Ubezpieczenie AC może wygasnąć samoistnie w niektórych przypadkach, ale czy można zrezygnować z polisy dobrowolnie? Kiedy autocasco wygasa? Jak wypowiedzieć umowę AC? I czy ubezpieczyciel może rozwiązać z nami umowę Autocasco? 

Polisa AC – kiedy wygasa? 

Zazwyczaj polisa AC zawierana jest na okres 12 miesięcy. Z uwagi na to, że jest umowa dobrowolna po tym czasie wygasa – nie trzeba jej wypowiadać, gdy chcemy np. kolejną umowę zawrzeć z innym ubezpieczycielem. 

Jednak istnieją sytuacje, w których umowa ubezpieczenia może zakończyć się przed upływem 12 miesięcy. Dzieje się tak jeśli dojdzie do takich zdarzeń, jak:  

  • Wyrejestrowanie samochodu, np. w wyniku kradzieży lub złomowania.  
  • Sprzedaż samochodu – ubezpieczenie wygasa, jeśli nie przeniesiono prawa do kontynuowania ubezpieczenia AC na nowego właściciela. W tym przypadku dotychczasowy właściciel pojazdu może mieć prawo do zwrotu części składki za niewykorzystany okres ochrony. W przypadku sprzedaży samochodu należy przedstawić ubezpieczycielowi dokument potwierdzający zaistnienie takiej sytuacji.  
  • Szkoda całkowita – wypłacono odszkodowanie w związku ze zniszczeniem pojazdu w takim stopniu, że nie nadaje się on do naprawy lub koszty naprawy przekraczają 70% jego wartości w dniu zdarzenia.  
  • Wypłacone odszkodowania przekroczą sumę ubezpieczenia  –  w niektórych umowach suma ubezpieczenia autocasco jest mniejsza wraz z każdym kolejnym wypłaconym odszkodowaniem. Umowa AC wygasa z dniem, w którym wyczerpie się suma ubezpieczenia zawarta w umowie. Wysokość tej kwoty można znaleźć w polisie. 
  • Brak płatności kolejnej raty za polisę AC – umowa AC może wygasnąć  po otrzymaniu wezwania do zapłaty (najczęściej po 7 dniach od otrzymania wezwania).  
  • Rejestracja pojazdu za granicą.  
  • Wypowiedzenie umowy AC przez ubezpieczyciela ze skutkiem natychmiastowym. 

Wypowiedzenie umowy AC – kiedy jest możliwe? 

Warto wiedzieć, że z polisy AC może zrezygnować także jej posiadacz i to w trakcie obowiązywania umowy. Mówią o tym zapisy art. 812 ust. 4 kodeksu cywilnego, który podaje, że osoba ubezpieczona ma prawo odstąpić od umowy ubezpieczenia podpisanej na dłużej niż 6 miesięcy. Konsument może to zrobić w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy, natomiast przedsiębiorcy mają na podjęcie takiej decyzji tylko 7 dni. Wyjątek od tej zasady stanowi sytuacja, kiedy ubezpieczyciel nie poinformował ubezpieczonego o prawie do odstąpienia od umowy ubezpieczenia. Wtedy termin 30 dni należy liczyć od dnia, w którym klient dowiedział się o prawie do odstąpienia od umowy. Co ważne, taki okres wypowiedzenia dotyczy zarówno umów zawartych w oddziale ubezpieczyciela, jak i tych zawartych na odległość – przez internet lub przez infolinię. Pamiętajmy jednak, że po złożeniu rezygnacji ubezpieczony zapłaci część składki dotyczącej dni, w których samochód był objęty ochroną Autocasco. 

Jeśli jednak od podpisania umowy ubezpieczenia AC minęło więcej niż 30 dni (lub 7 dni w przypadku przedsiębiorców), to nie ma możliwości wypowiedzenia umowy. W takiej sytuacji należy poczekać, aż zakończy się okres obowiązywania ubezpieczenia. 

Nie każdy też wie, że w przypadku zakupu używanego samochodu istnieje możliwość kontynuacji ubezpieczenia, które zostało kupione przez poprzedniego właściciela. Jednak w praktyce raczej nie stosuje się takiego rozwiązania, a umowa autocasco wygasa z dniem sprzedaży samochodu. 

Ubezpieczenie AC – jak wypowiedzieć? 

To w jaki sposób można wypowiedzieć ubezpieczenie AC zależy od danego towarzystwa ubezpieczeniowego. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziemy w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Zazwyczaj jednak, podobnie jak w przypadku OC, wypowiedzenie AC musi być przygotowane i własnoręcznie podpisane przez właściciela pojazdu. Dokument ten powinien zawierać między innymi szczegółowe dane posiadacza ubezpieczenia, pojazdu oraz numer polisy AC i okres ubezpieczenia. 

Wypowiedzenie AC można dostarczyć osobiście do siedziby ubezpieczyciela, wysyłając listem (najlepiej skorzystać z listu poleconego tak, aby otrzymać potwierdzenie odbioru), lub elektronicznie – za pośrednictwem formularza online na stronie ubezpieczyciela lub mailowo (konieczne będzie dołączenie zeskanowanego wypowiedzenia z własnoręcznym podpisem). 

Istotne jest to, że jeśli umowa AC wygasła przed dniem, do którego miała obowiązywać, to będzie nam przysługiwał zwrot środków za pozostałą część ubezpieczenia, z której już nie skorzystamy. Dlatego po rozwiązaniu umowy warto złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanej części składki.  

Warto też pamiętać, że rozwiązanie Autocasco nie zwalnia od konieczności zapłaty składki za okres, w którym klient pozostawał pod ochroną ubezpieczyciela. 

Źródło: Link4