Usługa assistance kojarzy się nam przede wszystkim z pomocą w związku z nieprzewidzianymi zdarzeniami na drogach. Jednak coraz częściej popularność zyskuje jej odpowiednik, gwarantujący wsparcie w problematycznych sytuacjach związanych z użytkowaniem domu czy mieszkania, tzw. home assistance. 

Popularność usług home assistance 

Z danych udostępnionych przez Global Assistance Polska wynika, że liczba spraw zgłaszanych w ramach polis z home assistance wzrasta. Statystyki te dotyczą zgłoszeń zrealizowanych w ramach umów ubezpieczeniowych zawartych przez spółkę Compensa i od niedawna też start-up ubezpieczeniowy Beesafe (wszystkie trzy podmioty są częścią Vienna Insurance Group). Trzy pierwsze kwartały tego roku przyniosły o nieco ponad 8% więcej interwencji niż w analogicznym okresie 2021 r., a w zestawieniu z tym samym przedziałem czasowym 2020 r. – już niemal o 50% więcej. 

Z jakich usług home assistance korzystano najczęściej? 

Wspomniane wyżej dane pokazują, że od początku stycznia do końca września 2022 r. około 7,5% rzadziej niż w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. korzystano z pomocy hydraulika, a niemal o 10% częściej z usług informacyjnych. 

– W dobie coraz szerszego dostępu do internetu zaskakujące może wydawać się to, że najczęściej w ramach home assistance korzystamy właśnie z usług informacyjnych. Nadal jednak stała łączność z siecią nie dla każdego jest oczywistością. Wyszukanie wiadomości we własnym zakresie w niektórych sytuacjach może nie być możliwe albo wydawać się trudniejsze czy bardziej czasochłonne niż jeden telefon z prośbą np. o adresy czy numery do pobliskich usługodawców, sklepów lub placówek albo o godziny otwarcia interesującego nas urzędu – zauważa Rafał Mosionek, Prezes Zarządu Beesafe. 

Pierwszą trójkę rodzajów pomocy, z której najczęściej korzystają osoby posiadające ubezpieczenie home assistance, zamyka serwis sprzętu AGD. Od stycznia do września 2022 r. zdecydowało się na niego niemal tyle samo ubezpieczonych, co w analogicznym okresie 2022 r. 

– Warto wiedzieć, że poza pomocą specjalistów w zakresie hydrauliki czy serwisu AGD, a także m.in. elektryki i ślusarstwa, home assistance – w zależności od pakietu – może obejmować również mniej oczywiste wsparcie, chociażby ze strony informatyka czy gosposi, a także związane z serwisem urządzeń mobilnych – mówi Rafał Mosionek z Beesafe. 

Kto korzysta z ubezpieczenia home assistance

Ze statystyk ubezpieczyciela wynika, że od początku 2020 r. do końca trzeciego kwartału 2022 r. najwięcej, bo niemal 16% spraw, zgłoszono na terenie województwa mazowieckiego, prawie 13,5% – dolnośląskiego, niespełna 11% – śląskiego. Dane te nie zaskakują, biorąc pod uwagę to, że według danych GUS to właśnie na Mazowszu i Śląsku mieszka najwięcej osób, a województwo dolnośląskie jest pod tym względem na piątym miejscu w skali kraju. Na drugim biegunie liczby zgłaszanych w ramach home assistance spraw znajdują się natomiast województwa: świętokrzyskie (1,15%), lubelskie (2,4%) i opolskie (2,5%). Równocześnie opolskie występuje na ostatnim miejscu tabeli GUS podsumowującej liczbę ludności w poszczególnych województwach, świętokrzyskie jest natomiast na czwartej od końca pozycji, a lubelskie plasuje się w okolicach środka zestawienia. 

Jednak sytuacja jest dynamiczna w całym kraju. W czasie pandemii wzrastająca liczba spraw zgłaszanych w ramach home assistance bywała tłumaczona większą ilością czasu spędzanego w mieszkaniach, co mogło generować częstsze awarie. Tymczasem tendencja do korzystania z tego typu ubezpieczenia rośnie również po ustaniu ograniczeń mobilności związanych z COVID-19. Może to, zatem wskazywać na coraz większą świadomość dotyczącą tego typu usług. 

– Szczególnie w duży aglomeracjach miejskich obserwujemy, że klienci są bardziej świadomi zakresu spraw, w których mogą uzyskać pomoc w ramach home assistance. Nieprzewidziane zdarzenia zarówno na drogach, jak i w mieszkaniach mogą zaskakiwać nas niezależnie od sytuacji w kraju. Często generują też sporo stresu. Wiele osób decyduje się na home assistance, ceniąc sobie swój spokój i czas, który w razie awarii oszczędzą, bo nie będą musieli na własną rękę szukać specjalisty – podsumowuje Remigiusz Szeniawski, Dyrektor Departamentu Operacyjnego Global Assistance Polska. 

Źródło: Beesafe