Powódź, ulewa, czy zwykła przerwa w dostawie prądu może doprowadzić do dużych strat finansowych właścicieli sklepów, bez względu na to, czy jest to duży market, czy mały rodzinny biznes. Wyposażenie sklepu to nie tylko regały, ale również lodówki, kasy oraz asortyment – co w sumie daje dość pokaźną kwotę inwestycji, którą należy zabezpieczyć przed ewentualnym zniszczeniem.
 
Z danych GFK wynika, że obecnie istnieje około 107 tys. sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych*, z czego 96 proc. to niewielkie rodzinne biznesy, a nie nowoczesne sieci.
 
Rozpoczęcie każdej działalności handlowej to poniesienie sporych nakładów finansowych
 
Każdy właściciel punktu sprzedaży doskonale wie, ile musi „ włożyć” pieniędzy, na rozkręcenie biznesu. Podstawowe koszty to m.in.: wynajem lub zakup lokalu, dostosowanie wnętrza zgodnie z obowiązującymi przepisami, wyposażenie, kasy, zaopatrzenie. To tylko niektóre z podstawowych części stanowiących wyposarzenie sklepu. Wielu przedsiębiorców, na początku działalności  korzysta z kredytów, które również wchodzą w skład comiesięcznych kosztów prowadzenia działalności.
 
Marcin Pabiś, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Majątkowych Concordii Ubezpieczenia doradza jaki rodzaj polis powinni wybrać właściciele sklepów: „Wybierając polisę, warto ubezpieczyć cały lokal – chodzi nie tylko o przestrzeń, w której znajdą się nasi klienci, ale także magazyn oraz ewentualne biuro. Czasem właściciele sklepów próbują szukać oszczędności i rezygnują z zakupu ochrony od takich ryzyk jak np. podtopienia. Niestety, okazuje się, że jedna większa ulewa i niesprawna studzienka kanalizacyjna, mogą doprowadzić do konieczności przeprowadzenia dużego remontu. A to oznacza nie tylko koszty związane z pracami naprawczymi i materiałami, ale także te poniesione w związku ze zniszczonym sprzętem oraz asortymentem. Przykładem szkody tego rodzaju był sklep z Wielkopolski, który został zalany w wyniku pęknięcia rury wodno-kanalizacyjnej, co doprowadziło do zniszczenia regałów i towaru. Okazało się, że finalnie odszkodowanie, które obejmowało koszty przywrócenia budynku do stanu sprzed zalania, wyniosło 25 000 zł”.
 
Wyposażenie sklepu do spora inwestycja
 
Wyposażenie sklepu to nie tylko regały, ale również lodówki, kasy oraz asortyment – co w sumie daje dość pokaźną kwotę inwestycji, którą należy zabezpieczyć przed ewentualnym zniszczeniem. Szczególnie ważne jest, aby ubezpieczenie obejmowało również szkody powstałe w konsekwencji włamań i kradzieży, a także np. pożaru. Koszt tego rodzaju ochrony zależy przede wszystkim od sumy ubezpieczenia, a ta powinna odpowiadać szacowanej wartości wyposażenia naszego sklepu. Jednak w tym wypadku towarzystwa ubezpieczeniowe mają także swoje warunki – przede wszystkim chodzi o odpowiednie zabezpieczenie lokalu i znajdującego się w nim towaru, a więc zamki, rolety antywłamaniowe, monitoring i alarm to kwestie, o które musimy zadbać, zanim podpiszemy umowę ubezpieczenia.
 
Zatrudniając pracownika, musimy mieć świadomość, że jako pracodawca bierzemy na siebie odpowiedzialność cywilną
 
W sytuacji gdy osoba przez nas zatrudniona ulegnie wypadkowi przy pracy, może ubiegać się o odszkodowanie z naszej strony. W poprzednim roku 5 proc. zdarzeń tego rodzaju odnotowanych przez GUS, miały miejsce właśnie w branży handlowej. Klauzula OC pracodawcy działa wtedy, gdy odszkodowanie z ustawy wypadkowej nie pokrywa roszczenia pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy. Limit odpowiedzialności w przypadku OC pracodawcy należy ustalić, biorąc pod uwagę liczbę pracowników oraz branżę, w której firma działa. Jednak cena przeciętnej polisy nie jest kosztowna w porównaniu z potencjalnymi odszkodowaniami, które są przez polskie sądy zasądzane.
 
Źródło: www.concordiaubezpieczenia.pl
*http://bit.ly/2rX6MK9