Co roku w Polsce dochodzi do kilkudziesięciu tysięcy wypadków przy pracy. Trzeba wiedzieć, że to właściciel firmy, w której poszkodowany był zatrudniony ponosi finansowe konsekwencje nieszczęśliwego wypadku pracownika. Aby uchronić się przed wypłatą odszkodowania, który może naruszyć firmowy budżet, przedsiębiorcy mogą ubezpieczyć się w ramach polisy OC pracodawcy.
 

Garść statystyk

 
Statystyki pokazują, że w pierwszej połowie 2017 roku doszło do 39 tysięcy wypadków. Niektóre z nich skończyły się jednak tragicznie. Do końca czerwca zginęły w nich 93 osoby, czyli o 13,4% więcej niż w roku ubiegłym.
 
Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw Compensa TU mówi, że:
 
„Utrzymująca się duża liczba pracowników ulegających wypadkom przy pracy powinna skłonić przedsiębiorców nie tylko do przeglądu procedur bezpieczeństwa, ale również zwrócić ich uwagę na możliwość ochrony ubezpieczeniowej. Powinni bowiem pamiętać, że odpowiedzialność finansowa za uszczerbek pracownika na zdrowiu w wyniku nieszczęśliwego wypadku leży po ich stronie. Aby nie pokrywać ewentualnego odszkodowania z firmowej kasy, mogą skorzystać z polisy OC pracodawcy. Przeniesienie na ubezpieczyciela kosztów wypadku przy pracy to wygodne rozwiązanie z punktu widzenia pracownika, a dla przedsiębiorcy często po prostu jedyna możliwość zachowania stabilności finansowej firmy. Trzeba mieć świadomość, że odszkodowania po tego rodzaju zdarzeniach potrafią być bardzo wysokie i nietrudno wyobrazić sobie sytuację, że przekroczą możliwości budżetu przedsiębiorstwa. Zwłaszcza że w ostatnich latach zasądzane kwoty są coraz wyższe”.
 
Przed zawarciem umowy ubezpieczenia firma musi zweryfikować, jaki rodzaj wypadków jest objęty ochroną, a jakie typy zdarzeń są wykluczone. Oprócz tego należy ustalić sumę gwarancyjną na odpowiednio wysokim poziomie.
 

Co mówią przepisy?

 
Zgodnie z przepisami wypadek przy pracy jest sklasyfikowany jako każde zdarzenie związane z pracą, które doprowadziło do śmierci lub urazu i miało miejsce w czasie wykonywania codziennych obowiązków lub dodatkowych poleceń przełożonego. W tych pojęciach mieszczą się również zdarzenia, które powstały w drodze do pracy lub podczas szkoleń lub imprez firmowych. Nieobjęte ochroną są sytuacje, w których wypadki zostały spowodowane m.in. przez epilepsje lub inne choroby niezwiązane z wykonywaną pracą oraz zdarzenia, które powstały pod wpływem alkoholu, narkotyków i środków psychotropowych.
 
Źródło: Brandscope, gu.com.pl