Uszkodzony lub zagubiony bagaż, czy opóźniony lot mogą pokrzyżować podróżującym plany wakacyjne. Zdecydowana większość pasażerów jest świadoma, że w związku z tego typu niedogodnościami przysługuje im odszkodowanie, którego mogą domagać się od linii lotniczych. Eksperci z Gothaer podpowiadają  jak przygotować się do podróży samolotem i jak dochodzić swoich praw, gdy podróż nie przebiega zgodnie z planem.

Coraz więcej Polaków wybiera podróż samolotem

Z danych opublikowanych na portalu Fly4free wynika, że w ubiegłym roku lotniska w Polsce obsłużyły ponad 40 mln pasażerów, co oznacza  6 mln więcej niż w roku 2016. Największy ruch notowano na warszawskim Okęciu (ponad 15 mln) oraz w Krakowie (5,8 mln), Gdańsku (4,6 mln) i Katowicach (3,8 mln). Wzrastająca liczba pasażerów – zwłaszcza w okresie wakacyjnym powoduje większą ilość nieprzewidzianych sytuacji za którą odpowiadają linie lotnicze.

Opóźniony lot

Przyczyn opóźnienia lotów może być bardzo wiele. Poczynając od warunków pogodowych na strajkach kończąc. Bez względu jednak na powód opóźnienia pasażerom przysługuje szereg praw. Reguluje je Konwencja Montrealska i Rozporządzenie nr 261/2014.Jeśli opóźnienie trwa dłużej niż 5 godzin, turystom przysługuje prawo do zwrotu kosztów biletów. Jeśli natomiast  opóźnienie trwa 1 dzień lub dłużej, linie lotnicze mają obowiązek zapewnić podróżnym nocleg.

Dodatkowe ubezpieczenie turystyczne przydaje się w wielu sytuacjach  

Ekspertka z Gothaer Anna Materny dodatkowo wyjaśnia:„Dodatkowe ubezpieczenie przyda się w każdej sytuacji.Trzeba pamiętać, że kupując bilet lotniczy nie jesteśmy automatycznie ubezpieczani.To właśnie dlatego warto sprawdzić oferty zarówno na stronie przewoźnika, jak i bezpośrednio w towarzystwach ubezpieczeniowych.Pamiętajmy, że usługa pomocy w przypadku opóźnienia lotu może być częścią polisy turystycznej i dotyczy regularnych lotów rejsowych, a nie przewozów czarterowych.Pasażer, który posiada polisę turystyczną z tą opcją, w przypadku opóźnienia lotu, może liczyć na zwrot kosztów poniesionych na zakup artykułów pierwszej potrzeby np. żywność, napoje bezalkoholowe, niezbędne przybory toaletowe, czy podstawową odzież. Aby móc wnioskować o zwrot takich kosztów od Ubezpieczyciela pasażer musi uzyskać pisemne zaświadczenie od przewoźnika o opóźnieniu lotu, jego powodach i zakresie odpowiedzialności linii lotniczych”.

Co robić, gdy przewoźnik odwoła nasz lot?

W przypadku odwołania lotu pasażerom przysługuje prawo do zwrotu kosztu biletu i podróży lub zmiana planu podróży. Podróżni, których lot odwołano mają prawo do odszkodowania od linii lotniczych w wysokości 250 EUR – w przypadku lotów do 1500 km. Odszkodowanie w wys.400 EUR przysługuje pasażerom  w przypadku lotów od 1500 do 3500 km oraz 600 EUR dla wszystkich pozostałych lotów. Jeśli przewoźnik zaoferuje nam alternatywny lot do miejsca docelowego może pomniejszyć nasze odszkodowanie nawet do 50 proc. „Pamiętajmy również, że linie lotnicze nie wypłacą odszkodowania m.in. wtedy, gdy pasażer zostanie poinformowany o odwołanym locie co najmniej na dwa tygodnie przez podróżą lub gdy przewoźnik zaoferuje mu zmianę planu podróży i – jak wskazuje Konwencja Montrealska – dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowanym czasie przylotu” – dodaje ekspertka z Gothaer.

Decydując się na podróż, warto zastanowić się nad ubezpieczeniem od rezygnacji z biletu lotniczego

Tego typu ochrona pozwoli turystom odzyskać koszty zakupu biletu.Należy jednak pamiętać, że Towarzystwa Ubezpieczeniowe zwracają koszty tylko w wybranych sytuacjach. „Dla Towarzystwa Ubezpieczeniowego nie ma znaczenia, czy kupiliśmy bilet w tanich liniach lotniczych czy u innych przewoźników, ale liczą się powody, dla których rezygnujemy z podróży.W przypadku nagłych zdarzeń takich jak nieszczęśliwy wypadek, nagłe zachorowanie, poważna szkoda w miejscu zamieszkania, kradzież dokumentów koniecznych do przekroczenia granicy, czy śmierć kogoś bliskiego pasażer może ubiegać się o zwrot kosztów zakupionego biletu” – podkreśla Anna Materny z Gothaer.

Uszkodzenie lub utrata bagażu

To przewoźnik ponosi odpowiedzialność za zniszczenie lub zagubienie naszych bagaży. Na złożenie reklamacji pasażerowie mają 7 dni – gdy bagaż zostanie uszkodzony oraz 21 dni – w przypadku opóźnienia lub zgubienia. „Gdy linie lotnicze zgubią nasz bagaż, a wcześniej wykupiliśmy polisę turystyczną, to ubezpieczyciel zwróci koszty przedmiotów (głównie przedmioty osobistego użytku zwyczajowo zabierane w podróż) znajdujące się w zgubionym bagażu. Trzeba jednak pamiętać, że musimy posiadać zawiadomienie od przewoźnika oraz przedstawić wykaz utraconych przedmiotów. Zaletą ubezpieczenia bagażu jest również ochrona przed kradzieżą i zdarzeniami losowymi. Z przedmiotów wartościowych ubezpieczeniu podlega np. laptop, tablet, telefon, kamera, czy aparat fotograficzny. Z ochrony ubezpieczeniowej wyłączona jest np. biżuteria, klucze, czy antyki zakupione w podróży. Pamiętajmy, by suma ubezpieczenia i zakres ochrony były adekwatne do wartości bagażu, który ubezpieczamy. Zazwyczaj bagaż ubezpiecza się na kwotę 200-400 euro, ale można go również ubezpieczyć na 1000 euro lub więcej” – podsumowuje Anna Materny.

Źródło: www.gothaer.pl