i bezpieczniejszy sposób podróżowania. Póki co przekraczanie granic jest jeszcze problematyczne i obarczone ryzykiem zmian, które mogą wyniknąć jeszcze w trakcie trwania podróży. Niemniej jednak nie brakuje osób, które już teraz podróżują za granicę, a w drugiej połowie roku 2021 roku wyjazdy takie staną się bardziej popularne.

Przemawiać będą za tym wygasająca pandemia oraz szybko rosnąca liczba osób, które już przeszły COVID-19 i osób zaszczepionych, ale również podejmowane środki bezpieczeństwa przez m.in. linie lotnicze, hotele oraz restauracje. 

Zmieniające się preferowane sposoby transportu w Europie, szczególnie własnym lub wynajętym autem oraz możliwość zachowania większego dystansu społecznego będą wspierały powrót do podróżowania za granicę. W związku z tym, ubezpieczenie auta z assistance zagranicznym i polisa podróżna, obejmująca udział własny w wynajętym aucie, będą bardziej pożądane – mówi Ryszard Grzelak.

Świadomość podróżowania

Coraz więcej osób przy planowaniu podróży stara się to robić w sposób bardziej odpowiedzialny społecznie i ekologicznie. By zmniejszyć negatywne skutki turystyki w wymiarze lokalnym i globalnym będziemy starać się podróżować poza tradycyjnym sezonem i wybierać mniejsze hotele oraz pensjonaty i mieszkania. Taki wybór nie tylko zwiększa bezpieczeństwo zdrowotne podróżujących, ale również poprawia doświadczenia i doznania, a także pozwala na lepsze poznanie lokalnego życia i kultury.

Wiele przemawia też za tym, że dłuższe pobyty i potrzeba wygody zwiększy popularność polis ubezpieczeniowych z rocznym okresem ochrony, dzięki którym niezależnie od tego, kiedy podróżni zdecydują się na wyjazd, zawsze będą mieli zapewnioną ochronę.

Podróże biznesowe

Pandemia miała również wpływ na podróże służbowe, które w dużej mierze zostały wstrzymane a telekonferencje stały się preferowanym narzędziem komunikacji. Co ciekawe okazało się, że często zmiana ta odbyła się bez szkody dla merytorycznego przebiegu tych zdalnych spotkań. Podróże służbowe nie wrócą, więc długo do wymiaru z 2019 roku. Eksperci i analitycy rynkowi przewidują, że nie nastąpi to dopiero przed 2024-2025 rokiem.

Praca zdalna to już coś powszechnego, a świadczenie pracy z zagranicy czy w podróży będzie coraz szerszym zjawiskiem, więc laptop stanie się częstszym elementem bagażu podróżnego. Właśnie w tych warunkach wzrośnie znaczenie bezpieczeństwa cyfrowego. Częste korzystanie z sieci WIFI, również za granicą, będzie stwarzało większe ryzyko ataków cyfrowych. Tu przydadzą się dobre polisy zapewniające ochronę w takich okolicznościach.

Wpływ nowych technologii

Nowe rozwiązania technologiczne odgrywały ważną rolę w procesie przywracania zaufania podróżnych. Dzięki innowacjom cyfrowym będzie można w dużo łatwiejszy sposób kontrolować zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia, a to zapewni podróżnym większy komfort podróży. Rozwój cyfryzacji może przyczynić się do szybszego powszechnego wdrożenia takich rozwiązań jak: skanowanie biometryczne w celu identyfikacji pasażerów, samodzielna odprawa z automatycznymi stanowiskami na lotniskach czy wejście na pokład samolotu, które usprawnią obsługę pasażerów. Podobne zastosowania mogą dotyczyć także innych dostawców usług turystycznych np. hoteli, w których nie będzie personelu i standardowej recepcji, a za pomocą zintegrowanej technologii goście sami będą mogli dokonać zakwaterowania oraz otrzymywać specjalny cyfrowy dostęp do pokoi.

Wszystko wskazuje, że firmy, które swoimi rozwiązaniami i produktami wpiszą się w ten trend, mogą wygrać bardzo dużo. Zmiana sposobu planowania, rezerwacji i realizacji wycieczek w oparciu o nowe technologie to przyszłość turystyki.

Szansa w kryzysie?

Dla całego ekosystemu podróżnego obecny kryzys to sprawdzian i wyzwanie, ale też szansa. Dla branży ubezpieczeniowej to szansa na zbudowanie nowych, lepszych doświadczeń klientów związanych z ochroną i bezpieczeństwem wyjazdów. Zapewnienie sprawniejszej obsługi klientom, prosta forma zakupu polisy turystycznej, a także towarzyszenie klientowi w każdym momencie podróży, zapewniając mu dostęp do informacji dotyczącej jego zdrowia, bezpieczeństwa, punktów pomocy medycznej i świadczeń medycznych w sytuacji choroby, to tylko niektóre elementy, jakie powinny znaleźć się w ofercie ubezpieczycieli. Wszystko to w oparciu o rozwiązania takie jak geolokalizacja, interfejs programu aplikacyjnego (API), sztuczna inteligencja (AI), analiza danych i system pozycjonowania (GPS), które dają dużo możliwości – dodaje Ryszard Grzelak.

Rezerwacja, anulowanie wyjazdu, zwrot kosztów podróży pieniędzy, możliwość zmiany daty podróży bez opłat,  czy zakup i warunki ubezpieczenia turystycznego – to może być bardziej elastyczne i lepiej dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta. Odbudowa branży turystycznej z pewnością będzie wymagała zaangażowania wielu stron, zarówno rządów, jak i stowarzyszeń, dostawców usług turystycznych a także branży ubezpieczeniowej. Ten proces jednak już się rozpoczął, a niektórzy już znaleźli szanse w kryzysie i szybciej niż inni zareagowali na nagłe wyzwania. Dotyczy to m.in. niektórych linii lotniczych, hoteli czy ubezpieczycieli podróżnych, którzy bardzo szybko zaoferowali ubezpieczenia obejmujące ryzyka i pomoc w związku z COVID-19.

Miejmy nadzieję, że dzięki tym wszystkim działaniom wkrótce będziemy mogli z przyjemnością planować podróże, które będą nie tylko ekscytujące, ale przede wszystkim bezpieczne.

Źródło: Europ Assistance Polska