Zakupy przez internet wpisały się już na stałe w naszą codzienność – wystarczy smartfon, by dokonać transakcji. Jednak mnogość aplikacji ułatwiających tego typu działania niosą ze sobą także cyberzagrożenia. Dlatego warto wiedzieć, że na rynku znajdziemy produkty ubezpieczeniowe, które dają nam możliwość ochrony.
Popularność zakupów przez internet
Badanie Bezpieczeństwo w Internecie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Europ Assistance Polska pokazuje, że Polacy w sieci najchętniej kupują produkty takie jak:
- 75% – odzież, obuwie i akcesoria,
- 50% – technologię (smartfony, konsole do gier),
- 31% – bilety na koncerty, wydarzenia.
Z badania wynika także, że powszechnymi metodami płatności za takie zakupy jest Blik (50%), e-przelew (37%), przelew bankowy (34%), jak również karta debetowa (27%). Co więcej, 42% Polaków korzysta z Internetu częściej niż przed pandemią. Z tego powodu sklepy działające w sieci coraz częściej wymyślają przeróżne sposoby dotarcia do klienta, np. w takich kampaniach jak np. Black Friday, Black Weekend, Black Week czy Cyber Monday. Niestety w tym okresie internetowi oszuści, starają się wykorzystać nieuwagę kupujących. Wspomniane badanie wskazuje, że 47% Polaków obawia się płatności internetowych oraz braku kontroli nad własnymi danymi. Z kolei 48% boi się cyberzagrożeń, a 45% kradzieży tożsamości.
Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?
Czy istnieje sposób na to, by zadbać o swoje cyberbezpieczeństwo? Na rynku ubezpieczeniowym możemy znaleźć różne rodzaje ubezpieczeń cyber assistance. Przeglądając dostępne oferty, wyłaniają się trzy główne możliwości zakupu:
- jako dodatek do transakcji (najczęściej w sklepach z elektroniką),
- jako dodatkowy produkt oferowany przez banki,
- jako dodatek do ubezpieczenia np. domu.
Posiadając tego typu ubezpieczenie, możemy ubiegać się o zwrot kosztów transakcji, jeżeli padliśmy ofiarą oszustwa. Umowa zadziała także przy kradzieży środków z konta czy danych karty przez osobę trzecią. Ubezpieczenie pokryje również koszt odzyskania danych w przypadku ich utraty z dysku twardego. W ramach polisy możemy liczyć na fachową pomoc techniczną. Niektóre z nich oferują również ochronę od ryzyk takich jak:
- kradzież tożsamości internetowej,
- utrata reputacji internetowej,
- konflikt z e-sklepem (niedostarczenie zamówionego produktu lub dostarczenie towaru niezgodnego z zamówieniem).
Dodatkowym elementem takiego ubezpieczenia może być dostęp do platformy online. Za jej pośrednictwem właściciel polisy może monitorować czy nie doszło do wycieku danych wrażliwych. Wystarczy określić jakie dane chcemy, aby były poddane kontroli i wprowadzić je do systemu. Może być to:
- PESEL,
- numery kart kredytowych,
- nr dowodu osobistego lub paszportu,
- nr telefonu,
- adres e-mail.
W przypadku wykrycia przez platformę wycieku danych ubezpieczony otrzymuje powiadomienie. Znajdziemy w nim szczegóły incydentu oraz rekomendację działań, jakie należy podjąć, by ograniczyć negatywne skutki tego zdarzenia.
Ubezpieczenie od ryzyk cybernetycznych
Cyber assistance to ubezpieczenie, które najczęściej dodawane jest jako darmowy produkt dla posiadaczy kont bankowych. Zakup sprzętu elektronicznego to także moment, w którym możemy nabyć dodatkową polisę.. Jej cena uzależniona jest od modelu i wartości kupowanego produktu. Zazwyczaj dotyczy jedynie zakupionego sprzętu. Nie każdy wie, że ubezpieczenie od ryzyk cybernetycznych może być elementem polisy na dom/mieszkanie. Również w tym przypadku, wysokość składki uzależniona jest od wielu czynników np. sumy i zakresu ubezpieczenia, limitów ochrony, sposobu powiązania cyber assistance z główną polisą mieszkaniową.
Cyber assistance dla osób fizycznych stanowi pewną nowość na rynku. Niestety w tej chwili możliwość zakupu takiego produktu indywidualnie jest mocno ograniczona. Można jednak założyć, że wraz z zainteresowaniem tym tematem, wzrośnie popyt na taką formę ubezpieczenia.
Źródło: Europ Assistance